navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Nu möts du av robotar – både på bank och hotell

Publicerad: 2016-10-25 10:10 | Taggar: Kategorier:

De röststyrda robotarna har blivit ännu smartare. Så pass att de ersätter människor på svenska arbetsplatser.

På Clarion Hotel Amaranten i Stockholm ingår dygnet runt-service av röstroboten Alexa i en av deras sviter. Men nej, det handlar inte om att de har en medarbetare standby jämt och ständigt – de har istället placerat en Amazon Echo-enhet i rummet.

Enheten är röststyrd, och man påkallar dess uppmärksamhet genom att helt enkelt säga ”Alexa!” rätt ut i rummet. Därefter ”lyssnar” Alexa och svarar efter bästa förmåga.

Roboten finns redan på den amerikanska marknaden för hemmabruk, men hos Clarion har den fått mer hotellspecifika funktioner. Med röstkommandon kan gästen exempelvis spela upp sina favoritlåtar, släcka lamporna och ställa frågor som Alexa svarar på genom att söka på internet.

Enligt Clarion Hotel är de först i världen med att använda en robot i en hotellmiljö. I dagens läge är de tillgängliga funktionerna rätt enkla – mycket handlar om informationssökning – men om testet faller väl ut räknar de med att kunna lägga till mer avancerade tjänster efterhand.

Liknar den mänskliga hjärnan
Amelia, på bilden, är en annan virtuell assistent med kvinnonamn – och den har till och med ett kvinnligt utseende. Hon har utvecklats av företaget Ipsoft och bygger på ett så kallat neuronnät, eller neuralt nätverk, som ska efterlikna funktioner i den mänskliga hjärnan. Det vill säga med fler icke-linjära funktioner jämfört med traditionella nätverk, vilket innebär att tekniken är självlärande i högre utsträckning.

Amelia kommer nu att lära sig svenska ordentligt, och ska därefter börja användas på prov i banken SEB:s kundtjänst. Redan nu har SEB testat att använda henne internt i it-supporten och med goda resultat.

Anpassar sig till användarens känslor
Om tekniken håller vad den lovat så kommer Amelia inte enbart att kunna svara korrekt på de frågor som användaren ställer, utan även agera på ett sätt som passar användarens sinnesstämning eller känslor.

Med hjälp av en psykologisk modell* kan en människas känsloläge beskrivas i en vektormodell, som sedan ligger till grund för hur Amelia bemöter användaren – till exempel i mer eller mindre formell ton.

Amelia ska även kunna agera målinriktat, genom att tolka vad användaren har för avsikt – till exempel boka en biljett – ska hon kunna styra samtalet mot det målet istället för att enbart svara på de specifika frågor som hon får.

Foto: SEB

* PAD (Pleasure-Arousal-Dominance)

Källor:
Besöksliv.se
Computersweden


Läs också:
Här är framtidens supertrender
Är chattbotar nästa stora grej?
Roboten som bidrar till en bättre kundupplevelse

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right