
IT-hjälp
"IT är en stor tidstjuv för många företag"
Nu inleds en ny IT-era på svenska företag. Telia lanserar nämligen en ny tjänst som kan hjälpa dig med alla de IT-problem som kan uppstå på ett företaget. Här möter du Pär Karlstedt, 35 år, Sundsvall, Tekniker på plats på hos oss.
Berätta om jobbet som tekniker, hur går det till när du kommer på besök? – Vi hjälper kunderna med alla deras it-problem helt enkelt. Om ärendet inte går att lösa via telefon eller online av deras Personliga tekniker – eller om kunden önskar en tekniker på plats – ja då får jag i uppdrag att hjälpa dem. Man behöver inte ens vara Teliakund.
Hur lång tid kan det ta max? – Man betalar per ärende, 1999 kr, för att jag kommer ut. Så det får ta den tid det tar. Om vi inte löser problemet behöver man inte betala.
Vilka är de vanligaste problemen? – IT idag är ju största tidstjuven för företag och det kan vara en så enkel sak som att man inte kan göra en inställning i e-posten. Eller att man inte vet hur Office-program funkar eller att man inte kan skriva ut på skrivaren.
Kan du berätta om något it-problem du minns extra väl? – Det var en kund som försökte vända på bildskärmen i receptionen så att den skulle vara i sidled – eftersom bilden var det. Det var enkelt löst genom att installera rätt drivrutiner för grafikkortet.
Relaterad läsning
-
Undersökning: Det gör vi när IT:n strular
Krånglande IT är vardag på många svenska företag. Hur vi reagerar när det inte längre fungerar skiljer sig dock åt.
-
Så skyddar du dig mot dataintrång
Är du rädd för att din jobbdator ska invaderas av ett elakt virus och krascha? I så fall är du inte ensam.
-
Tekniken som fixar till slöa wifi
Varför funkar inte skrivaren, är det möjligt att ha ett så segt wifi och hur återställer man filer från en kraschad hårddisk?