Telia avvecklar uppringt internet

Du som har uppringt internet har fått brev från oss på Telia om att tjänsten nu sägs upp. 2014-11-30 stängs tjänsten för dig med Telia internet 020 och epost xxxxx@telia.com. Här kan du läsa mer om uppringt internet, vad det är och vad du behöver göra.

 

 

Uppringt internet

Vad är uppringt internet

Uppringt internet lanserades 1995 och var Telias första tjänst för internetuppkoppling. Uppkopplingen sker med hjälp av ett modem som ringer upp ett 020-nummer, och man får sedan vänta en stund medan det brusar och piper innan man får kontakt med internet. Det går inte att använda den fasta telefonen samtidigt eftersom internetanslutningen går via samma lina. 
 
Trots att det idag är vanligast med bredband har en del kunder valt att behålla uppringt internet som ett komplement exempelvis för att använda i sommarstugan, för att kunna fortsätta använda tjänstens epostadresser, eller för att få tillgång till en utökad mailbox med epost-tjänsten Telia Internet Email Advanced. 
 
Uppringt internet är idag en omodern tjänst, som inte heller kan utvecklas, och därför nu avvecklas och sägs upp.
 

Varför avvecklas uppringt internet?

Vi utvecklar ständigt Telias utbud för att kunna erbjuda våra kunder snabb, stabil och säker surf med framtidens smartaste tjänster. Därför avvecklar vi samtidigt äldre tjänster som är mindre efterfrågade. Uppringt internet är idag en omodern tjänst, som inte heller kan utvecklas, och därför nu avvecklas och sägs upp.

Vad behöver jag göra?

- Om du inte brukar använda uppringt internet behöver du inte göra någonting. Uppsägningen berör inte dina övriga tjänster, såsom telefoni, fast eller mobilt bredband. Om du har bredband kan du lugnt surfa vidare som vanligt.
- Om du brukar använda uppringt internet behöver du hitta en ny lösning för att i framtiden koppla upp dig mot internet. Vi på Telia har ett brett utbud av fasta och mobila bredbandstjänster och hjälper gärna till att hitta ett nytt alternativ som passar dig. Se våra olika bredbandslösningar på telia.se/bredband eller ring Telia kundtjänst 90 200
 

Så vet du om du använder uppringt internet

Om du är osäker på om du använder uppringt internet eller bredband när du surfar, kan du prova att lyfta luren på din fasta telefon samtidigt som du är uppkopplad på internet. Om du direkt hör en vanlig kopplingston i telefonen (eller inte har någon fast telefon) använder du inte uppringt internet. Om du kan använda ditt internet och din fasta telefon samtidigt har du alltså en internetuppkoppling som inte kommer påverkas av uppsägningen.
 
På telia.se/Mina Sidor kan du se att du har uppringt internet under Mina abonnemang och rubriken Bredband. Där ser du då tjänsten som heter ”Telia Internet”.
 
På din faktura kan du under Telefoni se tjänsten ”Telia internet” eller ”Telia internet 020”, och abonnemangskostnaden. Om du har använt uppringt internet för att koppla upp dig mot internet syns även en trafikavgift.
 

När stängs min anslutning ned för Internet 020?

2014-11-30 stängs tjänsten för dig med Telia internet 020 och epost xxxxx@telia.com. Vi kommer succesivt under året att säga upp våra kunder som har tjänsten. Alla kunder kommer att få ett brev i god tid innan vi stänger ned tjänsten.

Kreditering/Återbetalning på fakturan

Du som haft tjänsten på samma faktura som din fasta telefon, kommer att få kreditering på kommande faktura/fakturor. Först kommer en kreditering för perioden fr o m 1 januari 2015 och framåt (beroende på vilken period fakturan gäller) efter det kommer en kreditering för perioden 30 november – 31 december 2015.  Det kan förekomma att dessa krediteringar kommer på olika fakturor.

 

Telia Internet För Alla

Tjänsten Telia Internet För Alla fungerar på samma sätt som uppringt internet, förutom att den inte har någon fast månadsavgift. Man betalar bara trafikavgifter när man är uppkopplad mot internet, och avgiften syns sedan på fakturan för den fasta telefonen. Denna tjänst har inte någon tillhörande epost som påverkas av uppsägningen. Telia internet för alla är idag en omodern tjänst, som inte heller kan utvecklas, och därför nu avvecklas.

 

Nya erbjudanden

Om du fortfarande använder uppringt internet, som nu ska avvecklas, hjälper vi gärna till att hitta ett nytt alternativ som passar dig. Telia har ett brett utbud av snabba, stabila och säkra lösningar för framtiden.
I våra fasta och mobila bredbandsabonnemang ingår upp till 5 epostadresser. Dit kan du även flytta dina epostadresser som du idag har på ditt uppringda internet (Internet 020).
 
Välkommen att läsa mer om våra olika bredbandslösningar på telia.se/bredband eller ring Telia kundtjänst på 90 200.
 
 
Mobilt bredband (från 99 kr/mån) > Till erbjudanden

För dig som har epostadress kopplad till uppringt internet

Om du har en epostadress kopplad till uppringt internet

I brevet du fått (Telia avvecklar uppringt internet) kan du se om du har en epostadress (telia.com) kopplad till uppringt internet eller ej. När uppringt internet avslutas kommer även tillhörande epostkonton, epostinnehåll och epostadresser upphöra att fungera.
 
- Om du inte längre använder din Telia-epostadress, och inte vill spara epostinnehållet, behöver du inte göra någonting.
- Du kan fortsätta använda epostadressen om du har fast eller mobilt bredband hos Telia. Då behöver du flytta över mailadressen från uppringt internet, till ditt fasta eller mobila bredbandsabonnemang via Mina Sidor innan tjänsten uppringt internet upphör.
- Du kan fortsätta använda Telias webbmail eller den epostklient du har på datorn/ i mobilen på samma sätt som idag om du flyttar över dina epostadresser till ditt fasta eller mobila bredband. Se information om hur du lägger upp ditt nya epostkonto på datorn, mobilen och surfplattan, samt hur du kommer åt Telias webmail genom att klicka här.
- Om du inte har fast eller mobilt bredband hos Telia kan du tyvärr inte fortsätta använda epostadressen.
- Om du vill spara epostkontots innehåll (mailhistorik och kontakter) måste du spara detta lokalt på din dator innan kontot kopplas ner.
- Du kan inte flytta över en epostadress med egen domän (tex xxxx@larssons.se) till den eposttjänst som ingår i ditt fasta eller mobila bredband.

 

Flytta över epostadressen till fast Telia bredband

Om du har bredband hos Telia kan du fortsätta använda din epostadress (telia.com), genom att själv flytta över epostadressen till ditt bredbandsabonnemang via Mina Sidor.
 
1, Börja med att logga in på Mina Sidor och kolla om epostadressen du använder idag är kopplad till uppringt internet eller Telias bredband. 
Uppringt internet (Telia Internet 020) börjar med INT-xxxxxx
Bredbandet börjar med B000xxxxx 
Mobilt bredband börjar med xxxxx. 
Det är bara de epostadresser som är kopplade till uppringt internet som kommer att upphöra, och som därför måste flyttas om du vill fortsätta använda dem.
 
2, För att flytta över epostadressen från uppringt internet till det fasta bredbandsabonnemanget måste först allt epostinnehåll (mailhistorik och kontakter) som du vill ha kvar sparas lokalt på din dator. Följ sedan instruktionerna på www.telia.se/flyttaepost
 
Det ingår max fem epostadresser i bredbandstjänsten. Om du redan utnyttjat alla fem adresser måste du själv prioritera vilka av dem du vill behålla.
 
 

Flytta över epostadressen till Telia Mobil- eller Mobilt bredbandsabonnemang

Om du har mobilabonnemang hos Telia kan du fortsätta använda din epostadress (@telia.com), genom att själv flytta över epostadressen till ditt mobilsabonnemang via Mina Sidor. Detta fungerar för mobila bredband och Telia Mobil Komplett abonnemang som säljs idag. Med undantag för Mobilt bredband Start och Bas och Plus eftersom e-post inte ingår i dessa tjänster.
 
1, Börja med att logga in på Mina Sidor och kolla om epostadressen du använder idag är kopplad till uppringt internet eller Telias bredband. 
Uppringt internet (Telia Internet 020) börjar med INT-xxxxxx
Bredbandet börjar med B000xxxxx 
Mobilt bredband börjar med 07xxxxx. 
Telia Mobil Komplett börjar med 07xxxxx
Det är bara de epostadresser som är kopplade till uppringt internet som kommer att upphöra, och som därför måste flyttas om du vill fortsätta använda dem.
 
2, För att flytta över epostadressen från uppringt internet till det Telia Mobil- eller mobila bredbandsabonnemanget måste först allt epostinnehåll (mailhistorik och kontakter) som du vill ha kvar sparas lokalt på din dator. Följ sedan instruktionerna på www.telia.se/flyttaepost. Tjänsten för epost heter då E-post Standard Mobilt.
 
Obs. Telias kundtjänst kan inte hjälpa till med flytt av epostadresser till mobilt bredband, det kan endast göras av kunden själv via Mina sidor.
 
Det ingår max fem epostadresser i eposttjänsten. Om du redan utnyttjat alla fem adresser måste du själv prioritera vilka av dem du vill behålla.