Missa inga samtal till salongen
Trots att digitala bokningssystem blir allt vanligare är det många kunder som föredrar att boka sin klipptid, skönhetsbehandling eller nästa nagelförlängning per telefon. Den smarta lösningen Telia Touchpoint passar minst lika bra för småföretagare som för större företag och ser till att du inte missar några samtal från kunderna.
Kanske driver du salong själv och inser att telefonen ofta ringer när du står med händerna fulla. Eller så hyr du in dig på en salong tillsammans med andra, och då har ni troligtvis endast en fast telefon. Om någon redan använder telefonen är det lätt att kunden ger upp om ni inte svarar – och istället ringer konkurrenten.
Att ange allas mobilnummer på er gemensamma hemsida, det blir snabbt rörigt för kunden. Men genom att använda Telia Touchpoint, som är en modern, molnbaserad lösning för telefonen, är den optimala lösningen. Då kan salongen ha ett enda nummer som kopplar samtalet till de anställdas mobiler, och det är enkelt att styra i vilken ordning som samtalet ska kopplas till var och en utifrån vad som funkar bäst för er.
– Antingen ringer det i allas telefoner. Eller en och en enligt en prioriteringsordning. Eller så kopplas samtalet till röstbrevlåda. Här kan ni välja själva. Det går också att skapa samtalsgrupper baserat på knappval som kunden gör, säger Filip Wilhelmsson som är Personlig rådgivare hos Telia och hjälper företagare att hitta rätt lösningar för just sin verksamhet.
Välkomnar kunden
Med Telia Touchpoint får kunden dessutom ett välkomstmeddelande, något som gör att ni har längre tid på er att svara.
– Enligt statistik stannar inringaren kvar längre i kön och väntar på att någon ska svara om man blir välkomnad och på så sätt vet att man har ringt rätt nummer, säger Filip Wilhelmsson.
Det är lätt att missa samtal under dagar då det är mycket att göra. I Telia Touchpoint-appen listas alla inkommande samtal och du ser snabbt vilka som har besvarats och vem som svarade. Om ni missade några samtal är det bara att klicka på numret för att ringa upp, och då ser även övriga anställda att någon redan ringt tillbaka till kunden och ni slipper dubbelarbete.
– I appen går det att göra anteckningar i anslutning till samtalen, exempelvis om det är en kund som har några speciella önskemål, säger Filip Wilhelmsson.
Kräver ingen dator
Telia Touchpoint kräver inte någon dator för att användas, utan alla funktioner och inställningar görs direkt i appen – allt från att spela in röstmeddelanden till att ändra tiderna samtalen går direkt till telefonsvarare när någon ringer.
– Vid leverans rekommenderar vi att en personlig tekniker kommer ut och hjälper till så att man kommer igång ordentligt. Och som kund har du alltid ett dedikerat supportnummer så att du snabbt får hjälp, säger Filip Wilhelmsson.
Läs mer om Telia Touchpoint här.
Foto: Johnér / Malin Kihlström
Relevanta artiklar för dig
- De vanligaste mailproblemen - så löser du dem
- Så behåller du dina kunder
- 7 tips för bättre distansmöten
- Smart kundvård lönar sig
- Så får du företaget att verka större
- Så maxar du Linkedin
- Viktiga datum för småföretagare
- Glöm datorn, nu kan du jobba via mobilen
- Få fler kunder via sociala medier - enkla tips!
- Så får du gratis hjälp av en personlig tekniker
- Glöm många bollar i luften - monotasking är det nya
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för småföretagare och få mer inspiration.
Våra bästa erbjudanden för företagare
Här kan du se alla våra aktuella erbjudanden för dig som småföretagare.