Få fler kunder via sociala medier – enkla tips!
Sociala medier är inte bara för privatpersoner eller storföretag med starka varumärken. För dig som driver enskild firma finns det mycket att tjäna på att vara synlig och aktiv i sociala medier. Och det behöver inte vara svårt.
Idag är det många som driver en enskild firma. Oavsett om du är hantverkare, frisör eller konsult så blir ditt personliga varumärke och företagets ett och samma. När kunder letar efter ett lämpligt företag för nästa uppdrag vinner du på att vara lätt att hitta och ha ett tydligt erbjudande.
– Ditt varumärke består av tre komponenter: du ska vara enkel att hitta, lätt att förstå och självklar att välja. Att vara självklar att välja innebär att du tydligt kommunicerar att du möter din målgrupps preferenser och behov. Det gör det enkelt att fatta beslutet att anlita dig, säger Jackie Kothbauer, som är personlig varumärkesexpert.
Känn din bransch
Närvaro på rätt sociala medier för din bransch gör att du blir enkel att hitta och upptäcka när en potentiell kund letar efter någon att anlita. Och när du söker uppdrag kan du länka till din sida på exempelvis Facebook eller Instagram för att visa att du är en seriös aktör som har rätt kompetens och kunskap.
Första steget mot att skapa en tydlig digital närvaro är att fundera lite kring din arbetsmarknad. Var befinner sig dina kunder eller potentiella arbetsgivare? Det avgör vilka sociala medier du bör välja att synas i och hur du ska bygga ditt varumärke.
Instagram för dig i skönhetsbranschen
Om du verkar inom en bransch som till exempel skönhet, mat, trädgård mode eller inredning är plattformen Instagram självklar. Där kan du visa upp vad du kan och inspirera.
Är du frisör är det perfekt att lägga upp en före- och efterbild på varje kund. Inget talar så mycket för dina skills som ett bildbevis. Genom att jobba med hashtags kan dina inlägg upptäckas av personer som är intresserade av just det du erbjuder.
Hantverkaren på Youtube
Jobbar du som hantverkare, med teknik, hantverk eller maskiner kan Youtube vara bra för att visa tips och instruktionsvideor inom ditt område. Youtube är världens näst största sökmotor efter Google, och Youtube-videos prioriteras dessutom högt i Googles vanliga sökresultat.
Med andra ord: om någon söker efter en duktig hantverkare inför en köksrenovering kan du fånga dem med hjälp av en video på hur man på snyggast sätt fogar en bänkskiva mot kaklet.
Konsulten får jobb via Linkedin
För frilansande konsulter är istället Linkedin en självklart viktig kanal för att knyta kontakter och visa upp vilka uppdragsgivare du haft och vad du kan.
Idag fås inte sällan uppdrag via Linkedin-kontakter och många jobbförfrågningar (såväl officiella som inofficiella) når aldrig utanför Linkedin.
Facebook ett måste för alla
För de flesta branscher gäller också att en grundläggande närvaro på Facebook är en slags hygienfaktor – ett måste helt enkelt. Att ha en företagssida på Facebook där all grundläggande information och kontaktuppgifter finns är ett enkelt sätt att göra dig lätt att hitta och kontakta.
Uppmana också dina nöjda kunder att ge dig ett omdöme på Facebook – högsta betyg ger definitivt dig en skjuts.
3 enkla tips för att få kunder via sociala medier
1. Starta en företagssida på Facebook.
Du behöver inte bli superaktiv och göra massor av inlägg. Men se till att du skapar en sida och lägger in telefonnummer, e-post och adress. Skriv också en enkel beskrivning av vad ditt företag gör. Tydlighet är superviktigt. Om det är relevant för dig kan du också lägga in till exempel en prislista, information om dina tidigare uppdrag eller liknande. Allt för att göra det enkelt för kunden att välja dig.
2. Använd hashtags på Instagram
Genom att hitta och använda rätt hashtags för just ditt område kan helt nya kunder få upp ögonen för dig. Många Instagram-användare följer hashtags inom till exempel inredning, skönhet, resor eller mat. Och om dina inlägg använder dessa hashtags så kan de få stor räckvidd bland potentiella kunder
3. Använd bilder
Oavsett vilken plattform du jobbar med så är bilder eller filmklipp ofta det bästa sättet att ge dina potentiella kunder en känsla för vem du är och vad du kan. Om besökarna kan se hur du ser ut och hur du jobbar så skapar det ett förtroende som gör det enklare för dem att ta kontakt.
TIPS! 3 företag med aktiv närvaro på sociala medier
PJ Parkettgolv AB
https://www.facebook.com/pjparkettgolv/
Color by Linda
https://www.instagram.com/colorby_linda/
Mur & Plattservice Stockholm AB
https://www.youtube.com/watch?v=8EqcIJWFWq8&
Foto: Johnér bildbyrå / Lisa Wikstrand
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för dig med enskild firma och få mer inspiration.
Erbjudande
Ett enklare företagsliv
Få extra surf på abonnemanget, ett personligt IT-proffs som fixar tekniken när den krånglar och mycket mer till ett extra fördelaktigt pris. Med smarta mobilpaketet för dig med enskild firma får du allt du behöver för arbetsdagen.