
4 AV 10 SVENSKA FÖRETAG HAR INGEN IT-ANSVARIG
Att en person eller avdelning har ansvar för datorer och uppkoppling är långt i från en självklarhet på svenska företag.
Att en person eller avdelning har ansvar för datorer och uppkoppling är långt i från en självklarhet på svenska företag. Tvärtom – nära 4 av 10 svenska företag har ingen IT-ansvarig. Det visar en unik undersökning genomförd av Inizio, på uppdrag av Telia.
– När ingen har ansvaret tvingas de anställda eller företagarna lägga mycket tid på att lösa problemen själva – något som tar kraft från kärnverksamheten och gör att man tappar fokus, säger Daniel Stark, affärsstrateg på Telia.
Det är något som får stöd i undersökningen – mer än varannan av de utan IT-avdelning uppger att de får lösa dataproblemen själva:
– Jag är egenföretagare så IT-avdelningen består av mig själv. Jag är knappast expert men lyckas lösa det mesta även om det kan ta tid. Jag hyr ett rum i en frilanskorridor där uppkopplingen är obligatorisk. När något krånglar med den är det svårt att få hjälp och det retar mig rätt rejält, skriver en entreprenör som svarat i undersökningen.
BOKA EN TEKNIKER PÅ PLATS
Vi kan hjälpa dig med all IT-support, oavsett vilken leverantör du har. Till ett fast pris på 1999 kr/löst ärende kommer en tekniker till dig och fixar ditt problem. Extra ärenden kostar bara 499 kr när din tekniker redan är på plats.
"NÄR NÅGOT KRÅNGLAR MED UPPKOPPLINGEN ÄR DET SVÅRT ATT FÅ HJÄLP OCH DET RETAR MIG REJÄLT"
För att hjälpa Sveriges alla företagare och anställda som kämpar med IT på arbetstid har nu Telia lanserat tre nya tjänster för att hjälpa Sveriges företagare: Personlig tekniker, Tekniker Online och Tekniker på plats.