Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Mobilt
  • Mitt Telia
  • Bredband
  • Tv & Streaming
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Mitt Telia

    • Logga in
    • Abonnemang
    • Koder
    • Appen Mitt Telia
    • Startsida
    • Abonnemang
    • Koder
    • Fakturor
    • Mina fakturor
    • E-faktura & Autogiro
    • Fakturaadress
    • Ärenden
    • Mina beställningar
    • Mina felanmälningar
    • Mina meddelanden
    • Mina förmåner
    • Mitt konto
    • Kontaktuppgifter
    • Information från Telia
    • Uppgifter för återställning

Navigering för Tv & Streaming

    • Tv & Streaming
    • Baspaket
    • Premiumpaket
    • Alla Tv & Streamingpaket
    • Sportpaket
    • UEFA Champions League
    • Allsvenskan
    • La Liga
    • SHL
    • Premier League
    • Hockeyallsvenskan
    • NHL
    • Film & seriepaket
    • C More
    • HBO Max
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • Viaplay
    • Tillbehör
    • Tv-boxar
    • Appar & tjänster
    • Mobilt
    • Mitt Telia
      • Logga in
      • Abonnemang
      • Koder
      • Appen Mitt Telia
      • Startsida
      • Abonnemang
      • Koder
      • Fakturor
        • Mina fakturor
        • E-faktura & Autogiro
        • Fakturaadress
        • Till Fakturor
      • Ärenden
        • Mina beställningar
        • Mina felanmälningar
        • Mina meddelanden
        • Till ärenden
      • Mina förmåner
      • Mitt konto
        • Kontaktuppgifter
        • Information från Telia
        • Uppgifter för återställning
        • Till mitt konto
    • Bredband
    • Tv & Streaming
      • Tv & Streaming
        • Baspaket
        • Premiumpaket
        • Alla Tv & Streamingpaket
        • Tv & Streaming
      • Sportpaket
        • UEFA Champions League
        • Allsvenskan
        • La Liga
        • SHL
        • Premier League
        • Hockeyallsvenskan
        • NHL
        • Sportpaket
      • Film & seriepaket
        • C More
        • HBO Max
        • Netflix
        • SkyShowtime
        • Viaplay
        • Film & seriepaket
      • Tillbehör
        • Tv-boxar
        • Appar & tjänster
        • Tillbehör
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Byt till Fiber från Telia

Har du redan fiber i din villa eller lägenhet och vill byta till Telia? Med oss får du en pålitlig fiberleverantör och ett brett utbud av bredband, tv och telefoni.

Delbetala din fiber
Beställ med eller utan Telia-abonnemang
Vi tar hand om installationen

Passa på!

Beställ både fiber och abonnemang - spara 2 000 kr

Just nu bjuder vi villaägare som både byter till Öppen Fiber och beställer abonnemang från oss på kostnaden för fiberbytet!

Välj mellan:

  • Öppen Fiber + Bredband 250/250 och Tv & Streaming paket Lagom
    Fiberbyte: 0 kr (ord pris 2 000 kr)
    Abonnemang: 619 kr/mån i 24 mån (därefter ord pris, fn 778 kr/mån)*
    Smart Wifi-router och tv-box ingår
     
  • Öppen Fiber + Bredband 250/250
    Fiberbyte: 0 kr (ord pris 2 000 kr)
    Abonnemang: 369 kr/mån i 24 mån (därefter ord pris, fn 399 kr/mån)*
    Smart Wifi-router ingår
*Bindningstid 24 mån. Erbjudandet omfattar villaägare som idag har Skanovaägd fiber.

Kontakt villa

DET ÄR ENKELT ATT BYTA TILL FIBER FRÅN TELIA

Byte av fiber sker mellan oss operatörer. Du behöver bara fylla i en intresseanmälan, så ser vi över om du kan byta till fiber från oss. Efter att vi tecknat avtal så sköter vi resten.

  • Du gör en intresseanmälan och vi ser över om du kan byta till oss
  • Du signerar ett bytesavtal och vi säger upp ditt nuvarande fiber-avtal
  • Vi byter ut din gamla och installerar din nya utrustning

Kontakt villa Kontakt lägenhet

BYT FIBERLEVERANTÖR TILL TELIA MED 5 ENKLA STEG

1. Intresseanmälan

Kontakta oss och gör en intrresseanmälan, så ser vi över om du kan byta till fiber till oss. (En förutsättning för bytet är att din fiber idag ägs av Skanova.) Villaägare når oss på telefon eller chat kl 08-16 och däremellan via vårt kontaktformulär. Du hittar våra kontaktuppgifter på https://anslutning.telia.se/

2. Beställning

Om det inte finns några hinder för ditt byte så skickar vi ut ett avtal till dig att signera, antingen på papper eller digitalt.

3. Uppsägning

Vi säger upp ditt nuvarande fiber-avtal med en månads framförhållning. När det är gjort kontaktar vi dig så att du kan säga upp de bredbands- tv- och telefoniabonnemang du har idag.

4. Utrustning

Har du beställt bredband och/eller tv av oss så skickar vi din nya wifi-router och tv-box till dig med posten.

5. Installation

På dagen för bytet kommer vår installatör hem till dig en tid som ni kommit överens om och byter ut din medieomvandlare. När det är färdigt är fiberbytet klart. Har du beställt abonnemang av oss kan du nu koppla in din wifi-router, tv-box och telefon - allt är klart att sättas igång.

Vill du beställa tjänster från en annan operatör i vårt nät, så gör du detta på Bredbandswebben.

Vanliga frågor och svar

  • Hur lång tid tar det att byta till fiber från Telia?

    Vi säger upp ditt nuvarande fiberavtal med en månads framförhållning. På så sätt hinner du avsluta dina nuvarande abonnemnag.

    Vi rekommenderar dock att du väntar med att säga upp dina gamla abonnemnag tills vi har kontaktat dig och stämt av exakt datum och tid för bytet.

  • Varför behövs en installatör för att byta till fiber från Telia?

    För att byta till fiber från Telia behöver vi byta ut medieomvandlaren i ditt hem. Det är enkelt gjort och tar runt en halvtimme att ordna. När medieomvandlaren är utbytt är fiberbytet klart.

  • Kan jag byta till fiber från Telia om jag bor i lägenhet?

    Du som bor i lägenhet behöver kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening eller din hyresvärd. Det är fastighetsägaren som beslutar om ni ska byta fiberleverantör.

    Oavsett om du bor i eller äger ett flerfamiljshus så är du alltiod välkommen att kontakta oss för mer information om att byta till fiber från Telia.

  • Måste jag byta wifi-router och tv-box om jag beställer Telia-abonnemang?

    För att ta del av ditt tv-utbud från Telia på en tv-skärm så behöver du vår tv-box. Självklart kan du även se större delen av ditt tv-paket på dator, mobil och surfplatta geom vår app Telia Play.

    Du behöver inte använda vår wifi-router, men har du en äldre wifi-router så rekommenderar vi att du byter till den nya modell vi skcikar ut för bästa täckning i alla rum. Vi uppdaterar löpande vår wifi-routers mjukvara och skulle någonting inte fungera så kan vår kundtjänst felsöka din wifi-router på distans. 

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Digitala Sverige
  • Framtidens nät
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Surfa säkert
  • Anmälan och överträdelser
  • Fakturahjälp
  • Webmail

Köpinformation

  • Leveransinformation
  • Betalningsalternativ
  • Autogiro & E-faktura
  • Överlåtelse
  • Allmänna villkor
  • Priser och produktblad

Kontakt

  • Kontakta oss
  • Butiker och återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • E-post till Telia
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Digitala Sverige
    • Framtidens nät
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till om Telia
  • Support
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Surfa säkert
    • Anmälan och överträdelser
    • Fakturahjälp
    • Webmail
    • Till support
  • Köpinformation
    • Leveransinformation
    • Betalningsalternativ
    • Autogiro & E-faktura
    • Överlåtelse
    • Allmänna villkor
    • Priser och produktblad
    • Till köpinformation
  • Kontakt
    • Kontakta oss
    • Butiker och återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • E-post till Telia
    • Till kontakt
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Trygg kundkontakt 2019
  • Sustainable Brand Index 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen