09 oktober 2023

3 min läsning

Underhållning

Vad hände med pay-per-view?

Med den nya digitala tv-tekniken lanserades tidigt möjligheten med så kallad pay-per-view. Där du kan handplocka specifika program eller evenemang att betala för och sedan titta på. Telia och många andra leverantörer erbjöd tidigare många program på detta sätt. Varför finns inte det här kvar längre och vad är alternativen?

Ungt par tittar på tv och streaming från Telia Play.

Numera har vi på Telia inte kvar en så kallad ”Pay-per-view” tjänst till namnet. Däremot så erbjuder vi fortfarande möjligheten att hyra och se aktuella filmer.

Med vår Filmbutik på Telia Play kan du hyra och titta på filmer och exklusivt innehåll utan att binda dig till långvariga prenumerationer. Det ger dig friheten att välja vad du vill titta på utan att binda upp dig till ett abonnemang.

De flesta tv-kanalerna erbjuder också ett Play-bibliotek, eller Play-tjänster där du kan streama tidigare visat innehåll eller arkivmaterial. Du kan välja att se detta genom din tv-box eller streama på valfri enhet.

Tidigare erbjöd också Telia möjligheten med Pay-per-View för enstaka sportevenemang. Många undrar varför den här möjligheten inte finns kvar längre. Här försöker vi förklara lite mer om vad som hänt den senaste tiden på tv- och streamingmarknaden.

Mångsidiga prenumerationsmodeller

De senaste åren har prenumerationsmodeller som månads- och årsabonnemang vunnit mark inom tv- och streamingindustrin. Detta beror på att dessa modeller ger både dig som tittare och alla tjänsteleverantörer mer stabila intäkter och en förutsägbar inkomstkälla. Istället för att vara beroende på engångsköp, kan tjänsteleverantörer bygga långsiktiga relationer med tittare och erbjuda kontinuerlig tillgång till innehåll. Om inte detta hade varit fallet så hade sannolikt priserna stigit ännu mer nu.

Mer förutsägbara intäkter – får ner priset för dig

Med prenumerationsmodellerna kan tjänsteleverantörer bättre beräkna sina intäkter och planera sina innehållssatsningar därefter. Det ger möjlighet att producera högkvalitativt och varierat innehåll som kan hålla tittare engagerade. Pay-per-view framstår som mer osäkert när det gäller att räkna ut intäkter och bra innehåll.

Komplett underhållningsupplevelse

Många tittare efterfrågar ett stort utbud och flexibilitet - att snabbt kunna byta mellan olika serier och filmer. Genom att erbjuda en bred palett av innehåll inom olika genrer och kategorier, kan prenumerationsmodeller locka fler tittare och tillgodose fler olika intressen. Pay-per-view begränsar däremot och riskera att inte uppfylla alla behov hos en bred publik. Tänk själv - du hittar ett program som verkar intressant, men när du börjar titta så var det inte som du hade tänkt dig. Då letar du istället snabbt upp ett annat program - utan att du behöver betala ytterligare för det.

Kampen om exklusivt innehåll

Konkurrensen inom tv- och streamingindustrin har intensifierats, och många leverantörer kämpar för att säkra exklusiva rättigheter till populärt innehåll. I denna kamp kan prenumerationsmodeller ge större utrymme för att erbjuda exklusivt och differentierat innehåll som kan locka och behålla tittare.

Även om pay-per-view hade potential att erbjuda flexibilitet och skräddarsydd underhållning, har nu förändringar i tittarbeteenden, affärsmodeller och tekniska utmaningar lett till att det har blivit mindre vanligt. Prenumerationsmodellerna möter sammanfattningsvis tittarnas önskan om en mer mångsidig och lättillgänglig underhållningsupplevelse och ger tjänsteleverantörer en stabil grund för tillväxt och innehållsskapande.

Med Telia samlar du all din streaming – till ett lägre pris

Är du intresserad av film och serier skaffar du ett av våra tv- och streamingpaket med All Film och serier. Är du intresserad av sport så skaffar du ett av våra paket med All sport. Fördelen med detta är att du får ett ännu lägre pris än om du skaffar de olika tjänsterna var för sig. Fiffigt, eller hur? Det är Telia.

Fler artiklar i samma ämne: