Felsökning och driftinformation

Sök efter täckning och se driftstörningar för mobil, bredband och tv. Du kan även felsöka, felanmäla och lösa problem online med vår automatiska felsökare.

Vad vill du felsöka eller felanmäla?

Utforska våra driftkartor och täckningskartor

För att förbättra wifi-täckning och hastighet hemma rekommenderar vi att du ställer din router på en öppen och central plats. Gärna på en bänk eller hylla så att den kommer upp lite. Den behöver fri sikt för att räckvidden ska bli så bra som möjligt.

Det gör att signalerna når fram bättre, vilket kan ge både bättre wifi-täckning och hastighet.

Om du bor stort eller på flera våningar kan du utöka ditt nätverk med en extender/repeater eller ett mesh-system för att förlänga och förstärka wifi-signalerna.

Läs mer här.

För att felanmäla en produkt eller tjänst som inte fungerar rekommenderar vi att du startar en felsökning via våra automatiska felsökare. Du hittar felsökarna högst upp på den här sidan. Välj det du vill felsöka genom att klicka på någon av ikonerna.

Om vi inte kan lösa problemet efter en genomförd felsökning skapas en digital felanmälan med alla uppgifter vi behöver för att åtgärda felet och sedan kontakta dig när det är löst. Du kan såklart även kontakta oss.

Om allt är inkopplat men ingenting fungerar rekommenderar vi att du börjar med att starta om din utrustning. Dubbelkolla även så att allt är rätt inkopplat.

Om det fortfarande inte fungerar kan du återställa din router eller tv-box genom att hålla in reset-knappen i 30 sekunder (medan strömmen är på).

En indikation på att återställningen lyckades är att lamporna snabbt blinkar till eller att de slocknar och tänds igen efter 2-3 sekunder.

Vänta därefter 2-3 minuter medan utrustningen startar.

När du byter till oss från en annan leverantör är det viktigt att du först säger upp och avslutar ditt tidigare abonnemang – annars kan vi inte koppla in dina tjänster. Det beror på att det tidigare abonnemanget ”ligger kvar” och blockerar vår inkoppling. Avsluta därför ditt tidigare abonnemang innan datumet för inkoppling av tjänsterna från oss (när du beställer online kan du själva välja startdatum).

Om du flyttar till en bostad där någon annan kopplat ett abonnemang som inte avslutats kan vi göra en urkoppling förutsatt att du är folkbokförd på adressen och att abonnemanget som blockerar din inkoppling är ett Telia-abonnemang (gäller även kollektiva tjänster). Det görs då automatiskt av oss. Vi gör alltid vårt bästa för att själva lösa de problem som kan uppstå när du byter till oss.

I vissa fall kan vi komma att kontakta dig om vi behöver mer information. Du kan såklart även kontakta oss om du inte hört något från oss inom några dagar.

Du kan alltid följa din beställning på Mitt Telia.

Om du upplever problem med tv rekommenderar vi att du börjar med att starta om din tv-box. Beroende på vad som är fel kan du testa följande: använd ett annat hdmi-uttag eller testa en annan hdmi-sladd. Använd en annan nätverkssladd (om din tv-box inte har wifi).

Om du saknar kanaler/innehåll kan du börja med att dubbelkolla vilka kanaler som ingår i ditt tv-abonnemang. I det fall du saknar svenska undertexter eller om fel lokalkanal visas, ändrar du det via inställningsmenyn på tv-boxen.