Tv från Telia en tittarsuccé – vinner SKI för sjätte året i rad

I tider där underhållning är viktigare än någonsin tar Telias tv-tjänst hem sin sjätte raka vinst i årets SKI, Svenskt kvalitetsindex. Här rankas tv-aktörer utifrån kundnöjdhet och det står klart att innehåll, enkelhet och kvalitet är avgörande för tittarnas upplevelse. Enligt Telias egna data har kunderna också tittat på mer tv i år. Samtidigt har streaming via Telia Play skjutit i höjden.

Det här året har varit riktigt trendbrytande med helt nya sätt att se på och ta del av tv-underhållning. Bland annat bröts traditionella biobesök och istället hade de nya filmerna premiär framför tv-soffan. När sportevenemang ställdes in eller stod med tomma läktare blev utbudet i tv-rutan helt avgörande. I årets SKI-resultat syns det även att förväntningarna på tv-aktörerna har förändrats. Där framgår att produktkvalitet är fortsatt viktigt men framförallt har användarvänligheten fått en allt större roll. Även hållbarhet har en signifikant påverkan i år och där sticker Telia ut på marknaden.

- Vi har satsat ännu mer på det våra kunder efterfrågar. Kvalitets-tv med en enklare och mer dynamisk användarupplevelse där de lägger mindre tid på att komma igång eller hitta rätt för att istället njuta av mer underhållning, sport och premiuminnehåll för hela familjen. Som svensk underhållning från C More, se matcher live utan fördröjning på vanlig tv eller för den delen kunna ta del av all sport och populära ligor i ett och samma tv-paket – som är unikt för oss. Årets resultat visar att vi har levererat, vilket är helt fantastiskt, säger Anders Olsson, vd på Telia.

Även Telias egna data bekräftar att tv-underhållning har blivit central i svenskarnas hem. Under det första halvåret 2020 har tv-tittandet ökat med i snitt 3 procent jämfört med samma period året innan. Störst var ökningen i mars och april på cirka 8 procent. Men streamingen har fått en ännu större roll i år, även hos Telia. Sett till första halvåret har kunderna använt tjänsten Telia Play 10 procent mer jämfört med förra året. Även här sticker mars och april ut med en ökning på hela 23 procent.

- Vi ser ett rejält lyft för vår streamingtjänst och det känns bra! Våra kunder vill kunna ta del av kvalitets-tv på alla skärmar och även här är användarvänligheten avgörande och något vi fokuserat jobbar på. För en ännu bättre upplevelse har Telia Play i år fått ett nytt utseende, nya funktioner och mer innehåll. Dessutom är den nu tillgänglig för alla. Sammantaget är det tydligare än någonsin att en ny vardag formas här och nu för våra kunder – en spännande resa som vi ska fortsätta att driva framåt, det här bara början, avslutar Anders Olsson.

Mest populära köpmatcher 2020 

1. Malmö FF - AIK

2. Real Madrid – FC Barcelona

3. Färjestad BK - Frölunda


Mest populära hyrfilmstitlar 2020

1. Min Pappa Marianne

2. Frost 2 – svenskt tal

3. Solsidan

Telias tv-tjänst blev även i maj utsedd till bäst enligt tittarna. Det via en oberoende undersökning genomförd av Nordic Bench på uppdrag av TV-Nyheterna.

Läs pressmeddelandet här.