Hantera kontoinställningar Telia Play

I den här guiden förklarar vi hur du hanterar dina kontoinställningar för ditt Telia Play-konto. Du hittar information om hur du ändrar din e-postadress, byter lösenord, ställer in pinkod för köp, hur du anger kod för barnprofil, ändrar språk och undertexter samt hur många enheter du kan ha ditt konto på.

Ändra dina kontoinställningar

Mitt konto på Telia Play

Ändra kontoinställningar

Loggar du in i Telia Play från datorn kan du ändra kontoinställningar genom att klicka på Profil och därefter på Mitt konto. Då kan du exempelvis byta lösenord, pinkod eller ändra din registrerade e-postadress. Du kan också se ditt paket, köphistorik och betalmetod. Via webben kan du också logga ut samtliga enheter med ett knapptryck.

Under Mitt konto hittar du dina användaruppgifter

Ändra e-postadress eller byt lösenord

Under Startkonto så finner du ditt användarnamn, e-postadress och lösenord. Vid e-postadress och lösenord finns en knapp ändra. Klicka på ändra om du vill ändra din e-postadress.

Under ändra e-postadress kan du fylla i ny e-postadress och befintligt lösenord för att byta e-post.

Fyll i fälten för att byta e-postadress

För att byta din e-postadress så behöver du bekräfta det med ditt nuvarande lösenord. Fyll i e-postadress och därefter fyller du i ditt nuvarande lösenord. Klicka på spara. Om du ångrat dig och vill behålla din nuvarande e-postadress så väljer du avbryt.

Under byt lösenord kan du fylla i nuvarande lösenord och sedan ett nytt lösenord.

Byt lösenord

Om du skulle vilja byta lösenord så klickar du på start och sedan på konto. Bredvid lösenord så finns knappen ändra. Klicka på ändra. Du ser nu tre fält: Nuvarande lösenord, nytt lösenord och bekräfta lösenord. Här fyller du först i ditt nuvarande, sedan fyller du i ditt nya lösenord och fyller därefter i det igen under bekräfta. Tryck därefter på spara.

Inställningar för pinkod

Ställ in kod för barnprofil och pinkod för köp

Under inställningar kan du ställa in kod för barnprofil, om du vill att innehåll som inte lämpar sig för barn ska döljas. Klicka på reglaget till höger så att cirkeln hamnar till höger i reglaget. Om du vill du lägga in ett skydd så att inga filmer hyrs av misstag så kan du aktivera kräv PIN-kod för köp. Du väljer själv vilken kod det kan vara och den aktiveras via att du klickar på reglaget till höger. Se till att cirkeln hamnar till höger i reglaget.

Undertextinställnigar för Telia Play

Enhetsinställningar

Under inställningar finns en rubrik enhetsinställningar. Här går det att se dina lokala kanaler. Du kan även ändra språk och undertexter när du startat ditt innehåll. För vissa kanaler finns även alternativet (CC) – för dig med hörselnedsättning. Tänk på att dessa inställningar är specifikt för den enhet du använder när du ändrar inställningarna.

Här hanterar du de inloggade enhterna.

Enheter

I menyn hittar du enheter, här du med ett knapptryck logga ut från samtliga enheter du är inloggad på. Klicka på logga ut andra enheter.

Hjälpsektionen i inställningar

Hjälp

Längst ned i menyn hittar du hjälp, här kan du hitta hjälpsamma länkar, hur du loggar in på din tv och utöver det kan du även lämna feedback.

...

Fler tips

Hantera enheter

Du kan ha fem registrerade enheter på ett och samma Telia Play-konto och titta på två enheter samtidigt. Det är alltså möjligt att en person tittar i mobilen medan en annan exempelvis tittar på webben eller via en Apple TV. Undantagen är att man endast kan streama varje unikt sportevent på en enhet samt att det bara går att ha en stream samtidigt på respektive SVT-kanal. När du loggar in på Telia Play på en enhet registreras den automatiskt mot ditt konto. Kom ihåg att din tv-box inte räknas som en enhet. Om du har fem registrerade enheter på ditt konto kan du inte logga in på någon ny enhet förrän ett dygn efter den senaste inloggningen på en av enheterna. När ett dygn har gått kan du logga in på en ny enhet, och den ersätter då den enheten med äldst användningsdatum. Bytet sker automatiskt.

Behöver du mer hjälp?

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp så kan du alltid kontakta oss.