Kom igång med Telia Touchpoint Plus Softphone

I den här guiden visar vi dig hur du kommer igång med Touchpoint Plus Softphone.  

Installera

Logga in på användarwebben första gången

  1. Klicka på Begär lösenord och skriv in ditt användarnamn. 
  2. Du får sedan ett engångslösenord via e-post eller sms.
  3. Ange detta engångslösenord och tryck på knappen OK.
  4. Skriv in valfritt lösenord, upprepa och tryck sedan på knappen Ändra lösenord.
  5. Logga in på Touchpoint Web med ditt användarnamn och ditt nya lösenord.

Installera Touchpoint Plus Softphone

  1. Logga in på användarwebben med din dator.
  2.  Välj Applikationer i menyn till vänster.
  3. Rulla ned till rutan där det står Touchpoint Plus Softphone.
  4. Klicka på länken Ladda ner Touchpoint Plus Softphone och följ instruktionerna på skärmen.
  5. När installationen är klar ska du aktivera din Softphone, det kan göras på två olika sätt:
    1. Med användarid och lösenord
    2. Med aktiveringskod
  6. Serveradress: https://touchpoint.telia.se
       Användar ID: ditt mobilnummer/fastnätsnummer
       Lösenord: ditt lösenord

Om det inte går att aktivera softphone på datorn kan man logga in via webben. Observera att detta kräver local admin på datorn.

Aktivera Touchpoint Plus Softphone med Användarid och Lösenord

  1. Klicka på Login with username and password om du inte redan är på login-sidan
  2. Fyll i följande:
    Serveradress: https://touchpoint.telia.se (beroende på version finns kanske inte detta fält och behöver då inte fyllas i)
    Användar ID: ditt mobilnummer/fastnätsnummer
    Lösenord: ditt lösenord
  3. Klicka på knappen Login

Aktivera Touchpoint Plus Softphone med aktiveringskod

  1. Klicka på länken Activate with code
  2. Fyll i ditt mobilnummer/fastnätsnummer inklusive landskod ex. +4670123456
  3. Klicka knappen Get activation code
  4. Koden skickas via sms/epost
  5. Fyll i aktiveringskoden och klicka på knappen Activate

Kontakter

Dina kontakter
Vyn med dina kontakter är huvudvyn i Touchpoint Plus Softphone där du kan se dina kontakters telefonnummer och närvaro med mera. Bredvid kontakterna ser du olika sätt du kan kontakta: ringa, sms:a, skicka snabbmeddelande.

Lägg till kontakter
Genom att välja Verktyg och Skapa kontakt kan du manuellt lägga till en ny kontakt, med namn, telefonnummer, e-post och övrig information.

Sök bland företagets kontakter
I utgångsläget visas din personliga kontaktlista, men du kan även söka bland företagets kontakter genom att skriva in namn, avdelning, befattning osv i sökfältet. För att lägga till en framsökt kontakt i din personliga kontaktlista klicka på stjärnan nere till höger.

Hänvisningar/Aktiviteter

Ändra aktivitet
Klicka på texten för den aktivitet du har för tillfället.  En ny meny öppnas. Välj aktivitet för att ändra en sluttid, välj Anpassad aktivitet.

Genvägar
I menyn kan du även hantera genvägar för aktiviteter genom att klicka på Redigera genvägar.
De genvägar du skapar syns i menyn.

Framtida/återkommande aktivitet
För att skapa en framtida/återkommande aktivitet, välj Framtida hänvisningar. I verktygsfältet, i menyn eller under Verktyg. (observera: här ser du även dina kalenderbokningar, dessa är ej redigerbara).

Ringa, svara, överflytta och lägga på

Ringa med telefonnummer
Ange telefonnummer i fritextfältet och tryck på Enter.

Ringa kontakt
Markera den kontakt du vill ringa till, tryck därefter på lur. Detta innebär att du ringer kontaktens primära nummer. Vill du ringa annat nummer klicka istället på pil höger och välj Ring.

Ringa med roll
Du kan välja att låta den du ringer upp se till exempel ditt fasta nummer, ditt mobilnummer eller företagets växelnummer. Om det passar dig bättre kan du även välja att dölja ditt nummer. Gå in under menyn Tjänster och välj önskad roll. Om ni har en nyare Touchpoint plus växel kan roller (fast, mobil eller växel) har ersatts med samtals-ID. Samtals-ID möjliggör fler visningsnummer och du kan enkelt byta genom att klicka på fliken samtals-ID i din softphone.

Svara
För att besvara ett samtal klickar du på Grön lur.

Direkt överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal klicka på Pil höger.
  2. Söker upp den kontakt eller ange det nummer du vill överföra samtalet till.
  3.  Klicka på Koppla hit i den uppsökta kontakten eller numret, samtalet överflyttas då direkt.
    Vill du göra en övervakad överflytt av samtalet ringer du upp det nummer du vill koppla till, det pågående samtalet parkeras automatiskt när du ringer ett nytt samtal.
  4. När du fått svar och vill överflytta det parkerade samtalet byter du till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck sedan på. Klicka på Pil höger och därefter Koppla hit Pil höger på den uppringda kontakten.

Bevakad överflytt av samtal

  1. Under pågående samtal ring upp ett nytt samtal, det pågående samtalet parkeras automatiskt.
  2. Vänta på svar.
  3. Växla tillbaka till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck sedan på play-knappen.
  4. Klicka på Pil höger och därefter Koppla hit pil höger på den uppringda kontakten.

Lägga på
För att avsluta eller avvisa ett samtal klickar du på Röd lur.

Skicka meddelanden

Chatta
Välj en kontakt i kontaktlistan och klicka på chattrutan så öppnas ett chattfönster. Skriv ditt meddelande och klicka på Skicka eller tryck Enter.

Skicka sms
Välj en kontakt och klicka på Telefon-ikonen, välj därefter numret du vill sms:a till samt vilket nummer du vill sms:a från (om det finns fler att välja mellan). Skriv meddelandet och klicka på Skicka eller tryck Enter.

För SMS SP krävs det att funktionen är aktiverad på organisationen.

Samtalshistorik

Visar uppringda, mottagna och missade samtal, samt tidpunkten när samtalen ringdes och varaktigheten för uppkopplade samtal. Har du spelat in samtal eller fått ett meddelande i din röstbrevlåda indikeras det med en röstbrevlådeikon.

Lyssna av genom att klicka på respektive ikon.

Ta emot samtal till ACD-grupper

Klicka på menyn Visa och välj  ACD- eller Telefonistvy

Logga in och ut i ACD-grupper
Klicka på den grupp du vill logga in i. De ACD-grupper du är inloggad i får en annan färg. 

ACD-administratör
Om du är ACD-administratör/supervisor har du tillgång till Köstatistik och Agentstatistik. Här kan du se kö- respektive agentstatistik, t ex kötider och inloggade agenter.

Samtalshantering för telefonist

För telefonister som använder Attendant har det skett förbättringar i samtalshanteringen i samband med Softphone version 5.9.2.8917.

När telefonist kopplar samtal före svar blir telefonisten nu ledig för nästa inkommande samtal direkt jämfört med tidigare då telefonisten blir ledig för nästa samtal först efter att den användare man kopplar till svarar.

Inställning för direktkopplade samtal i telefonistvyn

Om det kopplade samtalet inte blir besvarat och skall tillbaka till telefonist kommer det gå till första tillgängliga telefonist och inte alltid till samma telefonist som kopplade samtalet. Vill man ha telefonisten reserverad tills samtalet blivit besvarat måste man i avancerade inställningar klicka i valet: Behåll direktkopplade samtal i telefonistvyn tills de har besvarats.

För att ändra denna inställning:

  1. Välj Inställningar i verktygsmenyn.
  2. Klicka på Avancerat.
  3. Nu visas avancerade inställningar enlig nedan.
  4. Valet Behåll direktkopplade samtal i telefonistvyn tills de har besvarats styr denna samtalshantering för telefonist.

Vill man behålla telefonisten reserverad tills det kopplade samtalet besvarats skall detta val bockas i.
Som standard är detta val inte förbockat vilket innebär att telefonisten blir ledig för nästa samtal direkt efter att samtal kopplats.

Om ljudet inte fungerar för din softphone behöver du kontrollera så att rätt headset är valt under fliken Ljud i Inställningar. Se bilden nedan

SÖK SUPPORT