Aktivera kollektiva tjänster

Här kan du som bor i en fastighet med ett gruppavtal aktivera de abonnemang som ingår i din hyra eller månadsavgift.

1. Aktivera dina tjänster

Kollektiva tjänster betyder att dina tjänster ingår i din avgift eller hyra. Aktivera dem här för att komma igång.

Aktivera kollektiva tjänster

image
image

1. Aktivera dina tjänster

Kollektiva tjänster betyder att dina tjänster ingår i din avgift eller hyra. Aktivera dem här för att komma igång.

Aktivera kollektiva tjänster

2. Koppla in din utrustning

Du får din utrustning (tex router, tv-box) och instruktionsmanualer av din fastighetsägare/hyresvärd. Kontakta denne om någonting är trasigt.

image
image

2. Koppla in din utrustning

Du får din utrustning (tex router, tv-box) och instruktionsmanualer av din fastighetsägare/hyresvärd. Kontakta denne om någonting är trasigt.

3. Klart!

Nu kan du börja surfa, se på tv eller ringa dina nära och kära.

image
image

3. Klart!

Nu kan du börja surfa, se på tv eller ringa dina nära och kära.

Fixa resten på Mitt Telia

Efter att du aktiverat dina tjänster kan du logga in på Mitt Telia för att enkelt köpa till högre hastighet, lägga till fler tv-kanaler, få koll på fakturor och hitta dina aktiveringskoder.

image
image

Fixa resten på Mitt Telia

Efter att du aktiverat dina tjänster kan du logga in på Mitt Telia för att enkelt köpa till högre hastighet, lägga till fler tv-kanaler, få koll på fakturor och hitta dina aktiveringskoder.

Frågor och svar

Jag är inte är Telia-kund sedan tidigare

Hur får jag utrustning och handböcker?

Din fastighetsägare/hyresvärd delar ut utrustning och manualer.

All utrustning som tillhör de kollektiva tjänsterna ägs av din fastighetsägare och ska lämnas kvar i bostaden om du flyttar. 

 

Hur kommer jag igång med Telia Bredband?

Anslut din dator till nätverksuttaget via en nätverkskabel och öppna sedan din webbläsare. Du kommer då till registre- ringssidan där du aktiverar ditt bredband. Det går även bra att aktivera via vår kundtjänst eller via en av våra butiker. Inom ett par minuter efter aktivering kan du börja surfa. Mer information och support finns på telia.se/support

 

Hur kommer jag igång med tv från Telia?

Registrera dig på telia.se/aktivera. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst på telefon 90 200 eller besöka någon av våra butiker. Du får därefter dina koder mejlade eller via SMS. Vissa tv-boxar har förinstallerde koder, men för full tillgång till tv-tjänsten behöver du registrera dig och få egna koder.

 

Hur kommer jag igång med Telia Bredbandstelefoni?

Aktiverera din tjänst genom att gå in på telia.se/aktivera. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst på telefon 90 200 eller besöka någon av våra butiker för att aktivera tjänsten.

 

Kom ihåg!

Du kan få hjälp med installation av din utrustning av en tekniker som kommer hem till dig. Läs mer om vår Installationshjälp.

Jag är redan Telia-kund

Vad händer om jag redan har Telia Bredband via fiber?

Om du redan har bredbandshastigheten som din fastighetsägare/hyresvärd har tecknat avtal om kommer vi att sluta fakturera dig för tjänsten.

Har du en lägre hastighet kommer du att uppgraderas till den hastighet som din fastighetsägare/hyresvärd har tecknat avtal om.

Har du en högre hastighet kommer du att fortsätta surfa med samma hastighet. Vi kommer fakturera dig för den högre hastigheten, men till ett förmånligare pris än du hade innan.

 

Vad händer om jag redan har Telia Bredband via telejacket?

Om du redan har bredband via telejacket så måste du själv säga upp detta. Om du har e-post konton hos telia kommer dessa kopplas till ditt nya bredbandsabonnemang och fortsätta fungera som vanligt.

 

Vad händer om jag redan har tv från Telia?

Om du redan har tv från Telia med det kanalpaket som din fastighetsägare har tecknat kommer vi att sluta fakturera dig för tjänsten.

Har du ett annat kanalpaket fortsätter du att betala för det. Du fortsätter använda din digitalbox och dina koder som du fått tidigare. Du kan dock behöva starta om din digitalbox för att få tillgång till det nya kollektiva utbudet.

 

Vad händer om jag redan har Telia Bredbandstelefoni?

Ditt abonnemnag läggs automatiskt över till det kollektiva avtalet. Du måste dock byta till den utrustning du får av vår entreprenör eller din fastighetsägare/hyresvärd för att kunna ringa. Installera den nya utrustningen på installationsdagen, enligt den handbok du får. I samband med att det nya avtalet börjar gälla kan det bli ett avbrott i telefonitjänsten i upp till några timmar.

 

Vad händer om jag redan har en trådlös router från Telia?

Om du redan har en trådlös router från Telia behöver du byta ut den. Vi skickar information hem till dig med en retursedel för att returnera din gamla.

Du får en ny router av vår entreprenör eller din fastighetsägare/hyresvärd. Denna har ett nytt nätverksnamn och en ny säkerhetsnyckel som du behöver för att kunna koppla upp ditt trådlösa nätverk på nytt. För säkrare surf rekommenderar vi att du ändrar det fabriksinställda nätverksnamnet och säkerhetsnyckeln till något du valt själv.

 

Hur får jag hjälp med min installation av utrustningen?

Du kan få hjälp med installation av din utrustning av en tekniker som kommer hem till dig. Läs mer om vår Installationshjälp.

Jag är nyinflyttad i en bostad med kollektiva tjänster

Hur får jag utrustning och handböcker?

Den utrustning och de handböcker som tillhör de kollektiva tjänsterna ägs av din fastighetsägare och ska finnas i din bostad. Saknas utrustning eller handböcker, kontakta denne.

 

Hur kommer jag igång med Telia Bredband?

Anslut din dator till nätverksuttaget via en nätverkskabel och öppna sedan din webbläsare. Du kommer då till registre- ringssidan där du aktiverar ditt bredband. Det går även bra att aktivera via vår kundtjänst eller via en av våra butiker. Inom ett par minuter efter aktivering kan du börja surfa. Mer information och support finns på telia.se/support

 

Hur kommer jag igång med tv från Telia?

Registrera dig på telia.se/aktivera. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst på telefon 90 200 eller besöka någon av våra butiker. Du får därefter dina koder mejlade eller via SMS. Vissa tv-boxar har förinstallerde koder, men för full tillgång till tv-tjänsten behöver du registrera dig och få egna koder.

 

Hur kommer jag igång med Telia Bredbandstelefoni?

Aktiverera din tjänst genom att gå in på telia.se/aktivera. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst på telefon 90 200 eller besöka någon av våra butiker.

 

Kom ihåg!

Du kan få hjälp med installation av din utrustning av en tekniker som kommer hem till dig. Läs mer om och beställ vår Installationshjälp.