Nu möts du av robotar – både på bank och hotell

De röststyrda robotarna har blivit ännu smartare. Så pass att de ersätter människor på svenska arbetsplatser.

På Clarion Hotel Amaranten i Stockholm ingår dygnet runt-service av röstroboten Alexa i en av deras sviter. Men nej, det handlar inte om att de har en medarbetare standby jämt och ständigt – de har istället placerat en Amazon Echo-enhet i rummet.

Enheten är röststyrd, och man påkallar dess uppmärksamhet genom att helt enkelt säga ”Alexa!” rätt ut i rummet. Därefter ”lyssnar” Alexa och svarar efter bästa förmåga.

Roboten finns redan på den amerikanska marknaden för hemmabruk, men hos Clarion har den fått mer hotellspecifika funktioner. Med röstkommandon kan gästen exempelvis spela upp sina favoritlåtar, släcka lamporna och ställa frågor som Alexa svarar på genom att söka på internet.

Enligt Clarion Hotel är de först i världen med att använda en robot i en hotellmiljö. I dagens läge är de tillgängliga funktionerna rätt enkla – mycket handlar om informationssökning – men om testet faller väl ut räknar de med att kunna lägga till mer avancerade tjänster efterhand.

Liknar den mänskliga hjärnan
Amelia, på bilden, är en annan virtuell assistent med kvinnonamn – och den har till och med ett kvinnligt utseende. Hon har utvecklats av företaget Ipsoft och bygger på ett så kallat neuronnät, eller neuralt nätverk, som ska efterlikna funktioner i den mänskliga hjärnan. Det vill säga med fler icke-linjära funktioner jämfört med traditionella nätverk, vilket innebär att tekniken är självlärande i högre utsträckning.

Amelia kommer nu att lära sig svenska ordentligt, och ska därefter börja användas på prov i banken SEB:s kundtjänst. Redan nu har SEB testat att använda henne internt i it-supporten och med goda resultat.

Anpassar sig till användarens känslor
Om tekniken håller vad den lovat så kommer Amelia inte enbart att kunna svara korrekt på de frågor som användaren ställer, utan även agera på ett sätt som passar användarens sinnesstämning eller känslor.

Med hjälp av en psykologisk modell* kan en människas känsloläge beskrivas i en vektormodell, som sedan ligger till grund för hur Amelia bemöter användaren – till exempel i mer eller mindre formell ton.

Amelia ska även kunna agera målinriktat, genom att tolka vad användaren har för avsikt – till exempel boka en biljett – ska hon kunna styra samtalet mot det målet istället för att enbart svara på de specifika frågor som hon får.

Foto: SEB

* PAD (Pleasure-Arousal-Dominance)

Källor:
Besöksliv.se
Computersweden


Läs också:
Här är framtidens supertrender
Är chattbotar nästa stora grej?
Roboten som bidrar till en bättre kundupplevelse

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G ADSL-plug RSS SIM-card TV add addressbook-plus addressbook alert-circle alert-triangle arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrow_down arrow_left arrow_right arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-PNG document-PPT document-XLS document-check document-pen-user document-pen document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out