Driftinformation och felsökning

Har ditt bredband slutat fungera eller upplever du problem med samtal? Felsök din tjänst med vår automatiska felsökare, hitta driftinformation eller se täckningskarta.

Börja med att starta om din router. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen och det brukar inte ta längre än någon minut.

Om det fortfarande inte fungerar kan du prova att återställa routern. En återställning är enkel att göra och du gör det genom att hålla in reset-knappen i ungefär 30 sekunder.

En indikation på att återställningen lyckades är att lamporna snabbt blinkar till eller att de slocknar för en kort stund.

Vänta därefter 2-3 minuter medan utrustningen startar upp igen.

En felanmälan skapar du enklast i Mybusiness. I Mybusiness ser du status på din felanmälan, du kan uppdatera ärendet med information när du vill och du bestämmer själv när ärendet är löst.

Har du inte tillgång till MyBusiness går det självklart bra att felanmäla din tjänst genom att 
kontakta vår kundservice.

Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in vår driftkarta så att din tjänst inte berörs av en driftstörning där du befinner dig.

Om ovanstående inte löste problemet kan det vara värt att kontrollera så att det inte ligger någon tillagd samtalsspärr i din eller mottagarens enhet. Exempel på dessa kan vara nummerblockeringar och "stör ej" funktioner.

För vidare felsökning rekommenderar vi vårt 
automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att identifiera driftstörningar och andra eventuella fel.

Börja med att starta om din mobiltelefon. Ofta löser en simpel omstart de flesta problemen. Kolla även in vår driftkarta så att din tjänst inte berörs av en driftstörning där du befinner dig.

Felsökningstips:

  • Kontrollera surfmängden. Om du surfat mer än vad du vanligtvis brukar göra eller om det närmar sig slutet av månaden kan det vara så att surfen tagit slut. Här kan du enkelt och smidig fylla på med extra surf.

  • Är Mobildata aktiverat i din telefon? Hur du kontrollerar detta hittar du i våra mobilguider.

  • Har du rätt surfinställningar i telefonen? Skicka ett sms till 4466 med texten surf för att automatiskt ställa in rätt inställningar.



För vidare felsökning rekommenderar vi vårt 
automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att identifiera driftstörningar och andra eventuella fel

Om du vanligtvis kopplar upp din enhet via wifi kan det vara värt att kontrollera vilket frekvensband du ansluter mot, om din router är optimalt placerad eller om du har rätt förutsättningar för en snabbare uppkoppling. I vår wifi-guide hittar du information och tips om hur du med några enkla åtgärder kan förbättra din uppkoppling.

Upplever du att ditt nätverk är långsamt när du kopplar upp dig med nätverkskabel beror det ofta på något mellan routern och enheten. Det kan vara en skadad nätverkskabel men det kan även bero på ”kringutrustning” i form av exempelvis en switch eller brandvägg som dämpar hastigheten. Prova gärna att koppla förbi dessa och gör en 
hastighetsmätning på Bredbandskollen när din enhet är kopplad direkt i routern.

För vidare felsökning rekommenderar vi vårt 
automatiska felsökningsverktyg som hjälper dig att hitta och lösa eventuella problem med din anslutning.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag, 08.00–18.00.