Service och reparation

Mobiler, surfplattor och tillbehör

Hos oss får du enkel och snabb service för produkter du köpt av Telia. Om du bor i Stockholm, Göteborg, Örebro, Sundsvall eller Jönköping kan du dessutom få hjälp direkt i någon av Telias butiker. Läs mer om reparation hos Telia Care & Repair för att se vilka märken och modeller som repareras på plats – oftast inom fyra timmar.

För mobiltelefoner, surfplattor och vissa dyrare tillbehör erbjuds reparation hos en verkstad där du behåller tillverkarens garanti och endast originaldelar används. För produkter som inte repareras hos en verkstad erbjuds istället att man skickar in sin produkt för garantikontroll och utbyte.

Om du har försäkring via Telia

Om din mobil eller surfplatta är försäkrad genom oss, behöver du först göra en försäkringsanmälan innan du kan starta ett serviceärende och lämna in din enhet.

Innan du lämnar in din mobil

Det är viktigt att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill spara, så som bilder, kontakter med mera. Vid en service kan din mobil komma att återställas eller bytas ut. 

  • Ta bort mobilskal och skärmskydd
  • Ta ut SIM-kort
  • Säkerhetskopiera och återställ mobilen
  • Logga ut från ditt Google-konto eller stäng av Hitta min iPhone
  • Stäng av eventuell lösenordskod

Enheter som är kraftigt skadade eller har svullet batteri får inte skickas in! Dessa enheter hänvisas till butik p.g.a. brandrisk.

Om du är avtalskund

Du som är avtalskund hos oss hittar information på sidan om service och reparation för avtalskunder.

Påbörja serviceärende

Så här går ett serviceärende till – steg för steg

  1. Du fyller i uppgifter om den produkt du vill ha service för.
  2. Du laddar upp kvitto, följesedel eller garantibevis om köpet inte hittas i Telias system (data sparas i 36 månader).
  3. Du fyller i en felbeskrivning samt kunduppgifter.
  4. Om du har Telia Försäkring och gjort en försäkringsanmälan på förhand bockar du i att du vill nyttja försäkringen och anger skadenummer.
  5. Välj leveransalternativ – för mobiltelefoner erbjuder vi ett kostnadsfritt emballage, för övriga produkter en retursedel att skriva ut och använda.
  6. Vi skickar en bekräftelse via e-post att vi tagit emot ditt ärende.
  7. Du skickar in din produkt och kan enkelt följa ärendet via den länk som skickas ut i orderbekräftelsen, med löpande uppdateringar under hanteringen.

Priser

Kostnaden för en reparation varierar beroende på vilken modell det gäller samt vilka fel tekniker hittar vid felsökning. För mer information, se Telias prislista för reparation. Notera att alla typer av fel inte omfattas av prislistan.

Frågor och svar om service och reparation

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din produkt kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Följesedel eller kvitto gäller som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel från tillverkaren som kan styrkas av auktoriserad serviceverkstad som garantifel.
 

Jag vill läsa villkoren för service och reparation

Här kan du ta del av Telias service och reparationsvillkor.

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner som du får besvara.
 
En undersökningsavgift på 239 kr exkl moms tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem), tas en undersökningsavgift på 239 kr exkl moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. Vi lämnar tre månaders garanti på reparationer och service.

Hur mycket kostar det att byta skärm eller laga mobilen?

Våra aktuella priser för de vanligaste reparationerna hittar du alltid i vår prislista för reparation.
 

Vad gör jag om mobilen är trasig vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.
 

Kan jag följa min reparation och se status?

Ja, när du registrerat ditt ärende skickar vi ut en orderbekräftelse med en länk där du kan följa ditt ärende.

Behöver jag boka tid för att lämna in min enhet hos Telia Care & Repair?

Du behöver inte boka tid för att besöka Telia Care & Repair, oavsett tillverkare eller fel.

Du som är Apple-kund har möjlighet att boka tid genom att logga in med ditt Apple ID på getsupport.apple.com eller genom att ringa 020-100 529.
 

 

 

SÖK SUPPORT