Låt Telia sköta din IT-avdelning

Med IT-avdelning som tjänst från Telia får ditt företag en IT-avdelning med effektivitet, enkelhet och säkerhet i klass med de allra största IT-företagen. Allt till en fast månadskostnad och med en personlig support som lär känna företagets behov.

Idag är digital teknik i form av datorer, smarta telefoner, surfplattor, videomöten, och Office 365 med Microsoft Teams självklara verktyg för de flesta företag. Men det betyder inte att alla företag vill eller kan vara teknikexperter. De allra flesta önskar helt enkelt att tekniken bara ska fungera– så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.
IT-ansvariga på många små och medelstora företag har svårt att hålla jämna steg med den tekniska utveckling som sker, särskilt när det gäller IT-säkerhet. Samtidigt ska de släcka både små och stora bränder som uppstår i vardagen, vara supportavdelning och helst även hinna med att tänka lite strategiskt.
 
Få en egen IT-avdelning
Detta är i många fall en svår ekvation att få ihop och med den utgångspunkten lanserar Telia nu IT-avdelning som tjänst.
– Kortfattat innebär det att vi blir din IT-avdelning, med fördelarna av Telias expertkompetens inom IT och telekom, säger Yad Azad som är business manager på Telia, och fortsätter:
– Vi går igenom kundens behov och önskemål, och sätter upp en plan för hur vi ska nå dit kunden vill. Sen erbjuder vi allt från nätverk som tjänst, accesspunkter och kontors-IT till programvara och lagring.
 
Flyttar till molnet
För att göra det så enkelt och kostnadseffektivt som möjligt innebär IT-avdelning som tjänst att kunden flyttar sin IT i molnet.
– I de allra flesta fall är det säkrare och enklare än att ha servrar på plats på kontoret, säger Yad Azad och förtydligar:
– För de kunder som inte är beredda att ta steget och flytta till molnet fullt ut anpassar vi lösningen för att hantera servrar som de har på plats hos sig
 
Övervakar och jobbar proaktivt
Många företag oroar sig, med rätta, för hur man bäst ska skydda sig mot olika former av driftsavbrott.
– Vi ligger i framkant när det gäller övervakning och drift. Vi övervakar kundens IT-miljö dygnet runt och jobbar proaktivt. Det innebär att vi försöker förutse var det kan bli problem och varnar kunden eller åtgärdar det innan problemet uppstår, säger Yad Azad.
En annan viktig och uppskattad del av IT-avdelning som tjänst är utbildningarna som erbjuds inom Microsoft Office 365-paketet.
– Vi ser i våra kundundersökningar att många kunder som har Office 365 missar flera av de bra verktyg som ingår, eller har inte lärt sig att använda dem på bästa sätt. Det finns många smarta funktioner som underlättar vardagen, bara man får reda på att de finns.
 
Utrymme att tänka strategiskt
Med IT-avdelning som tjänst från Telia kan de IT-ansvariga på företaget lyfta blicken från vardagens brandsläckning och fokusera på att tänka strategiskt och långsiktigt.
– Vi kan vara personliga och lyhörda som ett litet IT-bolag, men har skalfördelarna som Sveriges ledande telekomoperatör. IT-avdelning som tjänst för att de ansvariga på företaget kan frigöra tid till att tänka långsiktigt och låta IT bli mer affärsdrivande, säger Yad Azad.
Foto: Maskot bildbyrå/Johnér
 
FAKTA: IT-avdelning som tjänst hos Telia
Vi erbjuder en komplett IT-avdelning med moderna och smarta lösningar för företaget som har mellan 10–150 anställda. Ofta är det betydligt billigare och effektivare än att ha en egen IT-avdelning i huset.
Med en egen IT-avdelning som tjänst från Telia får du mycket mer än bara support. Vårt stora expertteam tar ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Med en enda leverantör som hanterar alla IT-frågor kan ni lägga er tid på annat. Vi jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller och övervakar hela din IT-miljö så att eventuella fel kan åtgärdas innan det skapar problem. Dessutom gör vi en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att din IT-miljö alltid är uppdaterad, säker och tillgänglig.
Läs mer om IT-avdelning som tjänst från Telia här.