Co-working - Är det ett bra sätt att jobba tillsammans?

Vi pratade med Jonas Cavallin, Strategic Director och grundare på Brand Engagement-byrån Minnesota, som har skördat stora framgångar de senaste åren. Byrån har genom sin kreativa och strategiska skärpa lyckats bli mycket värdefull för sina kunder. Och även om företaget inte samarbetar så mycket med sina co-working-grannar, är konceptet idag en självklar del av företagets identitet.

Här har han listat de tre största fördelarna som Minnesota har upplevt med co-working – och en potentiell fallgrop att se upp med.

1. Enkelhet

När Minnesota flyttade till Convendum (på Vasagatan i Stockholm) tog varje person i stort sett bara med sig sin laptop. Kök, skrivare, it och nätverk, städning och allt sådant praktiskt fanns redan på plats. Det var bara att slå sig ned och börja jobba, i princip ingen tid gick förlorad i samband med flytten, vilket är bra för ett företag som lever på timdebitering. På samma sätt har co-working förenklat företagets vardag ända sedan dess.

2. Skalbarhet

Ibland kan man behöva skala upp eller ner verksamheten snabbt. I det sistnämnda fallet vill man inte behöva betala för en massa kvadratmeter som man inte använder. Då är det praktiskt att jobba i ett co-working-kontor med bara 3 månaders uppsägningstid. Företag i Minnesotas bransch har dessutom ofta mer eller mindre fasta samarbeten med frilansande specialister som ibland sitter i samma lokaler som sin uppdragsgivare. Ett företag som har sina egna lokaler riskerar då att i praktiken bli en hyresvärd, vilket oftast inte är vad man eftersträvar.

"Delar man arbetsmiljön med organisationer är det mindre troligt att man stelnar i fasta strukturer"

3. Flexibilitet

I likhet med många andra moderna företag har Minnesota ett aktivitetsbaserat kontor, vilket faller sig extra naturligt i en co-working-miljö. Det i kombination med att man delar arbetsmiljön med människor från andra organisationer, gör det mindre troligt att man stelnar i fasta strukturer. När man som Minnesota, lever på sin kreativitet gäller det att ta till alla knep för att bibehålla sitt öppna sinne.

Men! Akta er för att tappa er identitet

När ett företag sitter i samma lokaler som flera andra företag, måste man jobba ännu hårdare med den interna kulturen. Annars riskerar man att den egna firman anonymiseras – både för den egna personalen och i kundernas ögon.