SURFA FRITT
PÅ INSTAGRAM
MED TELIA

Erbjudande

Du surfar fritt på Instagram utan att din surfmängd används. Fri surf Sociala medier får du utan extra kostnad med mobilabonnemangen Telia Mobil Komplett och Telia Mobil Dela.

FRÅGOR & SVAR

Vad innebär Fri surf Sociala medier?

Som första operatör i Sverige erbjuder Telia sina kunder fri surf på några av de mest populära sociala mediertjänsterna - Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik från och med den 18 april 2016.

Det innebär att du som är kund hos Telia i dag och har något av abonnemangen Telia Mobil Komplett och Telia Mobil Dela kan surfa hur mycket och hur ofta du vill på de här tjänsterna utan att din surfmängd påverkas.
 

Vilka sociala medier ingår?

I dag ingår Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik.

Gäller Fri surf Sociala medier om jag surfar vidare via en länk som visas i ett av de sociala medier som ingår?

Nej. När du följer en länk som visas på ett inlägg på en social media lämnar du tjänsten. Det gör att den eventuella surfmängd som krävs för att visa sidan, spela klippet eller videon, kommer att använda din surfmängd.

Vilka kommer att få det här?

Tilläggstjänsten Fri surf Sociala medier är nu live på ditt abonnemang om du har ett Telia Mobil Komplett eller Telia Mobil Dela från oss. Har du ett annat abonnemang ändrar det enkelt på Mitt Telia.

Har du inte ett mobilabonnemang från Telia och köper ett Telia Mobil Komplett ingår tilläggstjänsten även för dig, så klart.

Här köper du Telia Mobil Komplett.

Kommer det vara tydligt för mig vad det är som ingår i den fria surfen och inte?

Som kund hos Telia kan du alltid se hur mycket surf du använt genom att logga in på ditt Mitt Telia. Där kan du också se hur mycket surf du har kvar att använda. Du kommer däremot inte kunna se och följa hur mycket surf som du använder till de sociala medier som ingår i Fri surf Sociala medier, och som inte påverkar din surfmängd.

Gäller Fri surf Sociala medier även i utlandet?

Fri surf Sociala medier gäller även när du är i Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland eller Litauen. I dessa länder kan du använda Fri surf Sociala mediers ingående tjänster utan några extra kostnader. Är du utanför dessa länder gäller inte Fri surf Sociala medier längre utan all surf som du använder kommer att kosta enligt gällande prislista för landet. Vi rekommenderar vår tjänst Semestervecka som ger dig samma pris som hemma på samtal, sms och mms samt 1 GB surf.

Gäller fri surf även när jag streamar/använder rörlig video?

Vi har valt att inte göra någon skillnad på streamad/rörlig media och andra innehållstyper utan all trafik som är direkt kopplad till användningen av de sociala medietjänster som ingår i Fri surf Sociala medier har undantagits från att påverka din surfmängd.

Det som inte ingår är om du klickar dig vidare på en länk som tar dig utanför den sociala medietjänsten. Då kommer den surf som används att påverka din surfmängd. All annan surf du använder i andra appar, sajter och tjänster kommer även fortstatt att påverka din surfmängd, oavsett om de är text, bilder eller streamat material.
 

Hur kommer min faktura se ut?

Som vanligt. Ingen extra information kommer att tillkomma på din mobilfaktura.

Hur skaffar jag Fri surf Sociala medier?

Du som har något av abonnemangen Telia Mobil Komplett eller Telia Mobil Dela behöver inte göra någoting alls, utan från och med 18 april 2016 ingår tilläggstjänsten Fri surf Sociala medier. Har du något annat abonnemang eller kontantkort behöver du byta till Telia Mobil Komplett.

Har du inte ett mobilabonnemang från Telia, men vill ha det så köper du det smidigt och snabbt här.

Hur vet jag att jag har Fri surf Sociala medier?

Alla våra kunder som har något av våra surfvänliga abonnemang Telia Mobil Komplett eller Telia Mobil Dela har tillgång till tilläggstjänsten Fri surf Sociala medier utan extra kostnad. Du ser påMitt Telia vilket abonnemang du har i dag.

Om surfen som ingår i mitt abonnemang tar slut, kan jag fortsätta att använda Fri surf Sociala medier då?

De tjänster som ingår i Fri surf Sociala medier är tillgängliga även om du använt hela din surfmängd för en månad.

Kan de tjänster som ingår i Fri surf Sociala medier komma att förändras i framtiden?

Vi vill gärna att fler sociala medietjänster ansluter sig till Fri surf Sociala medier. Sociala medier är ett rörligt område och nya tjänster tillkommer hela tiden samtidigt som tjänster kan förlora sin popularitet eller förändra sitt innehåll. Om en tjänst förändras eller tappar sin relevans förbiåller vi oss rätten att förändra vilka tjänster som ingår inom Fri surf Sociala medier.

När förändringar sker kring vilka tjänster som ingår kommer vi att informera berörda kunder.

Representerar du ett företag som är en social medietjänst som vill adderas till Telias portfölj, kontakta oss påfrisurf-social@teliasonera.com.

Hur vet Telia att jag surfar på dessa sociala medier?

Fri surf Sociala medier har möjliggjorts genom att de tjänster som nu ingår förser Telia med den tekniska information som möjliggör att surf relaterad till deras respektive tjänst kan identifieras och undantas från att påverka surfmängd.

Telia tar alla frågor kring att säkerställa våra kunders integritet på allvar och detta har varit ett fundament för samarbetet med de tjänsteleverantörer som vi nu på detta sätt undantar från att räknas mot kundens surfmängd.

Vi delar INTE någon kund- eller användingsdata med dessa samarbetspartners och de delar inte någon användardata med oss.

Kommer ni att kontrollera om era kunder är schyssta på nätet?

Vi kommer självklart inte att följa hur våra kunder agerar på nätet. Vi kan och kommer däremot jobba aktivt med den typen av frågor för att göra internet till en mer schysst och trygg plats. Det kommer vi att göra på olika sätt. Dels genom vårt samarbete med Friends, men också genom att tydligt ta ansvar för att driva den här frågan. Och vi kommer att driva frågan i olika kanaler för att bidra till att få en ändrad attityd på nätet. Som bärare av de här tjänsterna vill vi att våra kunder ska kunna använda tjänsterna på ett så positivt sätt som möjligt. Näthat påverkar kundupplevelsen på ett väldigt negativt sätt för våra kunder, vilket vi inte vill bidra till. Men vi kan inte censurera - så därför ser vår modell ut på det här sättet.