Service och reparation för avtalskunder

Ni som har ett avtalssortiment med Telia för inköp av fasta och mobila telefoner eller andra enheter, kan här hitta information om hur ni kan skicka in dessa för reparation. Om ni inte har ett ramavtal, besök istället Reparation av mobiltelefoner för skapa ett serviceärende.

Mobila enheter - Service & reparation (inkl garanti)

Logga in via länken och klicka på ”Registrera ditt serviceärende”. När ärendet har registrerats får ni en bekräftelse via mejl. För att få fraktsedel och emballage, behöver ni bocka i ”Skicka emballage och fraktsedel till mig” under rubriken ”Tilläggstjänster”. Ni skickar in den trasiga enheten tillsammans med servicekvittot (inlämningskvitto) ni fick i samband med registreringen.

Viktigt att tänka på innan du skickar in en trasig enhet för service
Innan du beställer reparation eller service, kan du först försöka felsöka din enhet själv. Ladda gärna ner appen ”Telia Min Mobil” på Appstore eller Google Play, så kan du undersöka status på t ex mjukvara eller batteri.

För att kunna felsöka den trasiga enheten krävs att du

  • tömmer den på allt innehåll, dvs göra en fabriksåterställning. 
  • gör en säkerhetskopia av innehållet på enheten.
  • tar ut simkort och ev minneskort.

Funktionen Hitta min iPhone, eller motsvarande på din Android eller Windows-enhet, måste vara avstängd. Är enheten kopplad till ett MDM-system måste du även säkerställa att ”MDM-profilen” är borttagen (kontakta din telefoniadministratör). Om ovan inte är borttaget, kan vi inte utföra service på din trasiga enhet och Telia förbehåller sig rätten att fakturera för en ny utbytesenhet.

Priser för byte av display

Skapa serviceärende

Sök serviceorder

Ange ditt ärendenummer som användarnamn och det lösenord som du fick via sms/e-post när du registrerade ditt serviceärende.

Sök serviceorder

Mobila enheter - Förskottsutbyte

När ert ärende registrerats via servicelänken, får ni en bekräftelse via mejl. Gör ni serviceanmälan innan kl. 14.00, skickas utbytesenheten som företagspaket redan samma dag och kommer normalt fram nästkommande dag. Tillsammans med utbytesenheten, finns en returfraktsedel som används för retur av er trasiga enhet.

Kom ihåg att

  • posta med det serviceskvitto ni fick vid registreringen av serviceärendet.
  • göra en säkerhetskopia av innehållet på din trasiga enhet innan den skickas.
  • ta ut simkort och eventuellt minneskort.

Funktionen Hitta min iPhone, eller motsvarande funktion på din Android eller Windows-enhet, måste vara avstängd innan ni anmäler ert serviceärende. Du måste även säkerställa att en eventuell ”MDM-profil” är borttagen (se instruktion från din telefoniadministratör) Om ovan inte är borttaget, kan vi inte utföra service på din trasiga enhet.

Om verkstaden inte kan utföra service på din trasiga enhet eller om felet på din trasiga enhet inte är inom ramarna för garantin, debiteras kostnaden för den utbytesenhet som skickats till företaget.

Skapa serviceärende

Fasta telefoner – Service & reparation (inkl garanti)

För fasta telefoner och tillbehör får eventuella reparationer endast utföras av tillverkare eller av tillverkares godkänd serviceorganisation. För samtliga produkter gäller respektive tillverkares garantivillkor. Rätten till garantireparation skall alltid styrkas med fakturakopia avseende den produkt som omfattas.

Kontaktuppgifter tillverkare