Hantera Softphone i Telia Touchpoint plus

I den här guiden beskriver vi hur du hanterar användbara funktioner i Softphone.

Hänvisningar/Aktiviteter

Ändra aktivitet
Klicka på texten för den aktivitet du har för tillfället. En ny meny öppnas. Välj aktivitet för att ändra en sluttid, välj Anpassad aktivitet.

Genvägar
I menyn kan du hantera genvägar för aktiviteter genom att klicka på Redigera genvägar.
De genvägar du skapar ser du i menyn.

Framtida/återkommande aktivitet
För att skapa en framtida/återkommande aktivitet väljer du Framtida hänvisningar i verktygsfältet, i menyn eller under Verktyg (här ser du även dina kalenderbokningar. Dessa är inte möjliga att redigera).

Ringa och överflytta

Ringa med telefonnummer
Ange telefonnummer i fritextfältet och tryck på Enter.

Ringa kontakt
Markera den kontakt du vill ringa till, tryck därefter på lur. Detta innebär att du ringer kontaktens primära nummer. Vill du ringa ett annat nummer klickar du istället på pil höger och väljer Ring.

Ringa med roll

Du kan välja att låta den du ringer till se ditt fasta nummer, ditt mobilnummer eller företagets växelnummer. Det går även att välja dolt nummer. Börja med att gå in under menyn Tjänster och välj önskad roll. Om du har en nyare Touchpoint plus växel kan roller (fast, mobil eller växel) ha ersatts med samtals-ID. Samtals-ID möjliggör fler visningsnummer och du kan enkelt byta genom att klicka på fliken Samtals-ID.

Direkt överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal klicka på Pil höger.
  2. Sök upp den kontakt eller ange det nummer du vill överföra samtalet till.
  3. Klicka på Koppla hit i den uppsökta kontakten eller numret, samtalet överflyttas då direkt. Vill du göra en övervakad överflytt av samtalet ringer du upp det nummer du vill koppla till. Det pågående samtalet parkeras automatiskt när du ringer ett nytt samtal.
  4. När du fått svar och vill överflytta det parkerade samtalet byter du till det ursprungliga samtalet genom att markera det. Tryck sedan på Pil höger och därefter Koppla hit på den uppringda kontakten.

Bevakad överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal ring upp ett nytt samtal, det pågående samtalet parkeras automatiskt.
  2. Vänta på svar.
  3. Växla tillbaka till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck sedan på play-knappen.
  4. Klicka på Pil höger och därefter Koppla hit på den uppringda kontakten.

Sök bland företagets kontakter

I utgångsläget visas din personliga kontaktlista, men du kan även söka bland företagets kontakter genom att skriva in namn, avdelning, befattning osv i sökfältet. För att lägga till en kontakt i din personliga kontaktlista klicka på stjärnan nere till höger.

Skicka meddelanden

Chatta
Välj en kontakt i kontaktlistan och klicka på chattrutan så öppnas ett chattfönster. Skriv ditt meddelande och klicka på Skicka eller tryck Enter.

Skicka sms
Välj en kontakt och klicka på Telefon-ikonen, välj därefter numret du vill sms:a till samt vilket nummer du vill sms:a från (om det finns fler att välja mellan). Skriv meddelandet och klicka på Skicka eller tryck Enter.

För SMS SP krävs det att funktionen är aktiverad på organisationen.

Ta emot samtal till ACD-grupper

Klicka på menyn Visa och välj  ACD- eller Telefonistvy. 

Logga in och ut i ACD-grupper
Klicka på den grupp du vill logga in i. De ACD-grupper du är inloggad i får en annan färg. 

ACD-administratör
Om du är ACD-administratör/supervisor har du tillgång till Köstatistik och Agentstatistik. Här kan du se kö- respektive agentstatistik, t ex kötider och inloggade agenter.

Inställning för direktkopplade samtal i telefonistvyn

Om det kopplade samtalet inte blir besvarat och skall tillbaka till telefonist kommer det gå till första tillgängliga telefonist och inte alltid till samma telefonist som kopplade samtalet. Vill man ha telefonisten reserverad tills samtalet blivit besvarat måste man i avancerade inställningar klicka i valet: Behåll direktkopplade samtal i telefonistvyn tills de har besvarats.

För att ändra denna inställning:

  1. Välj Inställningar i verktygsmenyn.
  2. Klicka på Avancerat.
  3. Nu visas avancerade inställningar enlig nedan.
  4. Valet Behåll direktkopplade samtal i telefonistvyn tills de har besvarats styr denna samtalshantering för telefonist.

Vill man behålla telefonisten reserverad tills det kopplade samtalet besvarats skall detta val bockas i.
Som standard är detta val inte förbockat vilket innebär att telefonisten blir ledig för nästa samtal direkt efter att samtal kopplats.

SÖK SUPPORT