Företagsloggan som fångar kunden

Det är inte bara stora företag som tjänar på att ha en genomtänkt grafisk profil. För alla företag är typsnitt, logotyp, färgval och andra grafiska element något som påverkar vad kunden känner inför företaget. Det menar Annika Larsson som är grundare och creative director på koncept- och varumärkesbyrån Gappio:
– Dels handlar det om att bygga förtroende för företaget, dels om att uttrycka vem man är. Är du en exklusiv frisörsalong vill du kommunicera det, så att dina kunder känner tillräckligt förtroende för att betala ett högre pris, säger hon.

Jämför konkurrenternas loggor
När du ska utforma en logotyp är en enkel övning att skriva ut loggorna från konkurrenterna i branschen och lägga ut dem på ett bord. Då ser du direkt om det finns trender i loggorna i form av till exempel färger och grafiska element.
– När vi jobbade med att positionera ett företag i elektrikerbranschen upptäckte vi att det var många loggor som innehöll blått och rött. För att sticka ut bland loggorna valde vi då orange och grått för att få en varmare känsla och större igenkänning, men utan att hamna för långt bort från resten av branschen, säger Annika Larsson.

Ska funka på en penna
Rent praktiskt är det viktigt att tänka på hur och var loggan ska användas när man utformar den. Den får inte vara så simpel att kunderna glömmer bort den, men inte heller så detaljerad att den inte funkar i litet format.
– Vi brukar säga att loggan ska vara synlig även på en penna. Har loggan tunna linjer så spricker den oftast då, säger Annika Larsson.
Att göra en logga behöver inte vara komplicerat. Har du bara en idé kan du göra en första skiss och sen lämna den vidare till en reklambyrå eller grafisk designer. Och skissen, eller slutresultatet, behöver inte vara ”perfekt”:
– Det är bra för minnet att loggan inte är för tillrättalagd; att det finns något som stör eller är lite oväntat. Och det är bättre att loggan är personlig än för polerad, säger Annika Larsson.
När du har tagit fram en logga som du är nöjd med är det en bra idé att registrera den hos PRV (Patent- och Registreringsverket).
– Ska du ta in investerare, skapa en produktserie eller öppna filialer är mitt råd att registrera både namnet och figurmärket via PRV, säger Annika Larsson.

Tips! Så här tänkte några småföretagare:

Image caption goes here

Magnus Dahlkar, vd och ägare Dahlkar bygg
Vad är bakgrunden till er logotyp?
– Det finns mycket billig arbetskraft från andra länder i Sverige och vi ville förknippas med något svenskt. Vi har rötter från Dalarna och jag har samlat dalahästar sedan jag var liten så det var ganska givet.

Hur gick det till när ni tog fram den?
– Jag gjorde själv en första skiss och sen gick vi till en byrå som gjorde den snyggare och la till texten.

Hur tas loggan emot?
– Vi får beröm ett par gånger i veckan för den. Jag vet åtminstone tre kunder som sagt att de ringde till oss först för att de tyckte att vi hade en rolig företagslogga. När vi annonserar i lokaltidningen så kan vi ha en ganska liten annons men det är ändå vår logga som sticker ut på sidan. Det finns så många loggor i byggbranschen idag som antingen har en såg och hammare korslagda, eller bara ett namn på vit botten.
 

Image caption goes here

Linda Welander, frisör som driver Color by Linda
Hur gick det till när du tog fram loggan?
– Jag skaffade den i somras, då jag inte hade någon direkt spikad logga passade det bra att fixa en till nyöppningen som jag hade då. Jag valde designen själv, och skickade sedan designen till grafisk formgivare för att få en snygg finish. Jag valde också det för att kunna få loggan i ett format som funkar att göra watermark-stämpel på mina före- och efterbilder, som jag lägger upp på Facebook.

Hur tänkte du kring loggans utseende?
– Jag berättade för designern att jag ville ha en bakgrund som liknar vattenfärg för att anspela på färg-inriktningen vi har (vi är specialiserade på hårfärgning) men utan att direkt ha med något hårfärgs-relaterat. Då tyckte jag att vattenfärg i bakgrunden passade bra. Jag berättade vilket färgtema jag ville ha och att texten skulle likna skrivstil. Jag ville också ha den stilren och enkel.

Image caption goes here

Viktor Passell, vd och ägare Gr8 plattsättning
Hur gick det till när ni tog fram er logga?
– Jag valde typsnittet själv och ville ha med kronan någonstans. Den har hängt med sedan tidigare och ska väl symbolisera att vi är kungar på det vi gör. Kronan passar bra ihop med namnet ”Great” också. Jag lämnade en skiss till en AD som gjorde ett antal förslag på loggor att välja mellan.

Hur tas loggan emot?
– Vi får hyfsat mycket positiv feedback på loggan. Det är många som tycker att den är snygg och sticker ut.

Är det bra att sticka ut från konkurrenterna?
– Jag tycker att det är en fördel att loggan sticker ut för är det en ovanlig logga tittar folk en extra gång. Sen om vi får mer jobb eller inte vet jag inte.

Läs fler artiklar

Erbjudande

Ett enklare företagsliv