Lindex väljer datanät från Telia - rustar för digital satsning på butikerna

Lindex rustar för en digital satsning i sina 340 butiker runtom i Sverige, Norge och Finland med ett fiberbaserat datanät från Telia. Den nya lösningen skapar förutsättningar för att utveckla digitala tvillingar av butikerna med alla de IT-tjänster som behövs, för att snabbt kunna möta nya behov från ett modeföretag i ständig utveckling och för att erbjuda en god kundupplevelse oavsett butikskoncept.

Grundbultarna i Lindex satsning är en modern hybrid IT-miljö med molnbaserade plattformar och system som förser butikerna med en komplett uppsättning lättanvända digitala verktyg och tjänster som förenklar arbetet i butik och förbättrar kundupplevelsen.  

- Det vi nu skapar är något som kan liknas vid digitala tvillingar av butikerna med alla de IT-tjänster som behövs för att jobba smart och erbjuda en god kundupplevelse, oavsett butikskoncept. Detta ställer krav på en robust, säker och skalbar IT-infrastruktur som är bryggan mellan butikerna, vår centrala IT-miljö och externa molntjänster. Den SD-WAN-lösning vi nu rullar ut med Telia, ett fiberbaserat datanät, är ryggraden i den infrastrukturen. Allt börjar och slutar med näten, berättar Florian Westerdahl, CTO på Lindex. 

Lindex har de senaste åren satsat på att utveckla sin e-handel. Det är dem erfarenheterna och lärdomarna som nu genomsyrar arbetet med digitaliseringen av butikerna. 

Några viktiga ingredienser i det arbetet är snabbfotade tvärfunktionella team med spetskompetens från IT och verksamhet samt en modern hybrid IT-miljö med ny systemarkitektur och uttalad partnersstrategi, men där vissa applikationer med krav på hög säkerhet driftas internt på privata moln medan andra hanteras av partners på externa molntjänster.

- Hela retail-branschen genomgår nu stora förändringar. Det känns otroligt spännande att få vara med på Lindex resa och hur de i sin transformation nu skapar förutsättningar för att kunna jobba agilt med digitalt utveckling av både online och de fysiska butikerna, och vad det ställer för krav på oss som operatör och det datanät vi levererar. Här upplever vi att ett mjukvarubaserat nät som vår SD-WAN-lösning verkligen kommer till sin rätta, som förenar flexibilitet och skalbarhet med uthållighet och tillgänglighet, säger Tobias Larsson, chef Telias företagsaffär. 

Den SD-WAN lösning Telia nu ska leverera och förvalta åt Lindex kan enkelt administreras via en onlineportal. I portalen går det även att styra trafiken för olika applikationer i nätet. Viktigt för att kunna garantera hög tillgänglighet för till exempel kassasystem i butikerna. Lindex nya datanät kommer anslutas med fiber till butikerna, men är också utrustad med en 4G-backup lösning.  

Digitala tvillingar  

Lindex fokuserar nu på att skapa digitala representationer av allt det vi hittar i en butik. Vissa saker är redan uppkopplade som de stödsystem redan används i butikerna, till exempel POS-lösning och Lindex egna plattform MyStore, med smarta funktioner för butikspersonalen som att-göra-listor, gods- och lagerhantering samt personalplanering. 

Men för att kunna skapa digitala upplevelser kring produkterna och för att personalen på ett tryggt och enkelt sätt ska kunna använda alla de tjänster som finns tillgängliga i den uppkopplade butiksmiljön så behöver även sortimentet och medarbetarna digitala tvillingar. För att lyckas med det kommer Lindex introducera ett nytt automatiserat identitetshanteringssystem för personalen och en lösning RFID-taggning av kläderna. 

- Att vi skapar digitala tvillingar av butikerna och kombinerar det med ett agilt arbetssätt gör att vi blir snabbare och mer flexibla och kan möta nya behov på ett bättre sätt. Vi kan testa nya tjänster och funktioner i butikerna och se vad som flyger, för att sedan jobba med att kontinuerligt förbättra dessa, oavsett hur dem ser ut i framtiden, avslutar Florian.