Så får du ditt företag att verka större
De flesta affärer görs mellan människor och inte mellan företag, brukar det visserligen heta. Men för att få chansen att visa vad du går för och inte sållas bort i förväg har vi listat några bra knep för att få ditt företag att verka lite mer imponerande.
Med största sannolikhet trivs du med ditt företags storlek, och expandering står inte högst upp på agendan. Men att framstå som ett litet företag kan ibland sätta käppar i hjulet. När du letar kunder kan det vara enklare att få in en fot om du ger ett intryck av att företaget är lite större eller mer erfaret än vad som faktiskt är fallet, utan att för den sakens skull ljuga. Här är några enkla knep för att få verksamheten att verka både större och mer anrik:
Tala i vi-form
Genom att kommunicera i vi-form ger du intryck av att vara fler än en i företaget, även om du driver en verksamhet på egen hand. På hemsidan, i slogans och i annan kommunikation skriver du ”vi” istället för ”jag”, och krydda gärna med bilder på olika människor i grupp, även om de bara kommer från bildbyråer.
Erbjud en helhetslösning
Men jag är ju bara en person? Jo, men om du bygger upp ett kontaktnät av bra underentreprenörer kan du ta på dig större uppdrag som kräver olika specialistkunskaper. Fler och fler arbetar som frilansare idag. Du kan lika gärna hyra in en kompetens när du behöver den istället för att anställa någon och hoppas på att just den personens kompetens blir den mest efterfrågade.
Växla mellan roller
Småföretagare har ju per definition många roller att jonglera samtidigt, men det behöver ju inte kunden veta! Kommer det en ekonomifråga på mailen kan du be att den ekonomiansvarige får återkomma. Och har du följt rådet ovan om att hyra in kompetens när det behövs så är ni ju per definition fler på firman.
Skaffa en egen maildomän
Att @hotmail.com eller @gmail.se låter allt annat än proffsigt är inte direkt raketforskning. Och att släppa Gmail-adressen och registrera en egen domän för mail och hemsida är en tydlig markering att man menar business. Och om du är lantbrukare registrerar du förstås gårdens namn.
Välj ett namn med anor…
Ett namn säger mer än tusen ord och är ofta det första intrycket av ditt företag. De vanligaste företagsnamnen i Sverige består av personnamn, verksamhetsord och geografisk plats. Inget fel med det. Men om du väljer platsens tidigare namn, ett ortnamn som inte finns längre, eller en ålderdomlig stavning så ger det ett intryck av att firman funnits på platsen längre.
…eller ett namn med volym
Om du väljer ditt eget namn följt av bransch som företagsnamn är det inte svårt att lura ut att du är ensam i firman, som exempelvis Olle snickare.
Men det finns knep för att komma runt detta. Titta bara på podcast-profilen Alex Schulman, för innan han blev just podcast-profil drev han tillsammans med sin bror Calle Schulman företaget Schulmangruppen. Alex Schulman har själv berättat att en av anledningarna till namnet var att verka större än bara de två.
Du kan också hämta inspiration från skateboardvärlden där även företag med namn som World Industries och Foundation började som en- eller fåmansföretag i någons källare.
Foto: Johnér / Maskot bildbyrå
Relevanta artiklar för dig
- De vanligaste mailproblemen - så löser du dem
- Så behåller du dina kunder
- Missa inga samtal till salongen
- Smart kundvård lönar sig
- 7 tips för bättre distansmöten
- Så maxar du Linkedin
- Viktiga datum för småföretagare
- Kombinera företagande och föräldraskap
- Glöm datorn, nu kan du jobba via mobilen
- Skapa förtroende hos kunden med Fieldo
- Skicka nyhetsbrev till dina kunder - så gör du
- Få fler kunder via sociala medier - enkla tips!
- Så får du gratis hjälp av en personlig tekniker
- 5 smarta sätt att få nöjdare kunder
- 8 digitala tips som lyfter din arbetsdag
- Glöm många bollar i luften - monotasking är det nya
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för småföretagare och få mer inspiration.
Våra bästa erbjudanden för företagare
Här kan du se alla våra aktuella erbjudanden för dig som småföretagare.