
IT-företaget som outsourcar sin IT: ”Ökade intäkter och nöjdare personal”
Arctic Group i Luleå är experter på IT – men har outsourcat sin egen IT.
Arctic Group är ett av Norrlands största privatägda IT-konsultbolag, det grundades 1996 och omsätter nästan 80 miljoner kronor. Alla 49 anställda jobbar från Luleå men de har kunder i hela Norden, i Baltikum samt i norra Afrika och Mellanöstern.
– Vi är nischade och bra på det vi gör – det handlar bland annat om utveckling och införande av verksamhetssystem, säkerhetslösningar samt att integrera nya system och applikationer med äldre, berättar Fredrik Åström, vd.
Prenumererar på en IT-avdelning
Tidigare hade företaget fyra olika leverantörer för sina egna IT- och kommunikationstjänster.
– En för internetlinan, en för mobilavtal, en för Office-licensen och en för telefonsvar. Två av våra medarbetare skötte samtidigt IT-frågorna, lite med vänster hand. Och en hel del frågor ramlade på mig som vd.
Det låter kanske krångligt men är inget ovanligt upplägg. Traditionellt finns en uppdelning mellan kommunikationstjänster och IT där företag behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar, både genom egna resurser och från en rad leverantörer.
Men sedan årsskiftet är Arctic Groups alla IT- och kommunikationsfrågor outsourcade och därmed samlade på en extern ”ö” utanför företaget. Företaget prenumererar nämligen på Telias nya erbjudande ”IT-avdelning som tjänst”.
– Det innebär att ett expertteam från Telia har gjort en grundlig analys av vår IT-miljö och skräddarsytt en lösning för oss. Idag har teamet ansvar för och full koll på all vår IT, dygnet runt, säger Fredrik Åström.
"Våra medarbetare som tidigare tog hand om IT-frågorna kan nu lägga tiden på att jobba med våra kunder istället. Det ökar våra intäkter på ett tydligt sätt."
Kortare processer och en faktura
Fredrik Åström ser redan en rad fördelar.
– För det första blir det billigare att baka in allt i ett avtal, istället för olika avtal med flera leverantörer.
Det blir också enklare och tydligare när ansvaret samlas hos en aktör, menar han.
– Förr var ansvaret utspritt – på våra medarbetare, på mig, på våra leverantörer. Idag har vi korta processer, en faktura, ett team att vända oss till så fort det uppstår några frågor.
På frågan om de som själva är IT-experter borde kunna sköta sin egen IT på bästa sätt, svarar Fredrik:
– Jag ser faktiskt inga fördelar med att hantera det inhouse. Våra medarbetare som tidigare tog hand om IT-frågorna – allt från brandväggar till lösenord och inköp av datorer – kan nu lägga den tiden på att jobba med våra kunder istället. Det ökar våra intäkter på ett tydligt sätt.
Företaget kommer också bort från egenbyggda lösningar och från personberoendet, påpekar Fredrik Åström.
– När medarbetare har hand om IT-frågor blir man sårbar – om de är på semester, hos en kund eller i en workshop så står man där. Nu kontaktar vi vår IT-avdelning hos Telia som kan allt om vår IT-miljö och problemet blir löst direkt. Telia ansvarar också för säkerheten dygnet runt.
Outsourcing en växande trend
Fredrik Åström menar att den nya lösningen även ger nöjdare personal.
– Det är roligare och mer spännande att jobba externt och bidra till en bättre lönsamhet än att lösa interna IT-frågor, som ofta är en otacksam uppgift.
Outsourcing av tjänster är generellt ett växande fenomen, tror Fredrik Åström.
– Både små och stora företag vill kunna ägna sig åt sin kärnverksamhet. Då är det smart och effektivt att lägga ut andra delar av verksamheten på proffs.
Arctic Group har en tydlig strategi: att fokusera på sina kunder.
– Därför outsourcar vi det vi kan. För tre år sedan var det ekonomiavdelningen och all lönehantering. Vi tog också bort alla egna servrar och la oss i molnet. Nu är det IT- och telekomfrågorna som vi flyttat ut, vilket redan känns som ett jättelyft!
Relaterad läsning
-
Så fick Multeral Group IT-avdelningen de alltid dröm om
Läs mer om hur de gick från att lägga timmar på att ”släcka bränder” till att få tid till sin kärnverksamhet.
-
Så utnyttjar hackare våra dåliga lösenord
Kraven på våra lösenord har ökat betydligt de senaste åren. Trots det är lösenorden fortfarande en stor säkerhetsrisk.
-
Därför tjänar du på att outsourca IT-avdelningen
Svenska företag lägger ungefär 28 miljarder kronor på att outsourca sin IT bara i år, visar en ny rapport. Här är 5 viktiga anledningar.