IT-HJÄLP

UNDERSÖKNING: DET GÖR VI NÄR IT:N STRULAR PÅ JOBBET

Krånglande IT är vardag på många svenska företag. Hur vi reagerar när det inte längre fungerar skiljer sig dock åt.

Erbjudande

Krånglande IT är vardag på många svenska företag. Hur vi reagerar när det inte längre fungerar skiljer sig dock åt.

– I vissa fall kan man nog säga att strulig IT är lite av ett arbetsmiljöproblem. Frustrerande långsamma uppkopplingar eller nätverk som tappar bort viktiga filer är något som höjer blodtrycket hos de flesta, säger Daniel Stark, affärsstrateg på Telia.

Enligt en ny undersökning av Inizio tappar 43 procent tid och produktivitet när datorerna krånglar och 36 procent känner sig frustrerade när datorerna eller uppkopplingen strular. 22 procent känner sig stressade och 22 procent tappar fokus.

En restauranganställd beskriver reaktionen på IT-strulet så här:
”Kassorna lägger av och startas om för att fungera, vilket tar timmar. När kassorna lägger av kan inga beställningar göras digital. Det leder till massa strul, gäster som inte betalar och mycket bortkastad tid. Mycket irriterande.”

BOKA EN TEKNIKER PÅ PLATS

Din tekniker är alltid redo att hjälpa dig – på telefon, mejl eller genom fjärrstyrning av din dator.

”Det leder till massa strul”

För att hjälpa Sveriges alla företagare och anställda som kämpar med IT på arbetstid har nu Telia lanserat tre nya tjänster för att hjälpa Sveriges företagare: Personlig tekniker, Tekniker Online och Tekniker på plats.

– Vi erbjuder en lösning som frigör tid för de anställda och som inte ligger och kostar pengar när man inte behöver support. Med vårt fastpris vet du också alltid vad det kostar, säger Daniel Stark.

Hur upplever du att IT-problem påverkar dig?

Tappar tid och produktivitet 43 %
Känner mig frustrerad 36 %
Tappar fokus 22 %
Känner mig stressad 22 %
Känner mig arg 14 %
Bryr mig inte 13 %
Skrattar åt eländet 2 % 

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Schibsted Content Studio och Telia inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är personer som arbetar i företag med 100 anställda eller färre. Undersökningen omfattar 300 intervjuer under perioden 6-21 september 2016 och är genomförd som en webbundersökning.

RELATERAD LÄSNING

  • "IT ÄR EN STOR TIDSTJUV FÖR MÅNGA FÖRETAG"

    "IT ÄR EN STOR TIDSTJUV FÖR MÅNGA FÖRETAG"

    Nu inleds en ny IT-era på svenska företag. Vi lanserar en ny tjänst som kan hjälpa dig med alla de IT-problem som kan uppstå på ett företaget.

    LÄS MER
  • SÅ SKYDDAR DU DIG MOT DATAINTRÅNG

    SÅ SKYDDAR DU DIG MOT DATAINTRÅNG

    Är du rädd för att din jobbdator ska invaderas av ett elakt virus och krascha? I så fall är du inte ensam.

    LÄS MER
  • TEKNIKEN SOM FIXAR DITT SLÖA WIFI

    TEKNIKEN SOM FIXAR DITT SLÖA WIFI

    Varför funkar inte skrivaren, är det möjligt att ha ett så segt wifi och hur återställer man filer från en kraschad hårddisk?

    LÄS MER