Så behåller du dina kunder
En nöjd kund kommer tillbaka, brukar man säga. Och visst stämmer det – de flesta är inte intresserade av att leta efter en ny frisör, fotvårdare, nagelskulptör eller liknande om man inte är missnöjd med sin nuvarande. Här listar vi några konkreta tips för hur du slipper tappade kunder.
Enkelt att boka och avboka
Det ska vara enkelt att såväl boka som avboka en tid hos dig. Idag finns det många smarta webblösningar för bokningssystem, använd ett sådant och du kommer att slippa många telefonbokningar.
Du kan även minska risken för uteblivna kunder och hjälpa dem att komma rätt tid genom att skicka en påminnelse någon dag innan. Där kan du dessutom ange vilka avbokningsregler som gäller, för tydlighetens skull. I många moderna bokningssystem finns denna funktion inbyggd.
En annan smart funktion är möjligheten att kunna boka kombo-behandlingar, alltså en längre tidsbokning som rymmer flera behandlingar. Det kan exempelvis för en frisörkund handla om att möjliggöra för tidsbokning online av såväl avfärgning, blekning och klippning vid samma tillfälle.
Tydlig information
A och O är att inget ska vara otydligt eller vagt. Ange därför både på bokningssajt, hemsida och i sociala medier vad som gäller för bokning och avbokning. Ha också en tydlig prislista med information exakt vad som ingår eller inte. Och om du under behandlingens gång behöver addera något, exempelvis en nyansering om du är frisör, bör du vara tydlig med att detta kostar extra och därefter stämma av med kunden att det är okej innan du sätter igång.
Var tillgänglig
Idag förväntar sig de flesta svar nästan omedelbart när man kontaktar ett företag, oavsett om det handlar om en fråga via mail eller i sociala medier. Se därför till att ingen känner sig bortglömd eller nedprioriterad. Boka gärna in några minuter mellan varje kund för att ha tid att hantera eventuella spörsmål i de olika kanalerna.
Ett annat tips är att inte låta några telefonsamtal vara obesvarade. Telia Touchpoint är en enkel lösning som underlättar mycket och garanterar att dina kunder får ett proffsigt bemötande – även när du inte kan svara i telefon.
Fånga upp missnöjda kunder
Även om du alltid gör ditt bästa så kommer du förr eller senare att ha en kund som inte blir helt nöjd. Ha gärna för vana att alltid fråga kunden om denne är nöjd med behandlingen och om allt känns bra. Är det inte så? Oavsett om du har missuppfattat kundens önskemål eller om resultatet inte blev som hen förväntade sig så behöver du fånga upp detta så fort som möjligt. Var tydlig med att du alltid vill att kunden ska vara nöjd och se hur ni kan lösa det på bästa sätt. Kan du erbjuda en gratis korrigering av det som inte blev bra? Eller en gratisprodukt som plåster på såren? Kanske tilltalas hen istället mer av rabatt på nästkommande behandling. Ofta kommer man långt med en vänlig gest.
Utveckling och utbildning
Trots att du säkerligen är skicklig på det du gör så finns det ingen som är fullärd. Avsätt gärna tid varje år för att vidareutbilda dig eller fräscha upp dina kunskaper. Med nyfikenhet och koll på rådande trender kommer du också långt. Genom att hålla dig uppdaterad är det enklare att tillgodose önskemålen hos kunder som själva är pålästa och har spanat in någon ny trend. Var inte heller blygsam, har du lärt dig något nytt så berätta det för kunderna, exempelvis i sociala medier eller i ett nyhetsbrev.
Ta in en vikarie
Du som har varit aktiv några år har säkerligen arbetat ihop en trogen kundkrets som du är rädd om. Men om du planerar att vara borta en längre tid, exempelvis för en längre resa eller föräldraledighet, finns risken att dina kunder går till någon annan och du står med en tom kalender när du är tillbaka. Ett smart tips kan vara att ta in en vikarie när du är borta. På så sätt kan dina kunder fortfarande få hjälp och du kan sedan fortsätta som vanligt efter frånvaron. En liten brasklapp: var dock noga med vem du väljer, för denne kommer att representera dig och ditt varumärke. Testa gärna själv din blivande ersättares tjänster, alternativt var med under några behandlingar – innan du bestämmer dig. För en dålig vikarie kan vara sämre än ingen alls.
Foto: Johnér / Cultura Creative
Relevanta artiklar för dig
- De vanligaste mailproblemen - så löser du dem
- 7 tips för bättre distansmöten
- Missa inga samtal till salongen
- Smart kundvård lönar sig
- Så får du företaget att verka större
- Så maxar du Linkedin
- Viktiga datum för småföretagare
- Glöm datorn, nu kan du jobba via mobilen
- Få fler kunder via sociala medier - enkla tips!
- Så får du gratis hjälp av en personlig tekniker
- Glöm många bollar i luften - monotasking är det nya
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för småföretagare och få mer inspiration.
Våra bästa erbjudanden för företagare
Här kan du se alla våra aktuella erbjudanden för dig som småföretagare.