Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Driftinfo och felsökning - Fast bredband

Sök efter driftstörningar eller gör en felanmälan. Här kan du hitta och lösa problem online med hjälp av vår automatiska felsökare.

Felsökning och felanmälan
Driftinformation

Vanliga frågor

  • Jag har ingen anslutning med mitt bredband, vad gör jag?

    Börja med att starta om din router. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen och det brukar inte ta längre än någon minut.

    Om det fortfarande inte fungerar kan du prova att återställa routern. En återställning är enkel att göra och du gör det genom att hålla in reset-knappen i ungefär 30 sekunder.

    En indikation på att återställningen lyckades är att lamporna snabbt blinkar till eller att de slocknar för en kort stund.

    Vänta därefter 2-3 minuter medan utrustningen startar upp igen.

  • Jag har internetanslutning men min betalterminal fungerar inte, varför?

    Börja med att kontrollera så att din betalterminal är korrekt inkopplad och ansluten mot ett fungerande nätverk. Ibland kan även en simpel omstart av routern och betalterminalen vara lösningen och tar inte längre än någon minut.

    En del betalterminaler kan kräva att vissa portar i routern öppnas för att kunna släppa igenom trafik som krävs för att transaktioner ska kunna genomföras. Vilka portar som behöver öppnas kan du ta reda på genom leverantören av din betalterminal. Hur du själv gör en portöppning i din router kan du läsa mer om i guiden här.

    Önskar du få hjälp med detta? Låt en personlig tekniker hjälpa dig att öppna portar i din router.

  • Mitt bredband är långsamt, vad kan vara fel?

    Om du vanligtvis kopplar upp din enhet via wifi kan det vara värt att kontrollera vilket frekvensband du ansluter mot, om din router är optimalt placerad eller om du har rätt förutsättningar för en snabbare uppkoppling. I vår wifi-guide hittar du information och tips om hur du med några enkla åtgärder kan förbättra din uppkoppling.

    Upplever du att ditt nätverk är långsamt när du kopplar upp dig med nätverkskabel beror det ofta på något mellan routern och enheten. Det kan vara en skadad nätverkskabel men det kan även bero på ”kringutrustning” i form av exempelvis en switch eller brandvägg som dämpar hastigheten. Prova gärna att koppla förbi dessa och gör en hastighetsmätning på Bredbandskollen när din enhet är kopplad direkt i routern.

    För vidare felsökning rekommenderar vi vårt automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att hitta och lösa eventuella problem med din anslutning.

  • Vad innebär Surfgaranti?

    Surfgaranti innebär att du som kund har rätt till en tillfällig lösning om din bredbandstjänst skulle sluta fungera. Under åtgärdstiden har du möjlighet att hämta ut en mobil router och ett simkort med 300 GB surf i din närmaste Teliabutik. Surfmängden gäller i 31 dagar och är kostnadsfri.

    För att hämta ut routern och simkortet i någon av våra butiker behöver du visa upp ett giltigt sms som du får av vår kundservice när du felanmäler din tjänst.

    Saknar du möjlighet att besöka en Teliabutik eller finns det ingen i närheten? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att hitta en annan lösning.

  • Hur lägger jag en felanmälan?

    En felanmälan skapar du enklast i Mybusiness. I Mybusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

    Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att kontakta vår kundservice via chatt eller telefon.

Personlig tekniker

Få hjälp med allt teknikstrul, oavsett leverantör.
 

Tekniker

Ersättning vid avbrott

Om du haft ett fel på din tjänst eller påverkats av ett avbrott har du rätt till ersättning.

Begär ersättning

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen