Frågor och svar om fibertjänster

Jag har beställt Öppen Fiber från Telia - när ska jag beställa fibertjänster?

Har vi genomfört en fiberkampanj i ditt område kan du förhandsbeställa bredband, tv och/eller telefoni av oss så fort du har fått besked om att vi ska bygga fiber. 

Genom att förhandsbeställa fibertjänster så kan vi skicka utrustning som wifi-router eller tv-box till dig i god tid.

Vi håller koll på datumet för din fiberinstallation, så du behöver inte oroa dig för att behöva betala dubbla fakturor.

Har du inte har behövt invänta ett byggbesked beställer du fibertjänster när din fiberanslutning är på plats.

Behöver jag en speciell wifi-router för fiber?

Vi på Telia ser till att du har den utrustning du behöver. I våra abonnemang ingår vår Wifi-router Plus, som är anpassad för fiberhastigheter.

Fungerar mitt hemlarm tillsamamns med fiber?

Nu för tiden går de flesta tillverkares larm att koppla till bredbandet.

Kontakta din larmoperatör om du har personligt trygghetslarm eller inbrottslarm och kontrollera att det fungerar tillsammans med bredbandstelefoni.

Jag ska flytta från en bostad utan fiber till en med fiber - vad händer med mina abonnemang?

Som Telia-kund räcker det att du gör en flyttanmälan hos oss, så ser vi till att de tjänster du vill ha följer med i flyttlasset.

Du som inte är Telia-kund behöver se över vilken bindningstid dina nuvarande abonnemang har, och se till att säga upp dem i tid. Här beställer du Telia Bredband via fiber och här kan du kombinera bredband, tv och telefoni från Telia.

Jag ska flytta från en bostad med fiber till en utan fiber - vad händer med mina abonnemang?

Som Telia-kund räcker det att du gör en flyttanmälan hos oss, så försöker vi föra över så många av dina abonnemang som möjligt till nya adressen.

Du som inte är Telia-kund behöver se över vilken bindningstid dina nuvarande abonnemang har och se till att säga upp dem i tid. Här beställer du Telia Bredband via telejacket och här kan du kombinera bredband, tv och telefoni från Telia.