Byt sändningskanal med Sagemcom F@st 5370e

Den här guiden gäller routermodellen Sagemcom F@st 5370e.  

Om du inte känner igen bilderna kan du ha en annan router, klicka här för att välja den. Modellnamnet hittar du på routerns undersida. 

  1. Öppna en webbläsare och skriv in adressen 192.168.1.1 i adressfältet. Tryck på Enter.
  2. Logga in med dina användaruppgifter Om en inloggningsruta visas, ange Administrator som ditt användarnamn (Viktigt med stort A). Fungerar inte det, skriv in Admin istället.

    Skriv sedan in det lösenord (Access Key) som står på undersidan/baksidan av din wifi-router. Klicka på Login.
  3. Klicka in på Wifi.
  4. Kolla så att du är inne på fliken Basic.

    I Channel Selection kan ändra kanal för ditt wifi. Du kan ändra för både 2.4Ghz och 5Ghz, och nedan ser du vad din router är inställd på just nu. 

    I din router är det förinställt så dina enheter kopplar upp sig på 2.4Ghz eller 5Ghz beroende på vilken som fungerar bäst. Det finns fler störningskällor som kan påverka 2.4Ghz, så börja med att ändra den. 

    På 2.4GHz: Testa först kanal 1, 6 och 11. Kontrollera vilken som fungerar bäst av dessa. Därefter kan du prova att gå upp eller ner en kanal för att finjustera (om 11 fungerade bättre än 1 och 6, kontrollera därefter 10 och 12)

    På 5GHz: Testa varje kanal i turordning tills du hittar den med bäst signal.

    Gå vidare till nästa steg om du vill ha mer hjälp med att välja rätt kanal.
     
     
  5. Klicka på fliken Wireless Enviromen, och klicka sedan på Start Scan, för att analysera ditt wifi.

    Här kan du se wifi-nätverk som påverka ditt wifi. I bilden nedan kan man se att det är två andra wifi-nätverk som går på kanal 6 och 11. I detta fall hade det därför varit optimalt att ställa in wifi på kanal 1. 

    Man kan göra motsvarande med 5Ghz, knapp finns uppe till höger.
    OBS! Detta verktyg visar endast andra wifi-nätverk som kan påverka ditt wifi.

    Det kan fortfarande finnas annan utrustning som stör på andra kanaler (Exempelvis trådlösa högtalare). Du kan därför testa en annan kanal även om analysen inte visar att den är optimal.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

SÖK SUPPORT