Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Så fick Multeral Group IT-avdelningen de alltid drömt om

Tekniska chefen David Kjellander kunde lägga tio timmar i veckan på att ”släcka bränder” orsakade av IT-strul, detta utanför sina ordinarie arbetsuppgifter.
Nu prenumererar företaget Multeral Group på en extern IT-avdelning.

Multeral Group är ett expanderande svenskt företag, ledande inom professionella kök. De säljer och underhåller köksutrustning åt allt från storkök till restauranger och snabbmatskedjor. Företaget har kontor i fem städer, med basen i Örebro, och 75 anställda.

”La mycket tid på att jaga support”

David Kjellander, teknisk chef och IT-manager, jobbar på kontoret i Stockholm.
– Vi är beroende av att tekniken fungerar. Till exempel skickar våra drygt 20 servicetekniker dagligen sina ordrar via mobilen när de servat eller installerat.

En stor del av IT-ansvaret har vilat på Davids axlar, trots att det inte varit hans primära arbetsuppgift.
– Det kunde vara en dator som inte startade, att någon glömt sitt lösenord, att vår copyprinter inte fungerade. Jag kunde lägga tio timmar i veckan på att släcka bränder.

Precis som många företag hade Multeral Group outsourcat sin IT-drift.
– Bolaget vi anlitade förvaltade våra servrar i sin hall, men hade ingen koll på andra frågor i vår IT-miljö. Ingen hade helheten, och vi fick lägga mycket tid på att jaga efter rätt support, beroende på typ av problem.

Prenumererar på en IT-avdelning

Idag prenumererar Multeral Group på Telias ”IT-avdelning som tjänst”. Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning – med support, övervakning av företagets IT-miljö dygnet runt och ansvar för säkerheten.
Telia har också hand om kommunikationsfrågorna.

Emilia Anttila, account manager på Telia, är kundansvarig.
– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom. Men genom att skräddarsy en helhetslösning blir det många vinster för företaget. Vi har till exempel uppgraderat Multerals växel så att deras kunder får samma hjälp oavsett om de chattar, mejlar eller ringer till företaget, berättar hon.

”Känns som vår IT-avdelning”

David Kjellander har fått den IT-avdelning han drömt om.
– Vi har ett dedikerat team som lärt känna både oss och vår IT-miljö. De har gjort en omfattande analys och kommer att modernisera hela vår IT-lösning.

Det handlar om allt från att flytta från servrar till molnet och förbättra säkerheten till att införa smartare arbetssätt och utbilda personalen.
– Telias team jobbar proaktivt och kan åtgärda brister innan det uppstår några problem, till exempel om en hårddisk börjar bli gammal.

Enligt David är den största fördelen enkelheten.
– Vi har ett ställe att ringa till, oavsett teknikfråga. De känns verkligen som vår IT-avdelning, även om de inte sitter i huset. De har också tekniker att skicka ut i hela Sverige, vilket är guld värt för oss som sitter i fem städer.

"Vi har ett ställe att ringa till, oavsett teknikfråga. De känns verkligen som vår IT-avdelning, även om de inte sitter i huset."

Kostnadseffektivt med prenumeration

– Det blir enklare att budgetera och ha koll på utgifterna för IT och telekom. Tidigare har kostnaderna varierat och skenat vissa månader. Arbetstiden som frigörs är också en vinst, säger David.

På frågan hur din arbetsvardag har förändrats, svar han:
– Nu kan jag fokusera helt på mina arbetsuppgifter, och jobba mer långsiktigt och strategiskt med IT-frågorna. Kort och gott: Jag får ta ställning till vilka system vi ska ha, istället för att försöka fixa system som inte fungerar.

Relaterad läsning

  • Förhindra angrepp online

    Förhindra angrepp online

    Kommer mejlet du öppnat verkligen från den du tror? Ett klick på en skadlig länk kan bli ett kostsamt misstag.

    Läs mer
  • Läs mer om IT-företaget som outsourcade sin IT

    Läs mer om IT-företaget som outsourcade sin IT

    Arctic Group i Luleå är IT-experter – men har outsourcat sin egen IT, vilket har resulterar i både ökade intäkter och nöjdare personal.

    Läs mer
  • Därför tjänar du på att outsourca IT-avdelningen

    Därför tjänar du på att outsourca IT-avdelningen

    Svenska företag lägger ungefär 28 miljarder kronor på att outsourca sin IT bara i år, visar en ny rapport. Här är 5 viktiga anledningar.

    Läs mer

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen