
Travel Emission Insights
Nu kan kommuner och regioner kartlägga de egna koldioxidutsläppen och därefter prioritera klimatåtgärder som kommer ge störst effekt samt löpande följa upp dessa.
För att minska koldioxidutsläppen från persontransporter i kommunen kan en av utgångspunkterna vara att minska på bilresorna. Ofta finns dock en oklar bild över hur resandet ser ut i dag och underlaget kan vara enkäter med låg svarsfrekvens.
Telias tjänst Travel Emission Insights ger en mer rättvisande bild av situationen med anonymiserad och aggregerad data och kan göra analyser av vilka effekter olika typer av förändringar kan ge.
Det här är Travel Emission Insights
Travel Emission Insights
Med Telia Travel Emission Insights kan kommunen löpande följa hur man ligger till mot sina klimatmål, vilka sträckor som flest människor reser, med vilket transportsätt och hur stora utsläpp som genereras. Därefter kan åtgärder simuleras och få rekommendationer om vilka transportförändringar som kommer få störst effekt.
Kommuner och regioner kan fatta bättre beslut om besluten är baserade på databaserad och dynamisk information, till exempel för att förstå vilka åtgärder som behövs för att minska koldioxidutsläppen.

Datan kommer från Telia Crowd Insights
Den resdata som används i Travel Emission Insights kommer från Telia Crowd Insights, där rörelsemönster i samhället analyseras genom anonymiserad och aggregerad data från mobilnäten. Beräkningsmodellen för persontransportutsläpp som tillsammans med resdatan utgör Travel Emission Insights heter CERO.
CERO är en beräkningsmodell som togs fram på KTH i en avhandling av Markus Robért år 2007.
Modellen används bland annat för att hjälpa organisationer med ekonomiskt hållbara strategier för att nå uppsatta klimatmål för resor, bland annat genom att beräkna vilka effekter olika satsningar kommer att få.

Det här är Telia Crowd Insights
Genom att analysera anonymiserade och aggregerade resmönster som uppkopplade enheter genererar i vårt nätverk genererar varje dag, får vi insikter kring hur grupper av människor rör sig inom staden. Insikterna hjälper stadsplanerare och kollektivtrafiksoperatörer att fatta bättre beslut. Resultatet är städer som passar de människor som bor där.
- Service helt anpassad efter samhällets behov
- Mindre bränsleförbrukning och verksamhetskostnader
- Färre problem kopplade till trafik och föroreningar

Kundcase
Järfälla kommun
Järfälla kommun har testat Travel Emission Insights, en ny tjänst från Telia och CERO, ett hjälpmedel för kommuner och regioner att på ett överskådligt och enkelt sätt göra bättre analyser och förstå vilka åtgärder som ger störst effekt för att minska koldioxidutsläppen från persontransporter.
Integriteten viktigast
All data anonymiseras och aggregeras per automatik innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.

Crowd Insights för kommuner
Tjänster och faciliteter i samhället blir effektivare och bekvämare när de utvecklas utifrån riktiga behov och när man tar beslut baserade på faktisk data. Följ upp aktiviteter snabbare och mer tillförlitligt än genom traditionella metoder så som obseravtionsstudier eller flera år gamla undersökningar med låg svarsfrekvens och subjektiva bedömningar
När ni tar beslut värda flera miljoner ska ni inte behöva gissa.

Crowd Insights for retail
Med Crowd Insights for Retail får du insikter i dina kunders beteenden både i och utanför butiken. Se besökstrenden ser ut över tid för olika butiker, under olika säsonger, veckodagar, tider på dygnet eller väderförhållanden.
Det finns också möjlighet att komplettera med data från WiFi-sensorer i butiken för att bli mer granulär och se hur människorna rör sig inuti och precis utanför din butik.