Ansök om autogiro för företagskunder

Det bästa alternativet är E-faktura med automatisk betalning!

Har du e-faktura med automatisk betalning kommer fakturan elektroniskt till din internetbank och du slipper fakturaavgiften. Det är ett flexibelt alternativ eftersom du kan ändra eller ta bort betalningen fram till uttagsdatum, göra uppehåll eller avbryta när som helst. Tjänsten innebär att banken bevakar och utför betalningen på förfallodagen, utan att du behöver godkänna (vilket du behöver göra med vanlig efaktura). Det här gör tjänsten lik autogiro, men med undantag att du får fakturorna elektroniskt i internetbanken istället för fysiska pappersfakturor. De flesta bankerna erbjuder denna tjänst - läs mer på din internetbank.

Autogiro beställer du hos din bank från och med 1/10 2020. Vill du betala med autogiro beställer du det inte via Telia, utan hos din bank. Med autogiro betalas din faktura automatiskt på förfallodagen. Bankgironumret är 5117-7913 Telia Sverige

Beställning av autogiro kan ta upp till fyra veckor, det framgår av fakturan om du betalar via autogiro. Det måste vara samma abonnemangsinnehavare som bankkontoinnehavare. 

Avgift för pappersfaktura kan tillkomma vid autogiro. Om du inte vill ha pappersfaktura kan du i vissa fall beställa avisering via sms. Kontakta Telia för att få hjälp. 

Ingen internetbank? Har du inte internetbank kontaktar du din bank för se om du kan ha efaktura. Har du fortfarande ingen möjlighet till internetbank, kontakta oss på Telia så skickar vi ut en pappersblankett. 


Byta bank? Ska du byta bank men vill ha kvar dina medgivanden för autogiro, informera din nya bank att du har medgivande för autogiro så hjälper de dig att flytta över medgivandet till ditt nya bankkonto. Dina fakturor kommer att fortsätta att dras automatiskt utan avbrott.

Vad händer om det saknas pengar på mitt konto som är anslutet till autogiro?

Om det saknas pengar på ditt konto vardagen före förfallodagen skickar vi en påminnelse via posten. Saknas det pengar på kontot två gånger i följd så upphör autogirobetalningen hos Telia. Funktionen upphör däremot inte hos din bank. Om du åter vill ansöka om Telia Autogiro får du skicka in en ny autogiroblankett till oss. Du måste då också säga upp den gamla autogirobetalningen hos din bank.

Ska du byta bank men vill ha kvar dina medgivanden för autogiro, informera din nya bank att du har medgivande för autogiro så hjälper de dig att flytta över medgivandet till ditt nya bankkonto. Dina fakturor kommer att fortsätta att dras automatiskt utan avbrott.

För att avsluta ditt autogiro, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Om du av någon anledning inte vill medge en girering kontaktar du vår kundtjänst senast fem arbetsdagar före förfallodagen.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}