Kom igång med din växel - Telia Smart Connect
Skapa nya köer, lägg till medlemmar och sätt upp samtalsflöden.
Steg 1: Logga in
Börja med att logga in i webbgränssnittet för Telia Smart Connect för att komma igång med önskade ändringar och administration.
För att skapa ett samtalsflöde och hantera medlemmar behöver du vara administratör i växeln.
-
Vad är mitt användarnamn?
-
Hur får jag fram mitt lösenord?
Steg 2: Skapa kö
För att sätta upp ett samtalsflöde där flera medlemmar ska kunna besvara samtal via samma huvudnummer behöver du först skapa en kö.
En kö eller "grupp av mottagare" är en viktig funktion i många växlar och låter växeln styra samtal till lediga medlemmar i samtalsflödet.
- Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.
- Välj Köer.
- Klicka på Plus-tecknet (Lägg till kö).
- Ange önskat namn för kön.
- Klicka på Spara.
- Klart!
Det finns ingen begränsning för hur många köer som kan skapas i växeln.
Steg 3: Lägg till medlemmar i kön
- Välj den kön du skapade i listan under Köer.
- Klicka på Plus-tecknet (Lägg till medlem) och markera den eller de du önskar lägga till.
- Klicka på Lägg till medlem.
- Om önskat, välj Inställningar i rullisten högst upp till vänster i kö-rutan, ange önskade inställningar och klicka på Spara.
- Klart!
Det finns ingen begränsning för hur många medlemmar en kö kan ha.
Steg 4: Skapa samtalsflöde
När du skapat en eller flera köer är nästa steg att skapa ett samtalsflöde. Ett samtalsflöde möjliggör inkommande samtal till ett valt huvudnummer att nå en eller flera mottagare. Här har du bland annat möjlighet att addera besked, öppettider och knappval.
- Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.
- Välj Telefoniinställningar.
- Öppna Visuell Admin.
Lägg till handling:
I den vänstra menyraden under Element hittar du olika handlingar som du kan styra inkommande samtal mot. För att sätta upp ditt samtalsflöde drar du in valfri handling och placerar den där du önskar i samtalsflödet.
Koppla handling:
För att koppla objekt mot varandra (skapa ett flöde), drar du en pil från handlingens undersida till nästa handlings ovansida. På så vis skapar du ett flöde som inkommande samtal kommer att följa efter satta val.
Vill du inte sätta upp ditt samtalsflödet helt manuellt kan du ta hjälp av ett förinställt flöde som du hittar under Mallar.
-
Hur lägger jag till en ljudfil?
-
Hur lägger jag till öppettider?
Steg 5: Spara och koppla samtalsflöde
När du är klar med ditt samtalsflöde behöver det sparas och namnges. Detta för att du ska kunna hålla koll på vilket flöde du sedan ska koppla önskat huvudnummer mot.
Spara samtalsflöde:
- Klicka på Meny högst upp i vänstra hörnet.
- Välj Spara som.
- Ange önskat namn för samtalsflödet.
- Klicka på Spara.
- Klart!
Koppla samtalsflöde:
- Klicka på Meny högst upp i vänstra hörnet.
- Välj Huvudnummer.
- Välj det nya samtalsflödet till höger om önskat huvudnummer.
- Klicka på Spara.
- Klart!