Uppkopplade fastigheter

Vi erbjuder uppkoppling, optimering och effektivisering för fastighetsbolag, samfälligheter, bostadsrättsföreningar, ekonomiska föreningar, nätägare och stadsnät.

Kontor med vit fasad och takterrasser
  • Effektivare drift

    Smarta fastighetstjänster sänker kostnader.

  • Fokus på miljön

    Bättre inomhusklimat och mer hållbar drift.

  • Nöjdare boende

    Brett utbud av bredbands- och tv-tjänster.

Kontakta Fastighetsägaringången

Har du frågor om våra produkter och tjänster tveka inte att kontakta Fastighetsägaringången. Lägg ditt ärende direkt i kontaktformuläret via länken nedan eller ring oss under våra öppettider.

I det fiber och tjänsteavtal som du som Fastighetsägare har tecknat med Telia framgår det vilka eller vilken Tjänsteleverantör som ingår.

Oavsett typ av avtal hanterar dina boende sina tjänster i samråd med aktuell Tjänsteleverantör.

Om du som fastighetsägare har ett kollektivt avtal med Telia, framgår det i avtalet vad som gäller för er kollektiva hårdvara och era tjänster.

För frågor om vad som gäller just ditt avtal, är du välkommen att kontakta Fastighetsägaringången.

Det är i kontakt med din säljare på Telia, som du som fastighetsägare formar ditt avtal efter behov. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Kontakt för offert eller mer information om fiber - Telia.se

På Fastighetsägaringången hjälper vi gärna till med utökningar och beställningar av Fastighetsstyrningstjänster till ditt befintliga avtal. Lägg din beställning via
formuläret eller kontakta oss på 020-30 00 60.

Kontakta fakturakundtjänsten på 020-30 00 60 (välj: fakturafrågor) eller via följande ingångar:

https://www.telia.se/kontakthttps://www.telia.se/foretag/mybusiness/

Har en boende problem med sina tjänster i hemmet, ska de alltid felanmäla detta till sin tjänsteleverantör. För Telia ringer de 90 200 och för kollektiva avtal med Telia 020-20 20 70.

Om du vill felsöka eller felanmäla åt en boende som har Telia kan du göra det här på
Driftinformation och felsökningmed hjälp av den boendes personnummer.

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om support och felanmälan av våra kollektiva fibertjänster:
Se denna sida.

Vi analyserar och felavhjälper driftsstörningar i fastighetsanslutningen och tjänsterna fastighetsstyrning och analog kabel-tv. Vi gör även felavhjälpning vid misstänkt fel i fastighetsnät, antingen till självkostnadspris eller enligt avtalet med Telia.

Vår felavhjälpning kan leda till ett teknikerbesök hos dig som fastighetsägare.

Via
detta formulär kan du lägga en felanmälan för fastighetsanslutning och för nätfel där minst 3 anslutningar är drabbade av samma fel.

Då vi har flera olika typer av fastighetsstyrningstjänster på Telia, är det bäst att ni kontaktar oss när ni är på plats för att underlätta felsökning. Testa gärna att starta om er utrustning innan ni konktaktar oss på 020-30 00 60 (Gör valet: "felanmälan").

Telia är en stor nätägare, med fysiska anläggningar och ledningar över hela landet. Dessa ärenden hanteras inte av Telias ordinarie kundtjänst utan av Telia Nätcenter som kan hjälpa dig med följande ärenden:

  • Anmäla skadade telekablar där du själv inte är berörd av skadan.

  • Anmäla skadad teleutrustning såsom skåp, plintar och stolpar.

  • Flytta teleledningar, skåp och stolpar.

Läs mer på denna sida.

Vill du utöka antalet hyresgäster eller börja använda våra Fastighetsstyrningstjänster? Lägg din beställning via formuläret eller kontakta oss på 020–30 00 60.

Du som Fastighetsägare kan erbjuda dina boende kollektiva tjänster som tv och streaming, bredband och telefoni. I det kollektiva avtalet som tecknats mellan dig som fastighetsägare och Telia, framgår det om dina boende själva hanterar kollektiv hårdvara.

Oavsett typ av kollektivt avtal sköter boende själva sina tjänster i samråd med tjänsteleverantören. Här finns även möjlighet att utöka med individuella tjänster.

Boende aktiverar sina kollektiva tjänster på
telia.se/aktiveraeller via Telias kundtjänst på 020-20 20 70. Mer information och erbjudanden för dina boende finns på https://www.telia.se/merinfo.

Om en boende saknar svenskt personnummer kan
detta formuläranvändas. I formuläret fyller kunden i sina uppgifter och önskat leveransdatum. De kollektiva tjänsterna aktiveras då på ett fiktivt personnummer och en personlig kod skickas till kundens fakturaadress för kommande ärenden med kundservice.

Med Telia Fastighetsstyrning kan du koppla upp och koppla ihop alla dina system och tjänster för drift och underhåll. Du kan digitalisera, automatisera och sköta dem på distans. Fastighetsskötseln blir enklare, effektivare och mer proaktiv. Boendet blir bekvämare och tryggare.

För mer information kontakta Fastighetsägaringången på 020–30 00 60.

Läs mer på:
Telia Fastighetsstyrning

För att vi ska kunna stötta dig som Fastighetsägare på bästa sätt, behöver vi information om kontaktpersoner förändras för avtalet. Uppgifter om behörig beställare och kontaktperson vid felavhjälpning och support är av vikt för vårt samarbete.

Meddela oss förändringar via
vårt kontaktformulär.

Fastighetsägaringången är en kundtjänst för dig som nätägare, stadsnät, bostadsbolag, som representerar en samfällighet, ekonomisk förening eller bostadsrättsförening. Även du som är kommersiell fastighetsägare är välkommen att kontakta oss. Vårt mål är att snabbt kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Kontakta oss på 020-30 00 60 eller ställ din fråga via
vårt kontaktformulär.

Ska du sälja en fastighet har du skyldighet att överlåta ditt fastighetsägaravtal för fiberinstallationen.

För att överlåta ett fastighetsägareavtal/fiberavtal fyll i
detta formulär.

Därefter tar vi fram ett överlåtelseavtal och skickar ut för signering till både frånträdande och tillträdande Fastighetsägare innan överlåtelsen kan godkännas. Vi återkommer därefter med överlåtelsedatum.

Kontakta Fastighetsägaringången på 020-30 00 60 (gör valet: fakturafrågor) eller via följande ingångar:

https://www.telia.se/kontakthttps://www.telia.se/foretag/mybusiness/

Fram till det datum som förändringen genomförs skickas fakturor ut i vanlig ordning då fasta avgifter faktureras i förskott enligt våra debiteringsprinciper. Detta innebär att först när förändringen börjar gälla sker en prisjustering som syns på nästkommande ordinarie fakturautskick. Nästkommande faktura kan även gälla för en längre period än vanligt, så var uppmärksam på datumen.

Vi ber dig ändå betala fakturan du fått och invänta nästa ordinarie faktura. Detta för att undvika att den aktuella fakturan passerar förfallodatum innan nästa ordinarie faktura skapas.

Om du inte vill betala aktuell faktura utan vill avvakta med att betala den, för att se prisjusteringen på nästa ordinarie faktura, ber vi dig kontakta Fastighetsägaringången Faktura på 020-30 00 60, val 1 följt av val 3, så flyttar vi förfallodagen.

Båda fakturorna kommer att behöva betalas.

Fram till avslutsdatum skickas fakturor ut i vanlig ordning då fasta avgifter faktureras i förskott enligt våra debiteringsprinciper. Detta innebär att först när tjänsten stängts sker en slutfakturering.

I de fall avgifterna överstiger tidigare faktura skapas en kreditfaktura som skickas till dig vid nästa ordinarie fakturautskick. Den blir din slutfaktura.

Vi ber dig ändå betala fakturan du fått och invänta slutfakturan. Detta för att undvika att den aktuella fakturan passerar förfallodatum innan slutfaktura hunnit skapas.

Om du inte vill betala aktuell faktura ber vi dig att återkomma så flyttar vi förfallodagen och matchar med slutfakturan, om så önskas kontakta Fastighetsägaringången Faktura på 020-30 00 60, val 1 följt av val 3.

Här kan du som bor i en fastighet med ett gruppavtal aktivera de kollektiva fibertjänster som ingår i ditt boende:

https://www.telia.se/kollektiva-tjanster/aktivera

Mer information om bredband, tv och telefoni via fiber från Telia hittar du här:

Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se

Här finns information om hur du beställer bredband, TV och telefoni via Zmarket: https://zmarket.se