Så lockar du nya kunder
En stadig bas av goda kunder är ett fundament för alla företag. Och även om du har många fasta kunder i dag är det alltid en god idé att få nya. Experten tipsar om hur du gör för att lyckas.
Visst är det roligt att driva företag när det går bra, när kunderna är många och det är fullt upp i verksamheten. Samtidigt är just denna situation en av småföretagarens vanligaste fällor. De som enbart fokuserar på sin leverans tenderar att få stora toppar och dalar i sitt arbete, medan den som aktivt letar nya kunder får ett jämnare flöde. Det menar Linda Forsberg som har arbetat med försäljning och marknadsföring i 20 år.
Hon har under lång tid varit mentor för företagare inom en rad olika områden och driver idag affärsrådgivningsföretaget My Advisor. Hon berättar att det finns två saker som alla – oavsett bransch – bör tänka på i jakten på nya kunder:
– Det första är struktur. Som småföretagare är det lätt hänt att försöka ha allt i huvudet. Jag rekommenderar alla ha ett bra CRM-verktyg* i stället. Det kostar några hundralappar i månaden, men du får allting samlat och en enormt bra överblick över dina kunder och din försäljning. Det är ovärderligt, säger hon, och fortsätter:
– Det andra är att avsätta tid. Man skjuter alltid på att jaga nya kunder, och därför måste man boka in det i kalendern så att det blir av. Det är superviktigt.
Rätt metod för rätt bransch
När det gäller hur man hittar nya kunder finns det många vägar att gå. Inom till exempel frisöryrket är det extra viktigt med rekommendationer och då är det en god idé att uppmuntra kunderna till att lämna ett omdöme om dig efter sitt besök. Varför inte på din hemsida, Facebooksida eller liknande? Inom skönhetsyrken är kundkretsen dessutom oftast lokal, vilket ger dig bra möjligheter till lokal annonsering.
– Anslagstavlor och reklamytor i ditt närområde eller flyers är klassiker som fungerar bra, men framförallt kan du göra superlokala annonser digitalt. På Facebook kan du nå i stort sett alla inom ett litet geografiskt område till en väldigt låg kostnad, säger Linda Forsberg.
Även du som är hantverkare bör göra vad du kan för att samla in goda rekommendationer, men att synas på digitala offertsajter är också ett effektivt verktyg för att med minimal arbetsinsats knyta till sig nya kunder. Hantverkare bör också satsa mer på samarbeten och omvärldsanalys, menar Linda Forsberg.
– Var vaken på vad som händer runtomkring dig. Vem har köpt en fastighet? Vem ritar jobbet? Har du koll så vet du vem och vad du kan närma dig för att hitta jobb. Som liten firma kan man gå ihop med någon eller några andra som också är små, och på så vis kunna ta lite större jobb tillsammans.
Nätverk bra för konsulter
För personer inom konsultyrken är det egna nätverket ofta en bra plattform att utgå från i jakten på nya kunder.
– Det vet de flesta om, men vad många missar är att det inte är i den innersta cirkeln av nätverket de bästa affärerna finns – det är i skalet utanför. Som konsult känner du alltid någon som känner någon som behöver hjälp, och det är du ska leta, säger Linda Forsberg.
Hon betonar också vikten av att inte vara rädd för att fråga befintliga kunder efter nya uppdrag:
– Passa på att fråga en nöjd kund om den tänker på någon mer som skulle kunna uppskatta dina tjänster. De här personerna har också nätverk. Inköpare känner inköpare, marknadschefer känner marknadschefer och alla står inför samma utmaningar. Med den rekommendationen i ryggen har du också ett fantastiskt utgångsläge för att knyta till dig en ny kund – i synnerhet jämfört med om du skulle göra ett kallt samtal.
Fotnot: CRM står för Customer Relationship Management. Ett CRM-verktyg är ett, vanligtvis digitalt, verktyg som hjälper dig att hantera dina kundrelationer, kundregister och liknande.
Relevanta artiklar för dig
- Dags att deklarera – det här får du inte missa
- Företagsloggan är viktigare än du tror
- Office 365: guldgruva för konsulten
- De vanligaste mailproblemen - så löser du dem
- Så behåller du dina kunder
- Missa inga samtal till salongen
- Smart kundvård lönar sig
- Så får du företaget att verka större
- 7 tips för bättre distansmöten
- Viktiga datum för småföretagare
- Glöm datorn, nu kan du jobba via mobilen
- Få fler kunder via sociala medier - enkla tips!
- Så får du gratis hjälp av en personlig tekniker
- Glöm många bollar i luften - monotasking är det nya
Läs fler artiklar
Vi har samlat alla artiklar och bra erbjudanden just för dig. Gå till vår samlingssida för småföretagare och få mer inspiration.
Våra bästa erbjudanden för företagare
Här kan du se alla våra aktuella erbjudanden för dig som småföretagare.