Service och reparation av din mobil och surfplatta

Här kan du beställa reparation av din mobil, surfplatta eller tillbehör oavsett om du har garanti kvar eller inte. Innan du beställer reparation eller service, kan du först försöka felsöka din enhet själv. Ladda gärna ner appen ”Telia Min Mobil” på Appstore eller Google Play, så kan du undersöka status på t ex mjukvara eller batteri.

Gör så här för att beställa service och reparation

Om du inte har Telia Försäkring

Apple-enhet Android-enhet

Om du har Telia Försäkring

Alla enheter
  1. 1. Välj någon av knapparna ovan för att starta ditt ärende. Fyll i dina uppgifter i reparationsformuläret och bekräfta din anmälan.Du behöver ladda upp en kopia av ditt kvitto, följesedel eller garantibevis för att kunna fullfölja beställningen.

    2. Efter din anmälan får du en e-postbekräftelse med serviceordernummer och länk till en sida där du kan följa ditt ärende.

    3. Vi skickar emballage och fraktsedlar till dig som du ska använda för att säkert kunna skicka in din produkt.

Viktigt! Tänk på att säkerhetskopiera dina kontakter, bilder och annat du vill spara innan du skickar in din mobil. Plocka ut simkortet och ta bort eventuellt mobilskal eller displayskydd, samt

  • för Apple-enheter, stäng av Hitta min iPhone genom att logga ut från iCloud
  • för Android-enheter, logga ut från Google-konto innan du skickar in din mobil

Tips för att hjälpa service-verkstaden att åtgärda felet/felen:

  • Kontrollera enheten noggrant (som smuts i ladd-uttag eller synliga skador) och skriv en utförlig felbeskrivning.
  • Om försäkring finns - bifoga skadenummer.           
  • Om låskod finns på enheten ta bort den eller skicka med låskod i ordern.

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten på någon av Telias online-butiker eller i en av våra butiker gäller kvittot/följesedeln som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Jag vill läsa villkoren för reparation och service.

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner, som du måste svara på.

En undersökningsavgift på 239 kr ex moms  tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem),  tas en undersökningsavgift på 239 kr ex moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 

Vi lämnar 3 månaders garanti på reparationer och service.

Hur mycket kostar de vanligaste reparationerna?

Här hittar du en prislista för displaybyten och utbyte av enhet av de vanligaste enheterna (ibland byts enheten ut istället för att repareras): Priser för byte av display och utbyten

Vad gör jag om mobil är trasig redan vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Men om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

Jag vill läsa villkoren för Telia Försäkring.

Här kan du läsa villkoren för Telia Försäkring.