Digitala butiksassistenter för effektiv shopping

Med digitala stöd i mobilen, som butikskartor och smarta inköpslistor, kan fysiska butiker locka kunder som vill ha en smidigare shoppingtur.

Digitala innovationer kan fylla flera olika funktioner för handlare som säljer via fysiska butiker. De kan fördjupa informationen och upplevelsen i butik, men också göra shoppingen enklare och snabbare.

Det kan handla om att kunna scanna streckkoder och få upp kundrecensioner och rekommendationer direkt i mobilen, likväl som att få bra vägledning med en interaktiv karta och att erbjudas individanpassade rabatter när man närmar sig butiken. Det är i första hand vardagsinköpen som kunderna vill kunna klara av smidigare, men även butiker med sällanköpsvaror skulle kunna vinna på nya digitala inslag med rätt enkla och tydliga nyttofunktioner – många kunder skulle antagligen värdesätta möjligheten att se hur långa köerna till kassorna är på olika våningsplan.1

LÄS ÄVEN: Butiksdöd eller upplevelseköp?– Konsumentens syn på framtidens butik

En del handlare har börjat intressera sig för mer sofistikerad teknik, som Virtual Reality (VR) och Artificiell Intelligens (AI), sådant som bland annat kan göra nytta i detaljhandeln genom att fördjupa kundupplevelsen. Detta i sin tur är ett viktigt konkurrensmedel när butikerna ska slåss med e-handeln om marknadsandelar.2, 3

Extra lönsamma kunder
Kundernas konsumtionsbeteenden genomgår snabba förändringar just nu, men den starkt växande digitala shoppingen behöver inte enbart ses som ett hot för butiksförsäljningen. De kunder som rör sig mellan de digitala och fysiska inköpskanalerna har nämligen visat sig vara extra lönsamma, så då gäller det att kunna fånga dem i rätt del av köpresan.4

Hur detta ska gå till är något som många intresserar sig för, och har dessutom till lett till att AMF Fastigheter har startat detaljhandelskonceptet The Lobby i Stockholm, en arena för att utforska framtidens butikshandel.5

Axfood är en annan av de aktörer som intresserar sig för just detta. De är stora inom dagligvaruhandeln, en bransch med stark förankring i fysisk försäljning men där e-handeln växte med 19 procent under 20176. Enligt Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kommer det att dyka upp många kombinationer av digitalt och fysiskt i dagligvaruhandeln framöver. Bland annat kommer mobilen berätta hur din inköpslista ser ut, vilka produkter som passar just din livsstil, var varorna finns placerade i butiken och komma med tips på recept.7

Röststyrd inköpslista
Även Coop visar ett tydligt intresse av att utforska digitala hjälpmedel. De lanserade till exempel i slutet av 2017 den enligt egen utsago första röststyrda inköpslistan för mat i Sverige. Med Coops app kan du berätta för mobilen vad du ska handla och får då automatiskt en inköpslista som du även kan dela med andra i familjen.8

Konkurrenten Ica har istället lanserat en mobil funktion för att hitta en specifik vara i butiken. För att lokalisera kokosflingor eller syltlök räcker det med att du klickar på tjänsten ”Hitta i butik” i appen Ica handla och sedan söker på varan för att få en tydlig hänvisning på en butikskarta i mobilen. Tjänsten kommer successivt att omfatta allt fler av deras butiker.

Smidigare inköp hos Walmart
På andra sidan Atlanten ser vi hur den amerikanska detaljhandelskedjan Walmart har kommit ännu längre i sin satsning på att förenkla för kunderna i de fysiska butikerna. De har skapat en ny digital butiksassistent i sin app, så när kunden besöker en butik och öppnar appen aktiveras en tjänst med olika funktioner för att göra inköpen smidigare och roligare, enligt dem själva.

Walmarts digitala butiksassistent gör det till att börja med enklare att skapa inköpslistor, och det visas även aktuellt lagersaldo i den lokala butiken och en sammanräknad kostnad för de varor som ingår i listan.De har även lagt in betalningsfunktionen Walmart Pay och en scanner i appen. Med scannern går det bland annat få djupare information såsom kundrecensioner om produkterna.

Appen visar också var i butiken de valda varorna finns. Walmart har gjort kartor för samtliga sina 4 700 butiker för att kunna erbjuda bättre navigation via butiksassistenten. Det går att se exakt var varorna är placerade, ner till detaljnivå med uppgift om gång och hylla. Tjänsten har hittills lanserats i en handfull butiker.9

Foto: Johnér / Susanne Kronholm

Läs också
Nyttan med e-handel för butiker
Butiker och e-handel i symbios
Större samverkan mellan butiker och e-handel

1 Trender och nytta
2 Handelstrender
3 Trender och nytta
4 Trender och nytta
5 Trender och nytta
6 Postnord
7 Trender och nytta
8 Coop
9 Handelstrender