This is test article titleaaaaaaaaVad är fastighetsautomation?Fastighetsautomation är ett samlingsbegrepp för styrning och övervakning av funktioner som värme, ventilation, belysning, hissar och inpassering i en fastighet. Fastighetsautomation är ett område som utvecklas snabbt eftersom det ger stora möjligheter för ökad energieffektivitet.
Vad är ett smart hem eller smart fastighet?Ett smart hem eller smart fastighet är en byggnad som är uppkopplad och har ett eller flera styrsystem som kontrollerar olika funktioner i byggnaden. Via sensorer och styrprogram kan olika typer av funktioner automatiseras för enklare drift.
Hur gör jag för att överlåta ett fastighetsägaravtal eller fiberavtal?Om du ska sälja en fastighet har du skyldighet att överlåta ditt fastighetsägaravtal för fiberinstallationen. För att överlåta ett fastighetsägareavtal/fiberavtal fyller du i formuläret Överlåtelse av fastighetsägaravtal. När vi tagit emot ditt formulär tar vi fram ett överlåtelseavtal och skickar ut för signering till både frånträdande och tillträdande fastighetsägare innan överlåtelsen kan godkännas. Vi återkommer därefter med överlåtelsedatum.
Hur kan jag som fastighetsägare felsöka problem med tjänsterna?Om en hyresgäst upplever försämrad kvalité på sina tjänster kan nedan tips vid en första felanalys vara till hjälp.- Prova att starta om utrustningen
- Gör en fabriksåterställning enligt instruktion av sina hårdvaror
- Gå till telia.se/fixa och felsök
Om ingen av dessa åtgärder hjälper, be hyresgästen kontakta sin tjänsteleverantör för grundligare felsökning.Om Telia är tjänsteleverantör finns ytterligare information om felavhjälpning här.
Vad gör jag om mina boende har problem med sina tjänster?Om en boende har problem med sina tjänster i hemmet ska de alltid felanmäla detta till sin tjänsteleverantör.Dina boende kan ringa 020-20 20 70 för kollektiva tjänster från Telia eller 90 200 för Telias kundtjänst. För andra tjänsteleverantörer än Telia ska den boende kontakta tjänsteleverantören direkt.Företagskunder hänvisas till 90 400 för Telias tjänster, alternativt direkt till sin tjänsteleverantör.Om boende har Telia som leverantör kan de även gå till telia.se/fixa och felsöka.
Kan jag kontakta Fastighetsägaringången för felsökning?Felanmälan via Fastighetsägaringången kan hjälpa dig med analys och felavhjälpning för driftstörningar i fastighetsanslutningen och i tjänsterna Fastighetsstyrning och analog kabel-tv.Vi gör även felavhjälpning vid misstänkt fel i ditt fastighetsnät, antingen till självkostnadspris eller enligt avtal med Telia. Vår felavhjälpning kan leda till ett teknikerbesök hos dig.Lägg enkelt ditt ärende via kontaktformuläret och välj felanmälan när du loggat in eller ring felanmälan på Fastighetsägaringången på telefon 020-30 00 60.