Office 365: guldgruva för konsulten
Microsoft Office 365 är det givna valet för konsulten. Här finns allt från kreativa verktyg till projektlednings-appar, automatiskt uppdaterade och med all information tillgänglig var och när som helst via molnet. Och med support på svenska från Telia slipper du kostsamma avbrott i arbetsdagen.
Som småföretagare vill du kapa all onödig administration som tar tid från det som faktiskt genererar inkomst. Med Microsoft Office 365 har du alltid tillgång till de senaste versionerna av programmen utan att behöva tänka på att köpa nya licenser, och om du tar in en extra resurs i företaget är det enkelt att skala upp eller ner abonnemanget utifrån det aktuella behovet.
Att allt sparas i molnet och är tillgängligt var och när som helst gör att du kan jobba som du vill – oavsett om det är från laptopen, din surfplatta eller mobilen. Du slipper dessutom oroa dig för förlorad data om en dator går sönder eller kontorsservern kraschar.
Samarbete underlättas dessutom av att alla filer sparas i molnet. Istället för att deltagarna i ett projekt ska mejla olika filversioner mellan varandra jobbar ni i samma dokument och ser ändringarna i realtid.
Drömmen för den moderna konsulten
Microsofts Office-programmen har satt standarden för ordbehandling, kalkylark och digitala presentationer i flera decennier, men Office 365 idag är så mycket mer än att det klassiska Office-paketet finns tillgängligt i molnet.
– Många använder enbart Office-paketet, Outlook för mejl och OneDrive för backup och lagring. Men alla Office 365-kunder har dessutom tillgång till alla appar i paketet, som verkligen kan underlätta arbetet. Vi märker att det finns ett behov av att hjälpa kunden att hitta de appar som är relevanta för deras behov, säger Lars-Ove Mellqvist som är produktchef för Microsoft-produkter på Telia.
För konsulten finns det flera exempel på appar att kika närmare på. Den lägst hängande frukten för de flesta är Microsoft Teams. Du som småföretagare kanske kliver in i ett projekt som konsult och då är det bra att kunna dela filer och kommunicera med de andra deltagarna i gruppen.
– Du skapar projektet i Teams och bjuder in alla som ska delta. Sedan sköter ni all kommunikation och filhantering i appen. Tillsammans med appen Planner kan ni även skapa att göra-listor och tilldela uppgifter till deltagarna i gruppen, säger Lars-Ove Mellqvist.
Support på svenska och allt på samma faktura
Alla vill att supportärenden ska gå snabbt och smidigt. En stor fördel med att köpa Microsoft Office 365 genom Telia är att du får support på svenska via ett direktnummer till Telia.
– Vi kan hjälpa dig med support och fakturafrågor, men också med rådgivning kring vilka appar som funkar bäst för dig, säger Lars-Ove Mellqvist och tillägger:
En annan fördel är utbildningssajten som Telia erbjuder i samarbete med Lexicon. För en fast månadsavgift får du tillgång till tips och tricks, instruktionsvideos och webinar om allt ifrån arbetsflöde till specifika funktioner i Office 365.
– De som inte vill lägga flera dagar på att gå kurser kan köpa till det här interaktiva biblioteket med information som är tillgänglig när man behöver den. Allt är på svenska och utformat av pedagoger, säger Lars-Ove Mellqvist.
Tips och tricks i Office 365:
*Automatiska undertexter i dina presentationer
Med hjälp av Microsoft AI får dina PowerPoint-presentationer nu automatiska undertexter. Funktionen har stöd för tolv talade språk och kan översätta presentatörens ord till över 60 språk i realtid.
*Fatta fikonspråket
Ett annat användningsområde för Microsoft AI är en ny funktion i Word som letar upp förkortningar i ett dokument och ger förslag på betydelser baserat på sammanhang. Med ”Acronyms” aktiverat kan du få hjälp att tolka de mest förkortningstokiga kundernas rapporter utan att behöva googla ihjäl dig.
*Självstädande inkorg
Med funktionen ”Clutter” i Outlook prioriteras inkorgen om automatiskt så att meddelanden med hög prioritet visas före övriga mejl. Genom att definiera olika regler kan du påverka hur funktionen fungerar så att du inte missar något viktigt.
*Skicka länkar istället för utrymmeskrävande filer
Slipp onödiga jättemejl genom att ladda upp dina filer till OneDrive (eller skapa filerna direkt i någon av Office-apparna) och klistra in en länk till filen i ditt mejl. Outlook kommer automatiskt att ge mottagaren rättigheter att redigera filen, men du kan såklart manuellt ändra rättigheterna i efterhand.
Här hittar du Office 365.
Relevanta artiklar för dig
- Företagsloggan är viktigare än du tror
- Så lockar du nya kunder
- De vanligaste mejlproblemen - så löser du dem
- Så behåller du dina kunder
- Missa inga samtal till salongen
- Smart kundvård lönar sig
- Så får du företaget att verka större
- 7 tips för bättre distansmöten
- Viktiga datum för småföretagare
- Glöm datorn, nu kan du jobba via mobilen
- Få fler kunder via sociala medier - enkla tips!
- Så får du gratis hjälp av en personlig tekniker
- Glöm många bollar i luften - monotasking är det nya
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för småföretagare och få mer inspiration.
Våra bästa erbjudanden för företagare
Här kan du se alla våra aktuella erbjudanden för dig som småföretagare.