
Förhindra angrepp online
Kommer mejlet du öppnat verkligen från den du tror? Ett klick på en skadlig länk kan bli ett kostsamt misstag.
– Det är vårt jobb att tänka: ”vad händer i värsta fall”? Därför sätter vi in åtgärder innan olyckan är framme, säger Fredrik Nyberg, IT-rådgivare på Telia. För att förhindra nästa IT-attack arbetar Telias IT-avdelning som tjänst proaktivt med sina kunder. Bland annat erbjuder Telia möjligheten att scanna alla ingående mail och sortera bort skadlig kod innan den når användarna.
– Det finns flera relativt enkla åtgärder att göra som förhindrar uppemot 99 procent av alla angrepp. Det ligger i vårt ansvar som IT-partner att lotsa kunderna genom säkerhetslandskapet, säger Fredrik Nyberg.
En annan viktig komponent är att löpande utbilda användarna i säkert beteende.
Där ligger Telia i startgroparna att börja skicka ut egna phising-mail för att testa säkerheten hos sina kunder. Det kan låta drastiskt men syftet är gott.
– Det här är något som vi kan göra i samband med avtalad utbildning hos företaget. Vi gör precis som hackarna och skickar till exempel mail om att det finns paket att hämta ut hos postombudet. På så sätt kan vi se om någon grupp i företaget kanske behöver mer stöd i utbildningen och vi kan efteråt mäta och se om utbildning fått effekt.
”Det ligger i vårt ansvar som IT-partner att lotsa kunderna genom säkerhetslandskapet.”
– Fredrik Nyberg
Relaterad läsning
-
Inger företag slipper undan säkerhetshoten
Även små företag kan drabbas av IT-angrepp. Men vi har rutiner så att våra kunder undviker katastrofscenarion.
-
Fem digitala tips till dig som jobbar hemifrån
För många av oss ser både arbetsliv och vardag annorlunda ut just nu. Här får du tips för att underlätta och stärka arbetet på distans.
-
Läs om IT-företagen som outsourcar sin IT
Arctic Group i Luleå är IT-experter – men har outsourcat sin egen IT, vilket har resulterar i både ökade intäkter och nöjdare personal.