Service och reparation av din mobil och surfplatta

Genom att reparera i stället för att köpa nytt kan du öka livslängden på din mobil eller surfplatta. Vi arbetar endast med auktoriserade serviceställen, vilket betyder att din garanti fortfarande gäller efter genomförd reparation.

Om du har försäkring via oss

Om din mobil eller surfplatta är försäkrad genom oss, behöver du först göra en försäkringsanmälan innan du kan starta ett reparationsärende.

Innan du lämnar in din mobil

Det är viktigt att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill spara, så som bilder, kontakter med mera. Vid en service kan din mobil komma att återställas eller bytas ut. 

  • Ta bort mobilskal och skärmskydd
  • Ta ut SIM-kort
  • Säkerhetskopiera och återställ mobilen
  • Logga ut från ditt Google-konto eller stäng av Hitta min iPhone
  • Stäng av eventuell lösenordskod
     
Påbörja reparation

Om du är avtalskund

Du som är avtalskund hos oss ska i stället följa stegen i ”Service och reparation för avtalskunder”.

Reparation i butik

Du som bor i Stockholm, Göteborg, Örebro eller Sundsvall har möjlighet att lämna in din mobil eller surfplatta i någon av våra butiker och få den lagad direkt på plats – oftast inom fyra timmar. Reparationen görs då av Telia Care & Repair.

Hur går en reparation till - steg för steg

  1. Du fyller i dina uppgifter i reparationsformuläret
  2. Ange skadenummer/ärendenummer om du har försäkring och gjort en anmälan på förhand
  3. Du laddar upp kvitto, följesedel eller garantibevis
  4. Vi skickar en bekräftelse via e-post att vi tagit emot ditt ärende
  5. Vi skickar ut emballage och fraktsedel till dig via post
  6. Du skickar in din mobil eller surfplatta till oss
  7. Vi lagar eller byter ut din mobil eller surfplatta så fort som möjligt och skickar den till dig

Reparation av tillbehör

Det är bara vissa tillbehör som kan skickas in till oss för service eller reparation. Om du inte kan välja eller registrera ditt tillbehör i reparationsflödet, vänligen besök någon av våra butiker så hjälper vi dig vidare.

Frågor och svar om reparation

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten på någon av Telias online-butiker eller i en av våra butiker gäller kvittot/följesedeln som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Jag vill läsa villkoren för reparation och service

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner, som du måste svara på.

En undersökningsavgift på 239 kr ex moms  tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem),  tas en undersökningsavgift på 239 kr ex moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 

Vi lämnar 3 månaders garanti på reparationer och service.

Läs fullständiga villkor här.

Hur mycket kostar de vanligaste reparationerna?

Här hittar du en prislista för displaybyten och utbyte av enhet av de vanligaste enheterna (ibland byts enheten ut istället för att repareras): Priser för byte av display och utbyten

Vad gör jag om mobilen är trasig vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom skälig tid från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Men om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

Jag vill läsa villkoren för Telia Försäkring

Du hittar aktuella villkor för Telia Försäkring på vår försäkringssida.