Gör hållbarhetsarbetet lönsamt för företaget

Hållbarhetsarbete lönar sig både för miljön och företagets ekonomi. Men glöm inte bort att berätta vad du gör!

 När företag pratar om hållbarhet är idag handlar det inte längre bara om miljöpåverkan, utan det är lika viktigt med social och ekonomisk hållbarhet.

– Jag skulle säga att det har skett en förändring de senaste fem åren. Nu tar man med alla tre dimensionerna och pratar inte bara om den ena eller den andra, säger Jessica Cederberg Wodmar som är hållbarhetscoach på egna företaget JCW Hållbar Kommunikation och leder Hållbarhetspodden.

Inte bara miljöarbete
Miljö är den del av hållbarheten som vi i Sverige hittills pratat mest om. Inom den ekonomiska hållbarheten har frågor om var man betalar skatt och hur mycket blivit allt viktigare. Att ha koll på sina leverantörer och deras löne- och ersättningsnivåer ryms också inom den ekonomiska hållbarheten.

– Social hållbarheten har tidigare handlat om länder som ligger långt bort, att de måste jobba mer med rättvisa och jämställdhet. Vi måste börja prata om hur vi behandlar varandra på arbetsplatsen här hemma, vad vi har för ”work-life balance” och vilket klimat vi har på arbetsplatsen.

Få kunder att känna stolthet
Enligt Jessica Cederberg Wodmar finns det just nu tre större trender inom hållbarhet: cirkulär affärsmodell, fokus på medarbetare och kunder, samt vatten som resurs.

– Cirkulär affärsmodell handlar om att göra business av det som redan finns. Airbnb är ett bra exempel: en befintlig resurs kopplas ihop med kunder på ett smart sätt.

Att fokusera på medarbetare och kunder är en stark trend. Undersökningar visar att vi vill vara stolta över företagen vi jobbar hos eller handlar av, berättar hon.

– Millennials ställer andra krav, fler och fler väljer bort företag som man inte är stolta över. Ett sätt att skapa den stoltheten är att berätta vad man gör inom hållbarhetsområdet genom transparent kommunikation.

– Den sista trenden är vatten. Om man tidigare mätt koldioxid och energiåtgång är det vatten kunden vill veta mer om nu. Hur mycket vatten gick åt för att producera det här paret jeans?

Medvetna val
För ett mindre företag gäller det att prioritera och lägga krutet där man kan göra störst skillnad, menar Jessica Cederberg Wodmar. Om företaget producerar varor är det viktigt att veta var materialet kommer ifrån, hur det är producerat och under vilka förhållanden. Men även andra saker kan göra skillnad.

– Titta på vad ni köper in mycket av och gör schyssta, medvetna val. Ni kanske köper jättemycket kaffe till kontoret. Se till att välja ett som är schysst producerat och ha en energieffektiv kaffeapparat.

Nästa stora trend kommer bli att kommunicera tydligt och transparent om vad man gör när det gäller hållbarhet, men också vad man har kvar att göra, spår Jessica Cederberg Wodmar.

– Det handlar om mod, ett skifte i mindset. I och med digitaliseringen kan företag inte gömma sig, då är det bättre att vara ärlig med sitt hållbarhetsarbete. Jag köper hellre en produkt av ett bolag som vet vad de ska bli bättre på än av ett bolag som inte kommunicerar något alls och inte har någon koll.

Läs mer: 

Därför är hållbart företagande hett 

Guiden för dig som ska handla företagsjulklappar 

Så kan du hjälpa företag på flykt