
Öppen Fiber till villa - från beställning till installation
Vi tar hand om allt - planering, grävning och installation. Så här går det till i 5 steg.
1. Beställning
När kan jag beställa?
Testa din adress på anslutning.telia.se för att se om du kan beställa. har vi möjlighet att leverera fiberanslutning till dig så har du två val:
- Installation i en av våra bestämda leveransperioder till ett rabatterat pris. Vilken leveransperiod du tillhör och pris ser du när du sökt på din adress.
- Vill du få din fiber snabbare så kan du betala ordinarie pris och då få din installation inom 3-4 månader.
Du kan alltid beställa abonnemang, antingen bredband eller bredband och tv, från Telia ihop med din installation. Då ger vi dig 3000 kr i rabatt på installationskostnaden. Läs mer om vår priser och erbjudanden här.
Vad gör jag om jag inte kan beställa?
Kontakta vår kundtjänst. Antingen kan de hjälpa dig att lägga en beställning eller så kan de ta emot en intresseanmälan. Intresseanmälningar är inte bindande, utan hjälper oss att se var intresset för Öppen Fiber är som störst. På så sätt kan vi planera kommande fiberutbyggnad bättre.
Om du och dina grannar tillhör eller går samman i en förening, samfällighet eller ett byalag kan ni gemensamt teckna ett avtal med oss. Läs mer under Fiber till samfälligheter och föreningar eller Fiber till byalag.
2. Planering
Varför tar det sådan tid?
Att bygga fiber kräver mycket planering och involverar många aktörer. Vi kan bland annat behöva få tillstånd från kommunen och tar hjälp av flera entreprenörer. Även väder och förutsättningarna för att bygga påverkar hur lång tid arbetet tar.
När du beställer får du ett datum då vi garanterar att din fiberinstallation är klar. Du får också en närmare, troligare, uppskattning av när arbetet är slutfört.
Så när är det klart?
Du som beställer utan att vi genomför en fiberkampanj kan räkna med att arbetet är klart inom 4 månader.
Öppen Fiber som beställs under en fiberkampanj är på plats inom 6-9 månader. I vissa områden erbjuder vi snabbleverans. Då är din fiberanslutning på plats inom 3-4 månader.
När kommer jag in i bilden?
Vår entreprenör hör av sig och bokar ett planeringsmöte med dig. Under mötet tittar ni närmare på din tomt och bostad och går igenom hur fiberinstallationen bäst går till. Du ska alltså inte själv gräva eller förbereda något innan dess.
Under mötet får du kontaktuppgifter till alla entreprenörer som kommer vara involverade i arbetet. Vår kundtjänst kan inte svara på specifika frågor kring din fiberinstallation, så ställ dessa under planeringsmötet eller kontakta entreprenören om du har frågor efteråt.
Titta på vår film för mer information
Förbered dig gärna inför planeringsmötet genom att ta en titt på vår korta film här bredvid.
3. Installation
Hur går det till?
Ibland genomför vi tomtarbetet först och därefter heminstallationen. Ibland börjar vi med installationen inomhus för att sedan dra fibern på din tomt. Under planeringsmötet får du veta vad som gäller för dig.
Titta gärna på vår film här under om hur installationen går till.
Tomtarbete
När vi drar Öppen Fiber från fibernätet i gatan fram till ditt hus gräver vi antingen ner den eller drar den via luftburna ledningar. Under planeringsmötet går du och vår entrepernör vad som blir bäst för dig.
Installation i hemmet
Du behöver inte vara hemma när vi arbetar på din tomt, utan endast då vi installerar Öppen Fiber i din bostad. Vår entreprenör bokar in tid för båda arbetena i samråd med dig. Var fiberkabeln dras in och var medieomvandlaren installeras bestämmer ni ihop under planeringsmötet.
Nästan klart...
Både tomtarbete och installationen i din bostad tar några timmar. När båda jobben är klara är även din fiberanslutning färdig att användas - om du har beställt abonnemang.
4. Beställ bredband, tv och telefoni
Ska jag beställa abonnemang?
När du beställer Öppen Fiber har du två val:
- Du beställer Öppen Fiber tillsammans med bredband eller bredband och tv från Telia. Då får du rabatt både på Öppen Fiber och våra abonnemang. Dessutom bjuder vi på ett kom igång-paket där en installatör kommer hem till dig och hjälper dig komma igång med allt.
- Du vill ha endast Öppen Fiber. Då behöver du själv beställa bredband, tv och telefoni från någon av våra tjänsteleverantörer på Bredbandswebben för att kunna utnyttja din fiberanslutning.
När beställer jag abonnemang?
Smidigast är att förhandsbeställa abonnemang. När du beställer Öppen Fiber så meddelar vi alla operatörer i vårt nät detta. På så sätt kan de ta emot en förhandsbeställning men aktiverar inte abonnemnagen förrän din fiber är på plats.
Du kan också beställa bredband, tv och/eller telefoni när din Öppen Fiber-installation är klar.
Hur beställer jag abonnemang?
För att förhandsbeställa abonnemnag så kontaktar du vald operatör direkt.
När Öppen Fiber är installerad kan du beställa tv, bredband och telefoni genom att koppla en nätverkskabel från medieomvandlarens röda port (LAN1) till din dator. Då hamnar du på Bredbandswebben och ser vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan och vilka erbjudanden som finns för din adress.
Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor!
5. Koppla in dina abonnemang
Enkelt att komma igång med din fiber
Om du beställer Öppen Fiber och abonnemnag från oss samtidigt så skickar vi hem utrustningen (wifi-router och tv-box) till dig när din fiberinstallation börjar bli klar.
I lådorna ligger lättförståliga steg-för-steg-guider hur du kommer igång. Vårt Bredband med Smart Wifi kan du även enkelt installera enkelt med hjälp av Smart Wifi app.
Jag har problem med min utrustning eller mina abonnemang - vad gör jag?
Du vänder dig till den tjänsteleverantör du har beställt bredband, tv och/eller telefoni av.
Du som har beställt abonnemang av Telia hittar enkla steg-för-steg-guider under våra supportsidor. Du kan också felsöka dina abonnemang online.
Vanliga frågor och svar
-
Kan jag beställa Öppen Fiber?
Testa din adress på vår sajt anslutning.telia.se för att se om du kan beställa och till vilket pris.
-
Hur går fiberanslutningen till?
Ovan besriver vi utförligt hur arbetet med att installera fiber går till. Kortfattat så tar vi hand om allt; planering, eventuellt grävarbete och installation av nödvändig utrustning i ditt hem.
Har du frågor eller önskemål om hur just din installation ska går till så vänder du dig till den entreprenör som ska utföra arbetet. Vår Öppen Fiber-kundtjänst har svårt att besvara frågor rörande enskilda fall.
-
Vem ansvarar för vad?
Vi tar hand om hela din fiberinstallation.
Om det visar sig vara nödvändigt att borra hål i ytterväggen så sköter vi det.
Behöver vi gräva ner kabeln så gör vi det - för hand. Diket blir 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Därefter gör vi en grovåterställning, vilket innebär att vi fyller igen schaktdiket och jämnar till markytan. Resterande jobb, tex återplanering av gräs, sköter du som fastighetsägare. Vi gör dock allt vi kan för att lämna områden med buskar eller rabatter i fred.
Vi återställer inte asfalt, men undviker i största mån att gräva genom asfalt.
-
Hur kan jag förhandsbeställa abonnemang om jag inte vet när min fiber är på plats?
När du har beställt Öppen Fiber meddelar vi alla operatörer i vårt nät att du snart kommer att ha fiberanslutning i ditt hem. De kan då ta emot din förhandsbeställning. Abonnemangen aktiveras och du börjar betala först när din fiberinstallation är klar.
-
Vad är en medieomvandlare och varför behövs den?
Medieomvandlaren är ett uttag som du ansluter apparater som du vill koppla upp, tex wifi-router och tv-box, till. Medieomvandlaren omvandlar fiberns ljussignaler till elektriska signaler - och tvärt om - för att dessa ska kunna ta emot och skicka information.
Medieomvandlaren bör sitta nära din uppkopplade utrustning, eller centralt, i huset. Monterar du medieomvandlaren långt ifrån tex dator, wifi-router och tv, kommer du behöva dra långa kablar genom din bostad för att ansluta dem till medieomvandlaren.
Placerar du medieomvandlaren i källaren och din bostad har flera våningar, blir det svårt att få ett wifi som täcker hela hemmet utan att förstärka och bygga ut wifi-routerns nätverk med hjälp av repeaters och extenders.
-
Behöver jag en särskild wifi-router för fiber?
Det beror på vilken wifi-router du har idag och vilken bredbandshastighet du beställer. För att få ut det mesta av din fiberanslutning behvöver du en wifi-router som är anpassad att klara av fiberhastigheter och som inte är allt för gammal.
Vissa av operatörerna på Bredbandswebben, som du kan välja att beställa bredband från, inkluderar en wifi-router i sina abonnemang.
-
Kan jag gräva själv och blir det billigare då?
Nej, vi sköter allt installationsarbete. Priset är ett schablonpris, det vill säga alla villaägare i ditt område får betala samma pris oavsett eventuellt olika förutsättningar på och kring tomten och i huset.
-
Kan jag få fibern nergrävd?
Är din teleledning luftburen drar vi även fiberkabeln i luften via stolpar. Om närmaste stolpe står på din fastighet kan du få fibern nedgrävd. Kostnad för att få fibern nergrävd är 6500 kr.
-
Kan jag placera mediaomvandlaren var jag vill hemma?
Placera medieomvandlaren, som du kopplar wifi-router och tv-box till, där det passar dig. I din fiberinstallation ingår 5 meter kabel in i din bostad. Extra kabel kostar 150 kr/metern (max 15 meter totalt). Håltagning i vägg kostar 300 kr/hål.
-
Kan jag själv bestämma vart ni ska gräva på min tomt?
Du kan själv bestämma vart vi drar ledningen på din tomt. I din fiberinstallation ingår att vi drar kortaste och enklaste vägen från gatan fram till ditt hus. Annan grävsträcka kostar 200 kr/meter.
-
Vad är skillnaden på leverans i leveransperiod och snabbare leverans?
Om du beställer med leverans i leveransperiod får du ett rabatterat pris och leverans i någon av våra tre leveransperioder.
Om du beställer en snabbare leverans är leveranstiden tre till fyra månader, detta mot en högre kostnad och ordinarie pris. På vår sajt anslutning.telia.se kan du testa din adress och se leveransperiod och pris för just dig. -
När gör ni min installation?
På din beställningsbekräftelse framgår när din fiber levereras till dig. Har du inte beställt än kan testa din adress på vår sajt anslutning.telia.se för att se vad vi kan erbjuda dig.
-
Kan ni använda tomrören på min tomt?
Det kan vara möjligt att använda tomrören på din tomt, detta är något du och entreprenören får se över när ni har ditt planeringsmöte.