Trendspaning inför 2019

Visst vill vi få det bekvämare och enklare? Vi vill få mer av det mesta. Här är några trender som uppstått i vår ständiga strävan att få det bättre och som driver handeln framåt. Läs och låt dig inspireras i ditt eget yrkesliv!

1. Alltid redo

Idag förväntar sig shoppingsugna konsumenter att när som helst, var som helst och hur som helst kunna beställa det de önskar sig. De orkar inte vänta. Du ska alltid vara redo och det ska vara enkelt, annars drar de!

2. A-handel

Efter e-handeln pratar vi om a-handeln – den automatiserade handeln. Konsumenter låter avancerade algoritmer leta, förhandla, köpa och leverera varor. Den del av denna trend är alla prenumerationstjänster på bilar, musik, mat eller böcker som dykt upp. Och visst blir det smidigt? Eller vad säger du om IMAGR? Ett system där shoppingvagnen automatiskt känner av vad du lägger i den och i slutet av din shoppingrunda tar betalt.

"2019 känner detaljhandeln sina kunder bättre än kunderna känner sig själva"

3. Kunskap

2019 känner detaljhandeln sina kunder bättre än kunderna känner sig själva. Under många år har smarta system lagrat mängder av information om kunderna som sedan används för att förstå och förutspå beteenden. Men kunden är krävande. Det som rekommenderas ska vara relevant och rätt. Ingen blir lycklig av att redan köpta produkter dyker upp i annonser eller av att erbjudas resor till ställen man tidigare besökt. Men det finns spännande exempel på bättre kundupplevelser där data är förutsättningen.

Livsmedelsvarumärket Knorr scannar Instagramflöden och erbjuder dig recept på rätterna de hittar i ditt flöde så att du kan laga dem själv. Och den amerikanska varuhuskedjan Walmart har tagit fram teknik för att scanna av ansikten efter genomförda köp med syfte att se om kunden är nöjd. Missnöjda kunder kan hanteras av personal innan de lämnar affären. Trots lagstiftning kring privatliv och information, är det ändå så att 54% av konsumenterna förväntar sig att ett varumärke de interagerat med ska erbjuda rabatter på framtida köp! För att göra det behöves mer data och fördjupad kunskap.

Läs mer om data och kundbeteende här