Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
  • Fast bredband
  • Mobilt bredband
  • Fiber
  • Öppen fiber
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Fiber till fastighetsägare
och bostadsrätts-föreningar

Gör gemensam sak med grannarna och beställ fiber ihop. Teckna ett gemensamt gruppavtal eller låt alla teckna var sitt individuellt avtal.

Kontakta oss
Individuella avtal eller gruppavtal
Beställ med eller utan Telia-abonnemang
Vi tar hand om installationen

Gruppavtal och individuella avtal

Gruppavtal

Ett avtal - fiber åt alla

Samla samfälligheten eller föreningen – eller skapa en fiberförening – och teckna ett gemensamt avtal som ger alla hushåll fiber.

1. Stadgar och tillstånd
Se till att samfälligheten/föreningen har rätt att teckna avtal om fiber, bredband och tv. Ni behöver även kunna ge oss tillstånd att gräva på föreningens mark (om det behövs).

2. Kontakt och offert
Kontakta oss för en offert. Vi erbjuder Telia Fiberanslutning, med både fiber och abonnemang från oss, eller Öppen Fiber, där varje hushåll på egen hand väljer och beställer abonnemang någon av operatörerna i vårt nät. 

Här kan du läsa mer om våra erbjudanden.

3. Avtal och fiberanslutning
Vi på Telia tecknar ett avtal med den samfälligheten/föreningen. Därefter hjälper vi er med allt. Vi sköter planering, information till hushållen, eventuellt grävarbete och installationen i varje bostad. Arbetet tar normalt runt 4 månader. 

4. Bredband, tv och telefoni
Har ni beställt Telia Fiberanslutning med abonnemang från oss så behöver hushållen näer fiberanslutningen är på plats bara aktivera sina abonnemang för att komma igång.

Med Öppen Fiber beställer varje hushåll bredband, tv och/eller telefoni från en av operatörerna på Bredbandswebben eller Zmarket.

Kontakta oss Våra erbjudanden

Individuella avtal

Alla tecknar fiberavtal och abonnemang själva

Finns intresse för fiber där du bor – eller är du rätt person att skapa det? Då kan du och dina grannar, med hjälp av oss på Telia, skaffa fiber till ert område.

1. Kontakt och förarbete
Kontakta oss på Telia, så hjälps vi åt att definiera ditt område i en kartskiss och ser över möjligheterna att bygga fiber hos er.

2. Erbjudande, information och beställning
Finns inga hinder så tar vi fram ett Öppen Fiber-erbjudande och informations- och beställningsmaterial. På vissa orter kan vi även stötta med ett informationsmöte.

2. Avtal och fiberanslutning
Beställer tillräckligt många hushåll fiber så tecknar vi ett avtal med varje enskild villaägare. Döärefter hjälper vi på Telia hjälper till med allt. Vi sköter planering, eventuellt grävarbete och fiberinstallation. Arbetet tar normalt runt 6-9 månader.

Du kan läsa mer om hur arbetet går till under Beställa Öppen Fiber - så funkar det.

4. Bredband, tv och telefoni
När Öppen Fiber är på plats i hemmen beställer varje hushåll bredband, tv och/eller telefoni från en av operatörerna på Bredbandswebben eller Zmarket.

Kontakta oss

Vanliga frågor och svar

  • Vad är skillnaden på gruppavtal och individuella avtal?

    Ett gruppavtal innebär att vi tecknar ett avtal om fiber med den juridiska personen samfälligheten eller föreningen. Avtalet omfattar fiberanslutning till samfällihghetens/föreningens samtliga hushåll och/eller företagslokaler. 

    Individuella avtal innebär att varje enskilt hushåll eller företag själva tecknar avtal om fiberanslutning och betalar för dessa.

  • Behövs ett visst intresse för att vi ska kunna beställa fiber?

    Ja, vill ni teckna individuella avtal så krävs att en viss andel av hushållen är intresserade och vill beställa fiber.

    Vi på Telia hjälper er gärna med informationsmaterial och beställningsblanketter. Ibland kan vi även stötta med ett informationsmöte. Under mötet berättar vi om fördelarna med fiber, vilka abonnemang med fiber hushåll och företag kan välja mellan och hur installationen går till.

  • Kan hushållen beställa andra abonnemang än de som ingår i ett kollektivt avtal?

    Ja. Ett kollektivt avtal innebär att samtliga hushåll/företag får tillgång till ett grundutbud av bredband, tv och/eller telefoni. Den som utöver detta vill ha en högre bredbandshastighet eller lägga till ett tv-paket  beställer detta enkelt själv på Mitt Telia.

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen