Nya digitala tjänster kräver stabil och snabb uppkoppling

Från och med 11 januari 2016 kommer vi att ersätta föråldrad bredbandsutrustning med en ny och modernare bredbandslösning via mobilnätet.

Gammal teknik uppfyller inte dagens krav
Det är viktigt för oss att erbjuda moderna kommunikationslösningar till våra kunder, oavsett om det sker via fiber, det fasta nätet eller mobilnätet. Vi ersätter kontinuerligt de äldsta delarna av näten med modern teknik för att möta dagens och framtidens krav. 

Surfa med bredband via mobilnätet
På de allra flesta platser där vi tar bort den gamla utrustningen erbjuder vi en ny bredbandslösning via det mobila nätet så att kunderna kan fortsätta surfa som vanligt, bara betydligt snabbare. Kvaliteten blir bättre än med mobilt bredband, eftersom man även får en router som är anpassad för hemmabruk. Tilläggstjänster, till exempel e-post, Spotify och Play+ flyttas enkelt över till den nya lösningen. De kunder som har Säker surf och vill flytta över den, kommer att få betala 29 kr/mån för den, eftersom tjänsten nu är förbättrad och innehåller ett mer avancerat skydd.

Prova fritt i tre månader
De berörda kunderna får prova det nya bredbandet i tre månader helt fritt. Därefter kan de bestämma sig om de vill ha tjänsten och i så fall har de den helt utan bindningstid.

Här nedanför har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om detta. Vi har också en kundtjänst som är speciellt utpekad för detta ärende på 020-28 24 00. Öppettid vardagar 8.00-16.30.

Varför avvecklar Telia gammal bredbandsutrustning?

Det är viktigt för oss att erbjuda moderna kommunikationslösningar till dig som är kund, oavsett om det sker via fiber, det fasta nätet eller via mobilnätet. Den tekniska plattform som vi använder för att leverera ditt fasta bredband idag är föråldrad, vilket riskerar att leda till långa avbrott i framtiden. För att leva upp till kundernas krav på nya och bättre tjänster behövs därför en övergång till mer framtidssäker teknik.

Vilka tjänster berörs?

• Telia Bredband 0,25
• Telia Bredband 0,5
• Telia Bredband 2 (för kunder på gammal bredbandsutrustning)
• Telia Bredband 8 (för kunder på gammal bredbandsutrustning)

När sker förändringen?

De gamla bredbandstjänsterna kommer att stängas 2016-01-11.

Vad erbjuds istället?

Som ersättning erbjuder vi erbjuder Bredband via mobilnätet

  • Tre fria månader, utan engångsavgift
     
  • Ingen bindningstid
     
  • Välj mellan:
    • Bredband 8 (normalhastighet 2-8 Mbit/s)
    • Bredband 30 (normalhastighet 5-20 Mbit/s)
    • Bredband 60 (normalhastighet 10-40 Mbit/s)
  • Router Huawei E5186 ingår
     
  • 100 GB surfmängd per månad oavsett hastighet  
  • Tilläggstjänster:
    • Säker Surf 29 kr/mån
    • 5 e-postadresser
    • Spotify 99 kr/mån
    • Spotify familj 199 kr/mån
    • Play+ Start 0 kr, HBO 79 kr/mån, Stor 149 kr/mån

 

Vad händer om jag har fast telefoni och bredband?

Du som har fast telefoni och bredband får behålla din fasta telefoni. Bredbandet avslutas och ersätts med ett bredband via mobilnätet. I fortsättningen kommer den fasta telefonikostnaden på 165 kr/mån att faktureras på telefonifakturan tillsammans med samtalskostnaderna.

Vad händer om jag inte har tillräckligt bra mobiltäckning?

Vi vill leverera bredband med hög standard till våra kunder. Hur bra bredbandsuppkoppling vi kan erbjuda varierar beroende på nätet i det specifika området.

Om du tillhör de få som vi inte kan erbjuda bredbandsuppkoppling ska du ha fått ett brev där vi rekommenderar dig mobilt bredband via Net1, den operatör som vi bedömt har de bästa möjligheterna att leverera ett stabilt mobilt bredband.

För dig är det också viktigt att tänka på att om du har e-post hos oss kommer du att förlora dina e-postmeddelanden och kontakter när bredbandet sägs upp. För att undvika detta kan du flytta över dem till en annan e-postleverantör. Titta gärna i vår guide för detaljerade instruktioner.

Är det nya erbjudandet bredband via mobilnätet lika driftsäkert som mitt nuvarande bredband?

Ja. Den tekniska plattform som vi använder för att leverera ditt fasta bredband idag är föråldrad och det innebär en risk för långa avbrott i framtiden. För att leva upp till kraven på nya och bättre tjänster behövs därför en övergång till mer framtidssäker teknik.

Vilken hastighet kan jag få på det nya bredbandet via mobilnätet?

Hastigheterna för bredband via mobilnätet beskrivs som normalhastigheter i ett intervall. Vilken hastighet du kan få beror dels på mobiltäckningen och dels på antal användare som befinner sig på platsen.

  • Bredband 8
    Normalhastighet 2-8 Mbit/s i 4G-nätet
     
  • Bredband 30
    Normalhastighet 5-20 Mbit/s i 4G-nätet
     
  • Bredband 60
    Normalhastighet 10-40 Mbit/s i 4G-nätet

 

Vad är skillnaden med ett bredband via mobilnätet och mobilt bredband?

Bredband via mobilnätet är mer anpassat för att användas i hemmet och inkluderar därför en router avsedd för hemmaanvändning. Det är jämförbart med bredband via adsl och innehåller en något större datamängd än det mobila bredbandet.

Mobilt bredband kan man ta med sig utomlands medan Bredband via mobilnätet inte kan användas utanför Sverige.

Är det nya erbjudandet dyrare än det jag har idag?

Priset du har idag är beroende av när du tecknade ditt abonnemang samt vilket erbjudande du har. Bredband via mobilnätet kostar:

• 8 Mbit/s – 329 kr/mån
• 30 Mbit/s – 359 kr/mån
• 60 Mbit/s – 419 kr/mån

Behöver jag någon särskild utrustning för att kunna fortsätta surfa?

Ja, du behöver en ny router som vi skickar till dig. Installationsanvisning följer med leveransen.

Kan jag flytta över tilläggstjänster som E-post, Play+, Spotify och Säker surf till det mobila bredbandet?

Ja det kan du göra. Följ dessa instruktioner:

Epost

  • Om du väljer vårt erbjudande Bredband via mobilnätet:
    Flytta från fasta bredbandet till mobila abonnemanget enligt guiden www.telia.se/flyttaepost
     
  • Om du inte vill/kan teckna bredband via mobilnätet och byter operatör:
    Exportera din e-post till e-postkonto hos din nya operatör: www.telia.se/flyttaepostmeddelanden

Play+


Spotify

Säker surf

  • Tjänsten Säker surf kan inte flyttas över
  • Säker surf kostar 29 kr/mån och beställs på Mina Sidor

Hur länge får jag ha kvar mitt fasta bredband när jag har beställt det nya erbjudandet?

Du kommer överens om ett datum tillsammans med kundtjänst. Räkna med att du har ditt nya bredband inom två veckor från beställningsdagen.

När kan jag få bredband via mobilnätet?

Du beställer bredband via mobilnätet genom att kontakta kundtjänst på telefon 020-24 28 00, vardagar kl. 08:00-16:30. Räkna med två veckors leveranstid.

Senaste dagen att beställa, för att vara garanterad leverans innan stängningsdagen, är 2015-12-07.

Vad händer om jag inte gör något?

Om du inte aktivt tackar ja till erbjudandet så kommer bredbandet med tillhörande tjänster att stängas ner 11 januari 2016.

Kan jag avbeställa mitt nuvarande bredband före 11 januari 2016?

Ja, det går bra. Kontakta kundtjänst på telefonnummer: 020-28 24 00.

Vad händer med min avbetalning på produkter när bredbandet stängs?

Om du har avbetalning på produkter, kommer du att få en faktura på återstående belopp.

Vad gäller om jag inte accepterar förändringarna utan vill säga upp mitt abonnemang?

Det går bra att säga upp ditt abonnemang omgående.

Ta i så fall kontakt med kundtjänst på telefonnummer: 020-28 24 00.

Har Telia rätt att säga upp tjänsten enligt Allmänna villkor?

Ja, enligt paragraf 15.3 i Telias Allmänna villkor för privatpersoner har Telia rätt att säga upp avtalet helt eller delvis med en månads uppsägningstid.

 Information om hur du kommer igång och hur din nya router, Huawei E5186, fungerar.

I handboken som du fick tillsammans med routern så finns en utförlig beskrivning. Här är en kort sammanfattning av dessa punkter för att snabbt komma igång.

  1. Anslut sim-kortet till routern
    1. Lossa sim-kortet från foldern från Telia där sim-kortet sitter fäst
    2. Sätt in microsim-kortet i korthållaren som sitter på sidan av routern
      • (Det mellanstora sim-kortet)
  2. Anslut strömsladden till routerns strömuttag märkt POWER och till eluttaget i väggen
     
  3. Starta routern genom att trycka på ON/OFF-knappen.
     
  4. Efter ca 1 minut kan du söka efter trådlösa nätverk (WiFi) i din dator eller surfplatta. Leta efter WiFi med namnet Huawei E5186 och klicka på det.
     
  5. När lösenordet för det trådlösa nätverket (WiFi) efterfrågas så återfinns lösenordet (WiFi Key) på routerns baksida på etiketten.
     
  6. Klart!

Om du inte kan ansluta dig till internet via wifi

  • Kontrollera att routern är ansluten till strömuttaget
     
  • Kontrollera att wifi är aktiverat på din dator/surfplatta

    • Kontrollera att du har mobiltäckning
  • Titta på framsidan av routern. Vid texten ”SIGNAL” ska en eller flera lampor lysa för att indikera att det finns mobiltäckning

    • Kontrollera att din dator inte är placerad för långt från routern
  • Prova med att placera datorn i samma rum som routern
     
  • Kontrollera att du har angett korrekt lösenord (Wifi Key - enligt det som står på etiketten på baksidan av routern)

Om du inte får förväntad hastighet

  • Placera routern så nära ett fönster som möjligt för bättre mobiltäckning
     
    • Testa gärna i fönster som är placerade i olika väderstreck
  • Flytta din dator närmare routern för att förbättra hastigheten
     
  • Om flera är anslutna till routern samtidigt kan hastigheten sänkas.

Om routern hoppar mellan 3G- och 4G-näten
Om routern hittar både ett 3G-nät och ett 4G-nät kan det i undantagsfall finnas en risk att routern gör ständiga växlingar mellan de två näten. Detta kan i sin tur påverka kvaliteten på din surf.

1. Logga in på routern genom att öppna en webbläsare t.ex. Firefox eller Google Chrome och skriv in ip- adressen 192.168.8.1 i adressfältet.

 
2. Välj inställningar i menyn


3. Ange lösenordet till routern. Om du inte ändrat det så är lösenordet admin.


4. Välj Fjärranslutning i menyn till vänster.


5. Välj Nätverksinställningar i menyn till vänster.


6. Under rubriken Nätverk kan du välja Förvalt läge

  • Välj i första hand “Endast 4G”
  • Välj i andra hand ” Endast 3G”
  • Välj i tredje hand ” 4G/3G Auto”

Klicka sedan på ”Verkställ”

 
7. Klart!


Om du har två trådlösa nätverk

Installerar du ditt nya Bredband via mobilnätet och samtidigt har kvar det gamla bredbandet (det kommer att stängas 2016-01-16) så innebär det att du kan ha två trådlösa nätverk aktiverade.

Om du har problem med anslutning i detta fall så kan du behöva ”klicka” på det trådlösa nätverket du önskar komma åt.

1. Klicka längst ner till höger på din dator på symbolen:


2. Välj det nätverk du vill ansluta för internetuppkoppling