Kom igång med Telia E-legitimation

Här kan du se vad som krävs för att komma igång med att använda e-legitimation från Telia.

Med en elektronisk identitet kan du och dina medarbetare legitimera er och skriva under handlingar i olika e-tjänster. Med mycket hög säkerhet och spärrtjänst dygnet runt.

  • E-legitimation för identifiering
  • Starkaste alternativet för säker och enkel inloggning
  • Fem års giltighet
  • Spärrtjänst

Innan du börjar

Operativsystem
För att vi ska garantera att Telia e-legitimation kommer att fungera korrekt rekommenderar vi att du använder något av följande operativssystem:

  • MS Windows: Windows 7, Windows 8 (8.1), Windows 10
  • Mac: OS X 10.10, 10.11
  • Linux: Ubuntu alla LTS-versioner

Observera att Google Chrome ej är kompatibel med Telia E-legitimation.

Kortläsare
Det finns en validerad kortläsare för Telia e-legitimation
Gemalto PC USB SL/TR reader – kortläsaren passar både för stationära och bärbara datorer som har usb-anslutning.

Beskrivning

Telia erbjuder en säker och trygg tjänst av elektronisk identitet genom smartkortbaserade certifikat. När du besöker en webbsida som har stöd för e-legitimering anger du din personliga säkerhetskod för att legitimera dig.

Hur fungerar inloggning med smarta kort?
Säkerheten med smarta kort kan beskrivas i tre steg vilket ger användaren en mycket hög säkerhet vid elektronisk identifiering.

Smartkortbaserade certifikat
Smarta kort bygger på säkerhetsmetoden PKI (public key infrastructure) och använder certifikat för att identifiera alla användare när de loggar in. Genom att lagra certifikaten på smarta kort kan man enkelt ta det med sig när man lämnar hemmet eller arbetsplatsen. Certifikaten blir därmed mindre åtkomliga och säkerheten ökar.

Tvåfaktorautentisering
För att logga in och autentisera sig i en IT-miljö behöver kortanvändaren både presentera information som finns lagrat på certifikaten samt uppge sin personliga PIN-kod. Genom att kombinera de båda får man en tvåfaktorsautentisering vilket är starkare än om man skulle ha en traditionell lösenordshantering vid exempelvis certifikat lagrade på fil i en dator.

Insynsskyddad tunnel
När autentiseringen är klar etableras en krypterad tunnel mellan klient och server. All kommunikation skickas i tunneln vilket gör att informationen skyddas från obehöriga som därmed inte kan ”avlyssna” förbindelsen.

Kom igång

Kom i gång
För att få tillgång till beställningsblankett så ring 020-323262
Här kan du ladda ned programvaran

Kontroll och säkerhet
Innan en e-legitimation utfärdas kontrollerar vi din identitet och ditt personnummer. Därefter skapas din e-legitimation som består av två certifikat och två privata nycklar som skyddas av säkerhetskoder.

Giltighetstid och förnyelse
En Telia e-legitimation lagrat på ett smart kort är giltig i fem år. Därefter behöver man ansöka om ett nytt kort igen genom att skicka in en ny beställningsblankett.

Spärrtjänst
Telia har en spärrtjänst för e-legitimation. Där kan du spärra din e-legitimation om du misstänker att den är otillförlitlig eller hamnat i orätta händer. Spärrtjänsten är tillgänglig dygnet runt alla dagar om året och nås via telefonnummer 020- 32 32 62 (tonval 2).
(+46 771-323262 (tonval 2) från utlandet)

Support
Se våra guider nedan för att få hjälp med installation, felsökning med mera.
Klicka här för att komma till guide för att installera.

Betalsupport (endast företagskunder)
Felsökning i dator med hjälp av fjärrstyrning á 632kr/halvtimma.
Ring 020-323262 för information.

Beställ Pin/Puk-kod via brev á 100 kr exkl.moms. Ring 020-323262 för information.

För dig som är privat vårdgivare

Enligt ett inriktningsbeslut från Inera ska Ineras tjänster som hanterar patientuppgifter kräva SITHS eID med LoA3 från och med den 9 december 2020.

Det betyder att Telias id-kort för företag med e-legitimation från ovanstående datum inte kommer att kunna användas för att identifiera sig inom SITHS.

Vi hänvisar därför privata vårdgivare till Ineras ombud.

SÖK SUPPORT