Support för Telia Hemtelefoni

Med Telia Hemtelefoni har du din hemtelefoni med dig var du än är – till och med utomlands! Tjänsten ingår i Telia Bredbandstelefoni och innebär att du kan ringa via andra enheter än din hemtelefon till samma låga pris som om du vore hemma.

Kom igång med Telia Hemtelefoni

Du kan använda Telia Hemtelefoni-app i fem olika mobiltelefoner eller surfplattor. Ladda ner appen till din mobiltelefon eller surfplatta och följ instruktionerna för att komma igång. Ladda ner appen här.

Du kan när som helst avaktivera en app från en mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du via Inställningar > Administrera i appen.

Inställningar för trådlös router

Om du använder Telias trådlösa router behöver du inte göra några inställningar i den – vi har förberett för att det skall vara enkelt att komma igång.

Om du använder annan router kan du behöva aktivera UPnP (Universal Plug and Play) i routern för att appen skall fungera tillsammans med routern. Appen använder portarna TCP+UDP 5061 för signalering och UDP 10000-65535 för taltrafiken. Se instruktionen för din router hur du gör inställningarna.
 

Om det inte fungerar

Kontrollera först att du har en fungerande Internetförbindelse. Om du har det, kan du pröva olika sätt att lösa problemet:

  1. Kontrollera eventuellt felmeddelande. Om det finns en orange rand i överkanten av appen kan du klicka på den för att få mer information om felet, och i vissa fall få möjlighet att omaktivera appen. Omaktivering kan t.ex. behövas om du eller någon i din familj har tagit bort appen från abonnemanget med ”Hantera appar”-funktionen.
  2. Pröva med att ansluta över ett annat nät. Nätproblem är den vanligaste anledningen till problem med appen. Det är t.ex. möjligt att appen inte fungerar för att den ansluter via en router eller brandvägg som inte är konfigurerad för att stödja den här typen av app.
  3. Starta om appen. På iOS: Dubbelklicka på hemknappen och dra appen uppåt för att stänga den. Starta sedan appen igen. På Android: Stäng av appen via ”Inställningar” i appen. Starta sedan appen igen.
  4. Starta om telefonen.

Om ingenting av detta hjälper, pröva med att avinstallera appen från telefonen och installera den igen från AppStore eller Google Play. Det är viktigt att du verkligen avinstallerar före ominstallation för att alla system skall få rätt inställningar. På Android måste du gå in i telefonens inställningsmeny och avinstallera appen, inte bara tar bort den från startskärmen, innan du laddar ner och installerar den igen. Ha dina inloggningsuppgifter till Mitt Telia i beredskap, för du kommer att behöva dem när du installerar om appen.

Läs mer

Läs mer om att använda Hemtelefoni

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mailar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT