Support för bredband

Här hittar du som företag enkla guider till din router, information om hur du kommer igång med din tjänst, hjälp med felsökning och svar på de vanligaste frågorna.

För att ditt wifi ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att din router är rätt placerad. En router som är gömd eller skymd tenderar att fungera mycket sämre och det påverkar både hastigheten och räckvidden.

Försök därför att placera din router så centralt det går – gärna någon meter från golvet med så fri sikt som möjligt. Då ger du din router de bästa förutsättningarna att förbättra din wifi-uppkoppling.

Varje enhet som ansluts med kabel minskar belastningen på ditt wifi och kan göra att hastigheten till mobiler och laptops blir bättre. Försök därför att koppla in enheter med kabel om möjlighet finns istället för att ansluta dem trådlöst, då skapar du en jämnare fördelning och ditt wifi blir stabilare.

Fast IP aktiverar du enklast på ditt abonnemang via MyBusiness. Är du osäker på hur du gör beställningen i MyBusiness kan du ta hjälp av guiden Aktivera fast IP.

Om du redan har aktiverat fast IP på ditt abonnemang men inte får det att fungera kan det vara värt att kontrollera dina APN-inställningar. Detta gör du i användargränssnittet för den enhet simkortet sitter i.

Det APN du ska använda för att fast IP ska fungera är 
fixedip.telia.se

Önskar du få hjälp med detta? Låt vår IT-support hjälpa dig att komma igång med fast IP.

För att mäta din internethastighet och se hur snabbt du surfar kan du göra ett hastighetstest via exempelvis Bredbandskollen.

Vi rekommenderar att du mäter din hastighet vid olika tillfällen och vid olika tider på dygnet, gärna via både wifi och med nätverkskabel för att få en så rättvis bild som möjligt.

Roaming är inte tillgängligt på våra mobila bredband. Ditt mobila bredband fungerar endast inom Sverige.

Följande portar är blockerade i Telias nät:

  • 25 (Utgående trafik)

  • 53 (Inkommande trafik)

  • 135-139 (Inkommande och utgående trafik)

  • 445 (Inkommande och utgående trafik)

  • 1900 (Inkommande trafik)

Följande portar är blockerade i våra wifi-routrar:

  • 67 (Inkommande trafik)

  • 8080 (Inkommande trafik)

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag, 08.00–18.00.