Varning för bluffmejl och sms

Det cirkulerar bluffmejl, sms och falska kundundersökningar som ger intryck av att komma från Telia. Dessa kan se förhållandevis äkta ut med Telias logotyp och Telia-liknande e-postadresser som avsändare.

Den vanligaste typen av bluffmejl handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura, där du som kund uppmanas att fylla i dina kontouppgifter i en länk. Det kan även handla om falska kundundersökningar där du lockas med vinstchans för att svara på enkäter eller tävlingar i olika appar där du påstås delta i olika utlottningar för mobiltelefoner och surfplattor. Påstådda avsändare kan vara Telia, TeliaSonera eller Telia Company. Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl utan att klicka på några länkar. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas. Telia har blockerat de länkar, samt spärrat de avsändaradresser vi känner till.

Här kan du läsa mer om bluffmejl och om hur du bäst skyddar dig.

Vid osäkerhet kan du kontrollera dina fakturor på tjänsten Mitt Telia för privatkunder och MyBusiness för företagskunder.