Kom igång med Telia Touchpoint Plus Softphone

I den här guiden visar vi dig hur du kommer igång med Touchpoint Plus Softphone.  

Installera

Här får du en enkel guide till hur du installerar Touchpoint Plus Softphone version 5.x  i din dator.

De här enkla stegen behöver du bara gå igenom en gång:

Logga in på användarwebben första gången

  1. Klicka på Begär lösenord och skriv in ditt användarnamn. Klicka på knappen Begär lösenord.
  2. Du får sedan ett engångslösenord via e-post eller sms.
  3. Ange detta engångslösenord och tryck på knappen OK.
  4. Skriv in valfritt lösenord, upprepa och tryck sedan på knappen Ändra lösenord.
  5. Logga in på Touchpoint Web med ditt användarnamn och ditt nya lösenord.

Installera Touchpoint Plus Softphone

  1. Logga in på användarwebben https://touchpoint.telia.se med din dator.
  2.  Välj Applikationer i menyn till vänster.
  3. Rulla ned till rutan där det står Touchpoint Plus Softphone.
  4. Klicka på länken Ladda ner Touchpoint Plus Softphone och följ instruktionerna på skärmen.
  5. När installationen är klar ska du konfigurera Softphone, genom att fylla i följande:
  6. Serveradress: https://touchpoint.telia.se
       Användar ID: ditt mobilnummer/fastnätsnummer
       Lösenord: ditt lösenord

Använda Touchpoint Plus Softphone

Dina kontakter
Vyn med dina kontakter är huvudvyn i Touchpoint Plus Softphone där du kan se dina kontakters telefonnummer och närvaro med mera. Bredvid kontakterna ser du olika sätt du kan kontakta: ringa, sms:a, skicka snabbmeddelande.

Lägg till kontakter
Genom att välja Verktyg och Skapa kontakt kan du manuellt lägga till en ny kontakt, med namn, telefonnummer, e-post och övrig information.

Sök bland företagets kontakter
I utgångsläget visas din personliga kontaktlista, men du kan även söka bland företagets kontakter genom att skriva in namn, avdelning, befattning osv i sökfältet. För att lägga till en framsökt kontakt i din personliga kontaktlista klicka på stjärnan nere till höger.

Använda Touchpoint Plus Softphone (fortsättning)

Hänvisningar/Aktiviteter

Ändra aktivitet
Klicka på texten för den aktivitet du har för tillfället.  En ny meny öppnas. Välj aktivitet. För att ändra en sluttid, välj Anpassad aktivitet.

Genvägar
I menyn kan du även hantera genvägar för aktiviteter genom att klicka på Redigera genvägar.
De genvägar du skapar syns i menyn.

Framtida/återkommande aktivitet
För att skapa en framtida/återkommande aktivitet, välj Framtida hänvisningar. I verktygsfältet, i menyn eller under Verktyg. (observera: här ser du även dina kalenderbokningar, dessa är ej redigerbara).

Ringa, svara, överflytta och lägga på

Ringa med telefonnummer
Ange telefonnummer i fritextfältet och tryck på ENTER.

Ringa kontakt
Markera den kontakt du vill ringa till, tryck därefter på LUR. Detta innebär att du ringer kontaktens primära nummer. Vill du ringa annat nummer klicka istället på PIL HÖGER och välj ring.

Ringa med roll
Du kan välja att låta den du ringer upp se till exempel ditt fasta nummer, ditt mobilnummer eller företagets växelnummer. Om det passar dig bättre kan du även välja att dölja ditt nummer. Gå in under menyn Tjänster och välj önskad roll.

Ringa, svara, överflytta och lägga på (fortsättning)

Svara
För att besvara ett samtal klickar du på GRÖN LUR.

Direkt överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal klicka på PIL HÖGER.
  2. Söker upp den kontakt eller ange det nummer du vill överföra samtalet till.
  3.  Klicka på Koppla hit-knappen  i den uppsökta kontakten eller numret, samtalet överflyttas då direkt.
    Vill du göra en övervakad överflytt av samtalet ringer du upp det nummer du vill koppla till, det pågående samtalet parkeras automatiskt när du ringer ett nytt samtal.
  4. När du fått svar och vill överflytta det parkerade samtalet byter du till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck sedan på. Klicka på PIL HÖGER och därefter Koppla hit-knappen PIL HÖGER på den uppringda kontakten.

Bevakad överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal ring upp ett nytt samtal, det pågående samtalet parkeras automatiskt.
  2. Vänta på svar.
  3. Växla tillbaka till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck sedan på PLAY-knappen.
  4. Klicka på PIL HÖGER och därefter Koppla hit-knappen PIL HÖGER på den uppringda kontakten.

Lägga på
För att avsluta eller avvisa ett samtal klickar du på RÖD LUR.

Kortkommandon för Touchpoint Plus Softphone under Support. Skicka och ta emot meddelanden.

Skicka meddelanden

I Touchpoint Plus Softphone kan du chatta med dina kollegor samt skicka sms.

Chatta
Välj en kontakt i kontaktlistan och klicka på chattrutan så öppnas ett chattfönster. Skriv ditt meddelande och klicka på Skicka eller tryck ENTER.

Skicka sms
Välj en kontakt och klicka på SMARTPHONE-symbolen, välj därefter numret du vill sms:a till samt vilket nummer du vill sms:a från (om det finns fler att välja mellan). Skriv meddelandet och klicka på Skicka eller tryck ENTER.

Samtalshistorik

Visar uppringda, mottagna och missade samtal, samt tidpunkten när samtalen ringdes och varaktigheten för uppkopplade samtal. Har du spelat in samtal eller fått ett meddelande i din röstbrevlåda indikeras det med en röstbrevlådeikon.

Lyssna av genom att klicka på respektive ikon.

Ta emot samtal till ACD-grupper

Du kan enkelt logga in eller ur ACD-grupper  (ACD= Automatic Call Distribution) i Touchpoint Plus Softphone.

Visa Touchpoint Plus Softphone i ACD- eller Telefonistvy. Klicka på menyn Visa och välj  ACD- eller Telefonistvy

Logga in och ut i ACD-grupper
Klicka på den grupp du vill logga in i. De ACD-grupper du är inloggad i får en annan färg. 

ACD-administratör
Om du är ACD-administratör/supervisor har du tillgång till Köstatistik och Agentstatistik. Här kan du se kö- respektive agentstatistik, t ex kötider och inloggade agenter.

Samtalshantering för telefonist

I Touchpoint Plus finns olika lösningar för telefonist. För telefonister som använder Attendant har det skett förbättringar i samtalshanteringen i samband med Softphone version 5.0.

När telefonist kopplar samtal före svar blir telefonisten nu ledig för nästa inkommande samtal direkt jämfört med tidigare då telefonisten blir ledig för nästa samtal först efter att den användare man kopplar till svarar.

Inställning för direktkopplade samtal i telefonistvyn

Det finns en inställning i Softphone för vilken metod man vill använda för direktkopplade samtal i telefonistvyn.

Om det kopplade samtalet inte blir besvarat och skall tillbaka till telefonist kommer det gå till första tillgängliga telefonist och inte alltid till samma telefonist som kopplade samtalet. Vill man ha telefonisten reserverad tills samtalet blivit besvarat måste man i Avancerade inställningar klicka i valet: Behåll direktkopplade samtal i Telefonistvyn tills de har besvarats.

För att ändra denna inställning:

  1. Välj Inställningar i Verktygs-menyn
  2. Klicka på Avancerat
  3. Nu visas Avancerade inställningar enlig nedan.
  4. Valet Behåll direktkopplade samtal i Telefonistvyn tills de har besvarats styr denna samtalshantering för telefonist.

Vill man behålla telefonisten reserverad tills det kopplade samtalet besvarats skall detta val bockas i.
Som standard är detta val inte förbockat vilket innebär att telefonisten blir ledig för nästa samtal direkt efter att samtal kopplats.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}