Så fick Multeral Group IT-avdelningen de alltid drömt om
Tekniska chefen David Kjellander kunde lägga tio timmar i veckan på att ”släcka bränder” orsakade av IT-strul, detta utanför sina ordinarie arbetsuppgifter.
Nu prenumererar företaget Multeral Group på en extern IT-avdelning.
Multeral Group är ett expanderande svenskt företag, ledande inom professionella kök. De säljer och underhåller köksutrustning åt allt från storkök till restauranger och snabbmatskedjor. Företaget har kontor i fem städer, med basen i Örebro, och 75 anställda.
”La mycket tid på att jaga support”
David Kjellander, teknisk chef och IT-manager, jobbar på kontoret i Stockholm.
– Vi är beroende av att tekniken fungerar. Till exempel skickar våra drygt 20 servicetekniker dagligen sina ordrar via mobilen när de servat eller installerat.
En stor del av IT-ansvaret har vilat på Davids axlar, trots att det inte varit hans primära arbetsuppgift.
– Det kunde vara en dator som inte startade, att någon glömt sitt lösenord, att vår copyprinter inte fungerade. Jag kunde lägga tio timmar i veckan på att släcka bränder.
Precis som många företag hade Multeral Group outsourcat sin IT-drift.
– Bolaget vi anlitade förvaltade våra servrar i sin hall, men hade ingen koll på andra frågor i vår IT-miljö. Ingen hade helheten, och vi fick lägga mycket tid på att jaga efter rätt support, beroende på typ av problem.
Prenumererar på en IT-avdelning
Idag prenumererar Multeral Group på Telias ”IT-avdelning som tjänst”. Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning – med support, övervakning av företagets IT-miljö dygnet runt och ansvar för säkerheten.
Telia har också hand om kommunikationsfrågorna.
Emilia Anttila, account manager på Telia, är kundansvarig.
– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom. Men genom att skräddarsy en helhetslösning blir det många vinster för företaget. Vi har till exempel uppgraderat Multerals växel så att deras kunder får samma hjälp oavsett om de chattar, mejlar eller ringer till företaget, berättar hon.
”Känns som vår IT-avdelning”
David Kjellander har fått den IT-avdelning han drömt om.
– Vi har ett dedikerat team som lärt känna både oss och vår IT-miljö. De har gjort en omfattande analys och kommer att modernisera hela vår IT-lösning.
Det handlar om allt från att flytta från servrar till molnet och förbättra säkerheten till att införa smartare arbetssätt och utbilda personalen.
– Telias team jobbar proaktivt och kan åtgärda brister innan det uppstår några problem, till exempel om en hårddisk börjar bli gammal.
Enligt David är den största fördelen enkelheten.
– Vi har ett ställe att ringa till, oavsett teknikfråga. De känns verkligen som vår IT-avdelning, även om de inte sitter i huset. De har också tekniker att skicka ut i hela Sverige, vilket är guld värt för oss som sitter i fem städer.
"Vi har ett ställe att ringa till, oavsett teknikfråga. De känns verkligen som vår IT-avdelning, även om de inte sitter i huset."
Kostnadseffektivt med prenumeration
– Det blir enklare att budgetera och ha koll på utgifterna för IT och telekom. Tidigare har kostnaderna varierat och skenat vissa månader. Arbetstiden som frigörs är också en vinst, säger David.
På frågan hur din arbetsvardag har förändrats, svar han:
– Nu kan jag fokusera helt på mina arbetsuppgifter, och jobba mer långsiktigt och strategiskt med IT-frågorna. Kort och gott: Jag får ta ställning till vilka system vi ska ha, istället för att försöka fixa system som inte fungerar.
Relaterad läsning
-
Förhindra angrepp online
Kommer mejlet du öppnat verkligen från den du tror? Ett klick på en skadlig länk kan bli ett kostsamt misstag.
-
Läs mer om IT-företaget som outsourcade sin IT
Arctic Group i Luleå är IT-experter – men har outsourcat sin egen IT, vilket har resulterar i både ökade intäkter och nöjdare personal.
-
Därför tjänar du på att outsourca IT-avdelningen
Svenska företag lägger ungefär 28 miljarder kronor på att outsourca sin IT bara i år, visar en ny rapport. Här är 5 viktiga anledningar.