Bättre vård med ökade kontakter

Att öka kontaktytorna inom sjukvården är ett av de övergripande målen med svenska Meduniverse. Läkaren Anders Hansen välkomnar initiativet och ser det som ett unikt sätt att få ny kunskap.

Läkemedelsbranschen är en av de branscher som är allra sist in i den digitala transformationen. Det konstaterar Anna Omstedt Lindgren, vd på Meduniverse, som hon och Anna Norin startade för sju år sedan.

Med hjälp av Meduniverses mjukvara kan läkemedelsföretagen skapa och sprida fiktiva, interaktiva patientfall kring sina produkter för att informera om hur de används och om vilka riktlinjer som finns för behandlingen.

– Läkare och annan personal kan testa och uppdatera sina kunskaper, samtidigt som de får svara på frågor om hur de skulle agera i olika fall och situationer. De får feedback på sina svar och kan även se hur kollegorna har svarat, säger Anna Omstedt Lindgren.

Informationsutbytet kan i slutändan vara värdefullt för patienter, som i högre utsträckning kan få tillgång till den senaste behandlingen och veta att den sker på rätt sätt.

– Det finns en informationshantering inom vården som har varit svår att upprätthålla: läkemedelsföretagen har en skyldighet att informera om nya mediciner och läkarna har en skyldighet att ta till sig denna information, säger Anna Omstedt Lindgren.

Efterlängtat initiativ
Psykiatern Anders Hansen är en av de läkare som har börjat använda Meduniverse regelbundet.

– Det är ett väldigt bra inlärningstillfälle, bland annat tack vare systemet med interaktiva patientfall som man kan följa i text, ljud och videosekvenser. I och med att man får kontinuerlig feedback ger det så otroligt mycket mer än en traditionell fråga-svar-metod för att testa sina kunskaper. Här får jag fördjupning och ”kött på benen”, säger han.

Han håller med Anna Omstedt Lindgren om att digitaliseringen går långsamt på många håll inom vården.

– Inte minst inom utbildningsdelen behövs den här typen av initiativ. Det finns inget direkt alternativ till Meduniverse just nu – det skulle vara att läsa traditionella textböcker i så fall, men det känns mer tidskrävande. Informationen i Meduniverse känns dessutom mer objektiv och relevant än den som läkemedelsföretagen presenterar i andra sammanhang, till exempel när de bjuder in till läkarluncher.

Halkat efter i digitaliseringen
Anna Omstedt Lindgren tror att vi kommer att få se en ”ketchupeffekt” inom läkemedelsbranschen snart – när alla de som inte har tagit några digitala steg plötsligt ska försöka hinna ikapp.

– De första branscherna som tog tillvara på digitala affärsmöjligheter var porr- och spelbranscherna. Sedan kom ekonomisektorn, med framför allt bankerna, och därefter i stort sett alla andra. Jag har sett uppgifter om att det är 75 procent av företagen inom läkemedelsindustrin som fortfarande står handfallna och inte vet vad de ska göra med de digitala möjligheterna, säger hon.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G ADSL-plug RSS SIM-card TV add addressbook-plus addressbook alert-circle alert-triangle arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrow_down arrow_left arrow_right arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-PNG document-PPT document-XLS document-check document-pen-user document-pen document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out